  • 1. Data: 2012-03-02 11:17:44
    Temat: Algorytmy wykrywania obiektów
    Od: DK <a...@g...pl>

    Cześć.

    Szukam jakiś opracowań odnoście wykrywania obiektów na bitmapie.
    Jak się do tego zabrać.
    Na tą chwilę mam prostą sytuację. Mam bitmapę 2 kolorową. W skrócie coś
    jest, lub czegoś nie ma. Na bitmapie umieszczone są obiekty. Potrzebuję
    je znaleźć - policzyć ile tego jest i określić gdzie są ich granice.
    Interesuje mnie wszystko co w jakiś sposób może się wiązać z takim
    przetwarzaniem bitmap. Może jest na rynku jakaś książka opisująca tego
    typu problematykę.

    Z góry dzięki za info.

  • 2. Data: 2012-03-02 12:50:14
    Temat: Re: Algorytmy wykrywania obiektów
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "DK" <a...@g...pl> napisał w wiadomości grup
    > Szukam jakiś opracowań odnoście wykrywania obiektów na bitmapie.
    > Jak się do tego zabrać.

    Sprawdź czym jest format grafiki ppm (wariant ASCII najlepiej) i jak zrobić
    taki plik np. programem djpeg .

  • 3. Data: 2012-03-03 00:51:57
    Od: Tomek Banach <b...@b...org>

    Może do tego się podepnij to http://www.vision-class.org/ ?

    --
    Tomek

  • 4. Data: 2012-03-04 06:38:48
    Od: " " <f...@g...pl>

    DK <a...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > Interesuje mnie wszystko co w jakiś sposób może się wiązać z takim
    > przetwarzaniem bitmap. Może jest na rynku jakaś książka opisująca tego

    jak sie chwile zastanowic to wychodzi ze
    da sie to zrobic 'wprost' ->

    po prostu saknujesz bitmape jak znajdziesz zapalony punkt
    to wyszukujesz wszystkie przylegle i np oznaczasz wszystkie
    te punkty jako "1" na roboczej kopii bitmapy,

    edziesz dalej i jak znajdziesz jakis kolejny zapalony
    (wyjawszy te znalezione jako "1") to robisz to zamo
    oznaczasz je jako "2" itd

    samo znajdowanie sasiadow mozna robic przez iteracyjne
    poszukiwanie wszystkich znalezionych "1" w osiem kierunkow
    dookola - trzeba troche sie napisac, bedzie ze 200 linijek
    czy cos tego rzedu ale da sie to zrobic w ten sposob wprost -

    moze sa tez jakies przyspieszajace triki

  • 5. Data: 2012-03-04 06:57:17
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    DK <a...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > Interesuje mnie wszystko co w jakiś sposób może się wiązać z takim
    > przetwarzaniem bitmap. Może jest na rynku jakaś książka opisująca tego
    Wszystko zalezy od tego jakie to sa obiekty. Zupelnie inne techniki
    sie stosuje gdy zawsze to jest to taki sam prostokat, niz gdy to
    jest np. znieksztalcona twarz.

  • 6. Data: 2012-03-04 20:57:13
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-03-04 07:57, M.M. pisze:

    > Wszystko zalezy od tego jakie to sa obiekty. Zupelnie inne techniki
    > sie stosuje gdy zawsze to jest to taki sam prostokat, niz gdy to
    > jest np. znieksztalcona twarz.

    To zresztą podstawowe pytanie. Chcemy znaleźć n kresek/kółek
    na czystym obrazie, policzyć auta na drodze (sfotografowanej
    wcześniej pustej) czy wykryć czołgi w krzakach;)

    Ilość potrzebnej pracy i wartość rozwiązania dość szybko rosną:)

    pzdr
    bartekltg

  • 7. Data: 2012-03-05 10:34:54
    Od: DK <a...@g...pl>

    > Wszystko zalezy od tego jakie to sa obiekty. Zupelnie inne techniki
    > sie stosuje gdy zawsze to jest to taki sam prostokat, niz gdy to
    > jest np. znieksztalcona twarz.
    > Pozdrawiam

    Obiekty na tej bitmapie to nie koniecznie są prostokąty, kółka. Mogą
    mieć dowolny kształt i być położone gdziekolwiek. Jedynie nie mogą się
    stykać. Nie ma mowy o jakimkolwiek wykrywaniu twarzy :)

  • 8. Data: 2012-03-05 19:32:08
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    DK <a...@g...pl> napisał(a):

    > Obiekty na tej bitmapie to nie koniecznie są prostokąty, kółka. Mogą
    > mieć dowolny kształt i być położone gdziekolwiek. Jedynie nie mogą się
    > stykać. Nie ma mowy o jakimkolwiek wykrywaniu twarzy :)

    To zaczac nalezy od opracowania definicji "stykania sie". Np. jesli bitmapa
    jest idealnie jednokolorowa a piksele obiektow nie dotykaja sie ani w pionie,
    ani w poziomie, ani w skosie, to sie przyda przeszukiwanie grafu wszerz.

  • 9. Data: 2012-03-14 13:28:08
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 05.03.2012 20:32, M.M. wrote:

> [...]
    > ani w poziomie, ani w skosie, to sie przyda przeszukiwanie grafu wszerz.
    Tak w sumie to ten sam algorytm który się używa do "wylewania" koloru na
    obrazku. Mamy kolory k1=0 i k2=1. Iterujemy po wszystkich pikselach i
    jeżeli bieżący ma kolor k1 lub k2 to robimy fill kolorem k3, zwiększamy
    k3 o 1. Na koniec wszystkie spójne składowe (aka obiekty) są
    pokolorowane na różne kolory. Możemy teraz zrobić bounding boxy, czy
    obwiednie na nich.

    Michoo

  • 10. Data: 2012-03-16 13:46:54
    Od: crush <c...@i...pl>

    W dniu 2012-03-02 12:17, DK pisze:
> [...]
    > Interesuje mnie wszystko co w jakiś sposób może się wiązać z takim
    > przetwarzaniem bitmap. Może jest na rynku jakaś książka opisująca tego

    Polecam .NET z Frameworkiem AForge.NET
    http://www.aforgenet.com/framework/docs/ w podprzestrzeni aforge.imaging
    jest klasa BlobCounter. Dość dokładnie liczy obiekty i przyjmuje obrazy
    w skali szarości 8bpp lub 24/32 bpp kolorowe. Trochę z tą biblioteką
    działałem na potrzeby projektu inżynierskiego i muszę powiedzieć że
    całkiem nieźle się sprawdza.