  • 1. Data: 2010-01-11 22:34:09
    Temat: Alkomat - co w tym się psuje?
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Był sobie alkomat, swego czasu polecany jako "wiodący w swojej
    klasie", "nie taki drogi a bardzo dobry", konkretnie był to model
    CA-2000. Niestety jego twórcom udało się w nim zaimplementować
    ficzer niezwykle wręcz popularny w spółczesnej elektronice: taki
    tajny timer odmierzający czas do końca gwarancji i po jego upływie
    wystawiający w urządzeniu flagę "Zepsuj się"...

    A na poważnie - urządzenie poprawnie się włącza, odlicza czas
    rozgrzewu czujnika, po czym kompletnie nie reaguje na fakt
    dmuchania. Co w takim ustrojstwie typowo może się zepsuć? Ten
    przetwornik wóda/rezystancja? On jest nawet w podstawkę wstawiony,
    więc sprawia wrażenie przystosowanego do częstych wymian, ale co
    dalej? Na nim nie ma żadnych oznaczeń, to jakiś typowy element, czy
    są różne?
    I zapewne będzie potrzebna kalibracja... ech, wątroba mi
    wysiądzie...

    J.

  • 2. Data: 2010-01-12 20:35:52
    Temat: Re: Alkomat - co w tym się psuje?
    Od: Madz <k...@p...pl>

    Dnia Mon, 11 Jan 2010 23:34:09 +0100, Jarek P. napisał(a):

    > A na poważnie - urządzenie poprawnie się włącza, odlicza czas
    > rozgrzewu czujnika, po czym kompletnie nie reaguje na fakt
    > dmuchania. Co w takim ustrojstwie typowo może się zepsuć? Ten
    > przetwornik wóda/rezystancja?

    Co sie zepsulo, to trudno zdalnie okreslic ;). Czujnik w urzadzeniu z
    dolnej polki pewnie bedzie tani polprzewodnikowy. Jesli polprzewodnik to
    jego trawalosc to ok 5lat i wiecej. Jesli jednak trafil sie jakis
    elektrochemik, to mozliwe ze po ok 2 latach pracy zakonczyl dzialalnosc ;).
    Moze warto popatrzec na stronie chocby maritexu na czujniki gazow (czesto
    one jako efekt uboczny maja spora czulosc na alkohole) - calkiem mozliwe,
    ze producent zastsowal wlasnie ktorys z nich - jednak pewnie taniej wyjdzie
    zakup nowego urzadzenia:) Ile czujnik ma wyprowadzen?

    m.

  • 3. Data: 2010-01-12 22:40:14
    Od: Marcin Gala <m.gala.maupa@.interia.pyly>

    On 2010-01-11 23:34, Jarek P. wrote:
> [...]
    > czujnika, po czym kompletnie nie reaguje na fakt dmuchania. Co w takim
    > ustrojstwie typowo może się zepsuć? Ten przetwornik wóda/rezystancja?
    Normalnie przepil sie i watroba mu wysiadla. Musisz go do AA na odwyk
    oddac, moze wroci do normalnosci:DDDDD

    --
    Marcin "Ahmed" Gala
    m.gala(maupa)interia.pl

  • 4. Data: 2010-01-13 09:39:52
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 12 Sty, 21:35, Madz <k...@p...pl> wrote:

    > Co sie zepsulo, to trudno zdalnie okreslic ;).

    Dlatego pytałem o typowe usterki. Tego przetwornika po prostu nie znam
    i nie wiem, może on np. bardzo krótki czas życia ma?

> [...]
    > ze producent zastsowal wlasnie ktorys z nich - jednak pewnie taniej wyjdzie
    > zakup nowego urzadzenia:) Ile czujnik ma wyprowadzen?

    Czujnik ma 4 wyprowadzenia i wygląda dokładnie, jak ten:

    http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/1
    30/pid/2310/page/1/backurl

    Tylko niestety chińskie baranki na nim oznaczenia zatarli. Te czujniki
    mają różne czułości, charakterystyki? Jest szansa powodzenia przy
    wymianie tego w ciemno?

    J.

  • 5. Data: 2010-01-13 09:48:21
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Wed, 13 Jan 2010 01:39:52 -0800 (PST), Jarek P. napisał(a):

    > Czujnik ma 4 wyprowadzenia i wygląda dokładnie, jak ten:
    >
    > http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/1
    30/pid/2310/page/1/backurl

    35 zł nie pieniądz. Kup, wymień, potem zaś walnij setkę i dmuchnij.
    Elektronicy też mają swoje radości :)
    --
    Jacek

  • 6. Data: 2010-01-15 05:47:05
    Od: Madz <k...@p...pl>

> [...]

    > Tylko niestety chińskie baranki na nim oznaczenia zatarli. Te czujniki
    > mają różne czułości, charakterystyki? Jest szansa powodzenia przy

    Ten sensor to czujnik polprzewodnikowy. Przemierz jeszcze ten swoj - jedna
    para powinna miec mala rezystancje (grzalka) - jesli nie ma to na 100%
    wlasnie ona ulegla uszkodzeniu. Odnosnie wymiany to szansa mala, bo rozne
    czujniki maja przerozne charakterystyki. Ale sprobowac mozesz :). Dodatkowo
    urzedznie musialbys skalibrowac, bo czujniki te maja bardzo duzy rozrzut
    rezystancji (producent je czesto grupuje w serie, ktore tez mimo wszystko
    sie roznia od siebie). Sa tam jakies potencjometry do kalibracji?

    m.

  • 7. Data: 2010-01-15 05:48:01
    Od: Madz <k...@p...pl>

    Dnia Wed, 13 Jan 2010 10:48:21 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

    30/pid/2310/page/1/backurl

    > 35 zł nie pieniądz. Kup, wymień, potem zaś walnij setkę i dmuchnij.
    > Elektronicy też mają swoje radości :)

    Dla tego dmuchniecia to mysle, ze warto kupic :D

    m.

  • 8. Data: 2010-01-15 06:11:14
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 15 Jan 2010 06:47:05 +0100, Madz wrote:
> [...]
    >rezystancji (producent je czesto grupuje w serie, ktore tez mimo wszystko
    >sie roznia od siebie). Sa tam jakies potencjometry do kalibracji?

    A macie jakis pomysl na kalibracje ?
    Jak w amatorskich warunkach przygotowac powietrze o zawartosci np
    0.1mg/ litr ?

    J.

  • 9. Data: 2010-01-15 19:40:41
    Temat: Re: Alkomat - co w tym sie psuje?
    Od: Grzexs <g...@g...pXl>

    > A macie jakis pomysl na kalibracje ?
    > Jak w amatorskich warunkach przygotowac powietrze o zawartosci np
    > 0.1mg/ litr ?

    Do litra powietrza dodać 0,1 mg alkoholu?

    --
    Grzexs

  • 10. Data: 2010-01-15 20:14:28
    Temat: Re: Alkomat - co w tym si? psuje?
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 15 Jan 2010 20:40:41 +0100, Grzexs wrote:

    >Do litra powietrza dodać 0,1 mg alkoholu?

    A odwazysz mi 0.1mg ?

    A gdzie ten litr powietrza, i jak go przepompowac przez alkomat ?

    J.