  • 1. Data: 2012-03-02 02:44:13
    Temat: Blad w oprogramowaniu Toyoty przyczyna wypadkow
    Od: A.L. <l...@a...com>

    W ciagu ostatnich paru lat w USA byl osporo wypadkow z udzialem
    niektorych model isamochodow Toyota - samochod gwaltownie przyspieszal
    i nie dawal sie zatrzymac. Sporo wypadkow bylo smiertelnych.

    Toyota twierdzila ze to wina dywanikow podlogowych albo zawiasow
    pedalu gazu. Byla masowa akcja wymiany dywanikow i pedalow gazu. W
    niektorych przypadkach osoby raportujace takie wypadki byly oskarzane
    o klamstwo i chec wyciagniecia odszkodowania.

    Ale... Ostatnio CNN wydostala dokumenty pokazujace ze jest blad w
    oprogramowaniu komputera pokladowego

    Experts: Translated Toyota memo shows electronic acceleration concern

    Washington (CNN) -- Toyota engineers found an electronic software
    problem that caused "sudden unintended acceleration" in a test vehicle
    during pre-production trials, according to a company engineering
    document obtained by and translated for CNN.

    The 2006 document, marked "confidential," recounted the results of an
    adaptive cruise-control software test in a model internally designated
    the 250L, a vehicle later sold as the Lexus 460 in Japan and Europe.
    The document says a "fail-safe overhaul" would be needed for another
    model in production, internally designated the 180L, which the company
    says was later sold as a Toyota Tundra..

    http://www.cnn.com/2012/03/01/us/toyota-memo-acceler
    ation-concerns/index.html?hpt=hp_t1

    W artykuke linki do oryginalnych dokumentow i tlumaczen. Ciekawe do
    dyskusji na temat odpowiedzialnosci programistow

    A.L.

  • 2. Data: 2012-03-02 09:02:48
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    A.L. <l...@a...com> wrote:

    > W ciagu ostatnich paru lat w USA byl osporo wypadkow z udzialem
    > niektorych model isamochodow Toyota - samochod gwaltownie przyspieszal
    > i nie dawal sie zatrzymac. Sporo wypadkow bylo smiertelnych.

    Inny podobny problem to wysiadające hamulce w tramwajach PESA. Jeżeli coś
    spełnia funkcję narzędzia (jak gaz, czy hamulec), a do tego od prawidłowego
    działania takiego układu zależy życie ludzkie, to jestem za zasadą KISS.
    Jak coś ma być niezawodne, to niech będzie tak proste, jak się da. Linka
    gazu, hamulec hydrauliczny... przecież to działa. Systemy pomocnicze powinny
    być projektowane tak, żeby wspierać te niezawodne, mechaniczne systemy, a nie
    je zastępować. Jak mam zdjętą nogę z gazu to znaczy że nie chcę przyspieszać
    i żadna elektronika nie ma prawa mieć możliwości zwiększenia obrotów silnika
    (pomijam rozruch zimnego silnika, tam to jest konieczne).

    Osobna sprawa to failsafe. Mechanizmy powinny być od początku projektowane
    tak, żeby uszkodzenie lub jakiś błąd powodował przejście w bezpieczny stan.
    Przykład - hamulce pneumatyczne w pociągach. W momencie rozszczelnienia
    przewodu (bo np. wagon się odczepił) hamulce się zakleszczają i hamują.
    Czysta mechanika, bez elektroniki ani oprogramowania.

    Miałem możliwość przyjęcia kilku zleceń na urządzenia, których nieprawidłowe
    działanie mogłoby skończyć się czyjąś śmiercią lub kalectwem, i nie przyjąłem
    ich - nie mam nikogo na sumieniu i nie chcę żeby to się zmieniło.

    --
    gof

  • 3. Data: 2012-03-02 09:19:22
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Friday, March 2, 2012 9:02:48 AM UTC, Adam Wysocki wrote:
    > Jak mam zdjętą nogę z gazu to znaczy że nie chcę przyspieszać
    > i żadna elektronika nie ma prawa mieć możliwości zwiększenia obrotów silnika
    > (pomijam rozruch zimnego silnika, tam to jest konieczne).

    No widzisz. Nie da sie wprowadzic zelaznych regul, bo zaraz dochodzi jakies "pomijam
    X, bo Y". I juz masz punkt w ktorym uklad moze nawalic (w Twoim przypadku: moze
    mylnie uznac, ze wykonuje wlasnie "rozruch zimnego silnika").

