  • 1. Data: 2013-06-01 22:44:30
    Temat: Było sobie trafo
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    http://www.youtube.com/watch?v=pCZax3vIslo&t=1m10s

    Przy weekendzie, mam nadzieję że nie było.

    --
    "zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2013-06-02 00:18:20
    Temat: Re: Było sobie trafo
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
    > http://www.youtube.com/watch?v=pCZax3vIslo&t=1m10s
    >
    > Przy weekendzie, mam nadzieję że nie było.

    Zwarcie na fazie? Po skutkach widzę, że tylko tam się stało, ale uderzyło
    obok też.

    Tak go powinni załatwić:
    http://www.youtube.com/watch?v=HICmYZY3prE

    Choć ja chyba wolę tak :)
    http://www.youtube.com/watch?v=GpK0N9C1MnE

    Noce potrafiłem zarywać na oglądaniu pożarów transformatorów i innych awarii
    elektrycznych :)

    Na koniec bonusik - małe pierdut :)
    http://www.youtube.com/watch?v=-iClXrd50Z8

  • 3. Data: 2013-06-02 17:16:21
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 2 Jun 2013 00:18:20 +0200, Anerys napisał(a):

    > Noce potrafiłem zarywać na oglądaniu pożarów transformatorów i innych awarii
    > elektrycznych :)
    > Na koniec bonusik - małe pierdut :)
    > http://www.youtube.com/watch?v=-iClXrd50Z8

    Temat fascynujący ale prąd przemienny to i tak słabe efekty daje - kto
    widział choćby raz w życiu wyłączanie zwarcia na podstacji trakcyjnej
    (kolejowej) 3kV DC przez wyłącznik szybki o nastawie 2-3kA to wie o co
    chodzi :]
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 4. Data: 2013-06-02 18:49:14
    Od: "Ministerstwo Propagandy" <...@...s>

    pomijam kwestie autora,

    ciekawy jestem jak to jest nagrywane?
    skąd niby wiedzą, że trafo wybuchnie?
    albo na samochodach był filmik na którym ciężarówka rozjeżdża przechodnia...
    niby jak oni to nagrali?

    ustawiane?

  • 5. Data: 2013-06-02 22:49:41
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "badworm" <n...@p...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > widział choćby raz w życiu wyłączanie zwarcia na podstacji trakcyjnej
    > (kolejowej) 3kV DC przez wyłącznik szybki o nastawie 2-3kA to wie o co

    Piszesz o czymś takim:
    http://www.youtube.com/watch?v=vqgNrj6oEdc
    takim:
    http://www.youtube.com/watch?v=heE4p5nvjro
    Czy może z tej dziedziny:
    http://www.youtube.com/watch?v=QbcXBZU_U98

    Bo ja takiego wyłączania nie widziałem... Przyznaję... Mam prośbę, czy
    mógłbyś przeszukać YT i podrzucić coś choćby zbliżonego (w sensie linku do
    filmu), to bym już wiedział, czego konkretnie szukać... A jak nie film, to
    choćby "ze dwa słowa", takie zaciemnienie mam i jakoś mi dzisiaj myślenie
    nie idzie...

  • 6. Data: 2013-06-02 22:54:15
    Od: Jawi <t...@p...pl>

    W dniu 2013-06-02 18:49, Ministerstwo Propagandy pisze:
> [...]
    >
    > ciekawy jestem jak to jest nagrywane?
    > skąd niby wiedzą, że trafo wybuchnie?
    > albo na samochodach był filmik na którym ciężarówka rozjeżdża

    Nio, ja się z kolegą umawiam, że jadę, obok osoba trzyma kamerkę, a
    kolega z naprzeciwka rozjeżdża kogoś.
    Filmik jest? Jest.

  • 7. Data: 2013-06-03 03:35:26
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Jawi" <t...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Nio, ja się z kolegą umawiam, że jadę, obok osoba trzyma kamerkę, a kolega
    > z naprzeciwka rozjeżdża kogoś.
    > Filmik jest? Jest.

    A transformator załatwiamy waląc mu zarzutę (o tym, co to jest, miałem w
    pierwszej klasie ZSZ) na zaciski tak, aby jej na filmie nikt nie widział i
    cieszymy się "spektaklem audiowizualnym", czasem z "przytupem" :P

  • 8. Data: 2013-06-03 18:38:23
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 2 Jun 2013 22:49:41 +0200, Anerys napisał(a):

> [...]
    > choćby "ze dwa słowa", takie zaciemnienie mam i jakoś mi dzisiaj myślenie

    Niestety jak na razie nie trafiłem w sieci na żaden filmik pokazujący
    działanie takiego wyłącznika, który wygląda tak:
    http://www.transportszynowy.pl/kolpodst11d.jpg
    Jego górna część czyli komora gaszeniowa ma około metra długości. Prądy
    zwarciowe typowo osiągają wartość kilkunastu do około 20kA. Efekty?
    Błysk i huk, porównywalny ze zdetonowaniem petardy, aczkolwiek
    oczywiście bez żadnego uprzedzenia. Osoba, która jest pierwszy raz w
    życiu na podstacji trakcyjnej a która nie została uświadomiona przed
    wejściem co ją może czekać zazwyczaj reaguje bardzo zabawnie na efekty
    towarzyszące wyłączaniu zwarcia :P O burzach to już nie wspominam bo
    wówczas wyłączniki strzelają nawet po kilka naraz. Mam nadzieję, że
    kiedyś będę miał możliwość zarejestrowania na filmie jak taki wyłącznik
    wyłącza prąd zwarciowy i wówczas nie omieszkam się tym tutaj pochwalić.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 9. Data: 2013-06-03 19:29:25
    Od: Michał Smolnik <m...@g...com>

