  • 1. Data: 2009-01-19 20:34:31
    Temat: CB, PMR - czyli użyteczność tego dzisiaj
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Hmm... Pamiętam najlepsze czasy CB w Polsce, tak w latach
    dziewięćdziesiątych, zanim upowszechnił się Internet. Byłem wtedy za
    młody, aby się w to bawić, chociaż nasłuchiwałem prostą krótkofalówką, a
    ponieważ interesowałem się radioamatorstwem przynajmniej przejrzałem
    kilka książek na ten temat.
    Jednak do rzeczy: Pamiętam, że wówczas to było całkiem użyteczne
    urządzenie, ponoć taksówkę dało się wezwać, o pomocy nie wspominając.
    Dzisiaj mam wrażenie, że CB to tylko kanał 19 i rozmowy kierowców
    ostrzegających się przed "miśkami z suszarką", którzy zresztą nie zawsze
    potrafią przy tym powstrzymać się od rzucania "mięsem"...

    Tak się zastanawiam, czy ręczny radiotelefon CB, ewentualnie radyjko PMR
    może się do czegoś więcej przydać poza zwykłymi rozmowami "dla zabawy"?
    Jakieś służby nasłuchują jeszcze na tych pasmach i np. można liczyć na
    wezwanie pomocy, gdy nie będzie zasięgu w komórce albo z innych względów
    standardowa łączność nie wypali? Czy to specyfika czasów minionych? ;)

  • 2. Data: 2009-01-19 21:29:46
    Temat: Re: CB, PMR - czyli użyteczność tego dzisiaj
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 19 Jan 2009 21:34:31 +0100, Atlantis wrote:
    >Dzisiaj mam wrażenie, że CB to tylko kanał 19 i rozmowy kierowców
    >ostrzegających się przed "miśkami z suszarką", którzy zresztą nie zawsze
    >potrafią przy tym powstrzymać się od rzucania "mięsem"...

    I sie wiele nie mylisz.

> [...]
    >wezwanie pomocy, gdy nie będzie zasięgu w komórce albo z innych względów
    >standardowa łączność nie wypali? Czy to specyfika czasów minionych? ;)

    Raczej minionych.

    Ale np z rodzina na nartach - pmr fajna rzecz, choc przy obecnych
    cenach roamingu mozna i komorka ...
    CB chyba jednak za duzy, jest cos mniejszego niz Alan 38 ?

    J.

  • 3. Data: 2009-01-19 22:14:10
    Temat: Re: CB, PMR - czyli użyteczno?ć tego dzisiaj
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    J.F. pisze:

    > Ale np z rodzina na nartach - pmr fajna rzecz, choc przy obecnych
    > cenach roamingu mozna i komorka ...
    > CB chyba jednak za duzy, jest cos mniejszego niz Alan 38 ?

    Hmm... Czyli mam rozumieć, że wraz z nadejściem komórek skończyły się
    poważne zastosowania np. dla takiego CB i dzisiaj nie ma żadnego kanału
    ratunkowego, gdzie można wołać o pomoc np. w sytuacji wypadku drogowego
    licząc, że wkrótce przybędzie pomoc?
    A jak wygląda sytuacja na PMR? To tylko urządzenie do prywatnych rozmów,
    czy są też jakieś "publiczne" kanały, choćby jakiś ratunkowy czy
    odpowiednik 19 z CB?

    Aha, no i jeszcze jedna rzecz mnie naszła. Jako, że od jakiegoś czasu
    przymierzam się do podejścia do egzaminu na licencję krótkofalarską - to
    samo w gruncie rzeczy. Tyle mówi się o tym, że amatorzy wspierają różne
    służby np. w sytuacjach klęsk żywiołowych. Czy tak naprawdę przy
    obecnych systemach łączności się top przydaje? Czy może się przydawać
    samym krótkofalowcom? ;)

  • 4. Data: 2009-01-19 23:02:53
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 19 Jan 2009 23:14:10 +0100, Atlantis wrote:
> [...]
    >poważne zastosowania np. dla takiego CB i dzisiaj nie ma żadnego kanału
    >ratunkowego, gdzie można wołać o pomoc np. w sytuacji wypadku drogowego

    Tak mi sie wydaje ze u nas sluzby nigdy masowo nie sluchaly na #9.