    RW

  • 4. Data: 2012-03-02 09:20:28
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Friday, March 2, 2012 2:44:13 AM UTC, A. L. wrote:
    > W artykuke linki do oryginalnych dokumentow i tlumaczen. Ciekawe do
    > dyskusji na temat odpowiedzialnosci programistow

    Wiem o przynajmniej jednym swoim bledzie, ktory narazil mojego pracodawce na wymierne
    straty finansowe. Ofiar w ludziach nie bylo (poza sfrustrowanym DBA).

    RW

  • 5. Data: 2012-03-02 09:28:58
    Od: MalyWesolyTroll <j...@s...pl>

    Dnia Fri, 2 Mar 2012 09:02:48 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):

    > Inny podobny problem to wysiadające hamulce w tramwajach PESA.

    O to zupełnie jak we Wrocławiu, tylko tutaj zamiast rozwiązać problem
    to ucisza się ludzi:
    http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/520933,motorn
    iczy-ostrzegal-przed-tramwajami-mpk-go-zawiesilo,id,
    t.html

    A tutaj film nagrany przez motorniczego:
    http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/518771,tramwa
    je-smiertelnie-grozne-dla-mieszkancow-wroclawia,id,t
    .html

    Chyba daleko nam do Japonii.

    --
    Mały troll

  • 6. Data: 2012-03-02 10:15:09
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    MalyWesolyTroll <j...@s...pl> wrote:

    > O to zupełnie jak we Wrocławiu, tylko tutaj zamiast rozwiązać problem
    > to ucisza się ludzi:

    Co też jest dziwne - zdrowy rozsądek podpowiada, że hamulce szynowe powinny
    być zaprojektowane tak, żeby zasilanie trzymało je nad szyną, a brak zasilania
    powodował dociśnięcie ich do szyny. Ciekawe dlaczego tak nie jest.

    --
    gof

  • 7. Data: 2012-03-02 10:16:53
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Roman W <b...@g...pl> wrote:

> [...]
    > jakies "pomijam X, bo Y". I juz masz punkt w ktorym uklad moze nawalic
    > (w Twoim przypadku: moze mylnie uznac, ze wykonuje wlasnie "rozruch

    W sumie nie jest to konieczne - są automatyczne systemy regulowania ssania,
    np. w chińskich skuterach. Niestety normy spalin są jakie są i te systemy
    nie dają rady ich spełniać.

    --
    gof

  • 8. Data: 2012-03-02 10:31:04
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Friday, March 2, 2012 9:28:58 AM UTC, MalyWesolyTroll wrote:

    > Chyba daleko nam do Japonii.

    Wlasnie Japonia ma kulture zamiatania problemow pod dywan (Fukushima, skandal
    korporacyjny w Olympusie).

    RW

  • 9. Data: 2012-03-02 10:44:18
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Fri, 02 Mar 2012 09:02:48 +0000, Adam Wysocki napisal:

> [...]
    > coś spełnia funkcję narzędzia (jak gaz, czy hamulec), a do tego od
    > prawidłowego działania takiego układu zależy życie ludzkie, to jestem za

    Chyba KISS of Death.

    Niektórzy proponują dla oprogramowania, w którym błąd może kosztować
    ludzkie życie, metody formalne. Nawet twierdzą, że nie stosowanie
    metod formalnych może być (kiedyś) uznane przez sąd jako zaniechanie;
    a zdecydowanie jest nieetyczne.

    KISS? Nie wygłupiajmy się. Może właśnie ten kawałek kodu był
    pisany zgodnie z regułą KISS i w swojej prostocie
    nie uwzględnił jakiegoś przypadku, bo KISS. Wbrew nazwie
    KISS jest właśnie dla ludzi głupich.

    Edek

  • 10. Data: 2012-03-02 11:03:50
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 02/03/2012 10:31, Roman W wrote:

    > Wlasnie Japonia ma kulture zamiatania problemow pod dywan (Fukushima, skandal
    korporacyjny w Olympusie).

    wytłumaczenie dlaczego tak jest:

    http://www.forbes.com/sites/nathanielparishflannery/
    2011/10/25/a-setting-sun-recent-scandal-at-olympus-a
    -sign-of-deeper-governance-issues-at-japanese-compan
    ies/print/

    Overall, the 392 largest Japanese companies have an average level of
    board independence of only 20%. By contrast, in the U.S. 92% percent of
    the largest publicly listed companies have majority independent boards.
    IN JAPAN ONLY 3% OF THE LARGEST PUBLICLY TRADED COMPANIES HAVE
    MAJORITY INDEPENDENT BOARDS. Sony Corporation stands out- only two of
    its 15 directors are non-independent. Other well-known companies like
    Canon, Toyota, Nintendo and Suzuki have more serious board
    accountability problems; not one of these companies has appointed a
    single independent director to oversee operations and help protect
    shareholder value.

    B.