    W dniu 03.06.2013 18:38, badworm pisze:> Niestety jak na razie nie
> [...]
    > kiedyś będę miał możliwość zarejestrowania na filmie jak taki wyłącznik
    > wyłącza prąd zwarciowy i wówczas nie omieszkam się tym tutaj pochwalić.

    Miałem kiedyś przyjemność uczestniczyć w odbiorze po rewizji lokomotywy
    elektrycznej typu 181.
    Podczas rozpędzania zadziałał wyłącznik podobnej budowy, zwany "szybkim".

    Efekty podobne - kiedy doszedłem do siebie, myślałem że nie mamy już
    przedziału elektrycznego ;-)

    Pozdrawiam,
    --
    Michał

  • 10. Data: 2013-06-03 23:02:34
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Podłączę się w dwa postu od razu, coby dwa razy nie wołać odpowiedzi :))

    Użytkownik "Michał Smolnik" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    >W dniu 03.06.2013 18:38, badworm pisze:> Niestety jak na razie nie trafiłem
    >w sieci na żaden filmik pokazujący

    Spore to, a napięcia chyba nie takie duże, skoro przerwa między elektrodami
    znacznie mniejsza, niż na trakcji.

    Sporo, nie powiem... A elektroda ciutek okopcona, kurz? ;)) Choć ślady na
    blasze komory są dość sugestywne... przynajmniej dla nieznających tematu,
    jak ja :)

    Kiedyś, jako uczeń w zawodowce, miałem "warsztaty" na lakierni. Gośc bardzo
    sympatyczny, robótka miła. Było jedno "ale" - jak startowała wentylacja, to
    hałas był taki, jakby ktoś młotem pneumatycznym napieprzał w rząd spłonek...
    Bez błysku, ale... Następnymi razy, choćbym się podcierał czy dymał :), na
    czas startu zatykałem uszy, na szczęście nie było to nieprzewidziane, a w
    trakcie pracy i przy wyłączaniu było już OK.

    I link na YT? :) Fajno, czekam(y) :))

> [...]
    > Podczas rozpędzania zadziałał wyłącznik podobnej budowy, zwany "szybkim".
    >
    > Efekty podobne - kiedy doszedłem do siebie, myślałem że nie mamy już

    Się nie dziwię, zaskoczenie zupełne, nijak się nastawić na to :)
    Za dawniejszych czasów, jak się uczyłem na montera telekomunikacji, a może
    już pracowałem... nie wiem, mało ważne... opowiadał mi starszy kolega, że na
    centrali na Grochowie, ktoś chyba zrobi zwarcie na głównej szynie... a jak
    wiadomo, w telekomunikacji prądy zasilające potrafią być kole kiloampera i
    więcej, zależnie od tego, co jest zasilane, to podobno "jebło" tak, że było
    na zewnątrz wyraźnie słychać. Nie pamiętam już opisu, w każdym razie hałas
    był pewnie ze 150 decybeli, jeśli nie więcej... Z przysiadu napięcia można
    policzyć, że prądy zwarciowe potrafią być potężne, podobno potrafi wyrwać
    śruby mocujące wprost z definicji natężenia prądu w układzie SI. Z opowiadań
    wiem też, że ktoś gdzieś położył obcęgi na szynie, błysło, jebło (*) i
    szczypiec już nie znaleziono... Chyba nawet nie zdążył się przepalić
    bezpiecznik...

    (*) celowo niegramatycznie, jako zobrazowanie zapamiętanego opisu.

    Ze swej strony zastaawiam się, czy sam element wykonawczy nie mógłby być
    wsadzony w jakąś puszkę wytłumiającą hałas, aby obsłudze bębenki nie
    popękały...?

    Co do samego hałasu - niedługo po stanie wojennym, remontowano most
    Łazienkowski. Dla przyspieszenia prac, posługiwano się m.in. materiałami
    wybuchowymi, o czym OCZYWIŚCIE, ludności okolicznej (ani nikogo) W OGÓLE NIE
    UPRZEDZONO. Od miejsca prac mieszkam ok. 2.5 kilometra. Okno otwarte, bo
    chyba lato, trzecia w nocy, śpię smacznie, nagle jak pierdolnęło (inaczej
    nie da się tego określić), to był jedyny raz, kiedy z pełnego snu, w jednym
    momencie wróciłem do pełnej przytomności. Musiałem zamknąć okno i pójść spać
    do innego pokoju. Słusznie, bo jeszcze kilka razy gwizdnęli. Więc chyba
    wiem, co znaczy taki nagły hałas bez uprzedzenia...