    A teraz szybciej sie przez 19 skomunikujesz z kierowca posiadajacym
    komorke niz innymi. Albo po prostu zatrzymasz pierwsze przejezdzajace
    auto.

    >Tyle mówi się o tym, że amatorzy wspierają różne
    >służby np. w sytuacjach klęsk żywiołowych. Czy tak naprawdę przy
    >obecnych systemach łączności się top przydaje?

    Chyba juz nie. Jak wszystko zawiedzie to jeszcze Irydium zostaje :-)

    J.

  • 5. Data: 2009-01-19 23:11:46
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

> [...]
    > różne służby np. w sytuacjach klęsk żywiołowych. Czy tak naprawdę przy >
    obecnych systemach łączności się top przydaje? Czy może się przydawać

    To się już chyba nawet samym krótkofalowcom nie przydaje. Jeśli chcesz
    pracować tylko na VHF to zanim zrobisz licencję posłuchaj sobie przez jakiś
    czas SR5W i zobacz, czy ten klimat Ci odpowiada ;) Nawet PMR przyda Ci się
    mniej, niż Ci się wydaje, jest właściwie tylko kilka sensownych (tzn nie "na
    siłę") zastosowań. Ręczne CB ktoś testował i konkluzja była taka, że może
    gdyby nosić ze sobą jakiś maszcik i akumulator, to by było coś. A jak chcesz
    po prostu pogadać, to tutaj sobie pogadaj, albo gdzieś indziej w necie -
    licencję jest w tej chwili stosunkowo łatwo dostać i wszystko równa poziomem
    do CB.

    e.

  • 6. Data: 2009-01-20 05:54:54
    Od: "r." <n...@n...com>

    > Ale np z rodzina na nartach - pmr fajna rzecz, choc przy obecnych
    > cenach roamingu mozna i komorka ...
    > CB chyba jednak za duzy, jest cos mniejszego niz Alan 38 ?

    Wszyscy geodeci jakich znam używają PMR - małe, poręczne, działa
    szybciej niż komórka. Budowlańcy chyba też, bo często ich słychać.

    pozdrawiam
    r.

  • 7. Data: 2009-01-20 07:25:55
    Od: "Piotr \"Pitlab\" Laskowski" <p...@p...wp.pl>

    > Budowlańcy chyba też, bo często ich słychać.
    Potwierdzam. U mnie to podstawowa grupa użytkowników. Sporadycznie zdarza mi
    się trafić na rozmowy prywatne. Czasami daję radio synowi (6 lat) gdy idzie
    na rower. Mamy przynajmniej jednostronną łączność.

    Natomiast pochwalę się nietypowym zastosowaniem PMR. Mam urządzenie, które
    nadaje w tym paśmie i radyjka wykorzystuję do odbioru akustyczno-głosowej
    telemetrii: http://www.pitlab.pl/wario_pl.html

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 8. Data: 2009-01-20 08:33:00
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    > Tak się zastanawiam, czy ręczny radiotelefon CB, ewentualnie radyjko PMR
    > może się do czegoś więcej przydać poza zwykłymi rozmowami "dla zabawy"?

    Używam PMR dołączności międzysamochodowych na wycieczkach ze znajomymi.
    Bardzo się przydało np. w Austrii, gdy oni zjechali z autostrady jednym
    zjazdem, a my drugim.
    Również w Chorwacji, gdy zona wysłała mnie do pobliskiego sklepiku (nie było
    tego, co sobie zamówiła i trzeba było skonsultować).
    W obu przypadkach, nawet przy obecnych cenach roamingu wypadłoby dosyć
    drogo.
    pozdrawiam,
    Andrzej - SP5ETB

  • 9. Data: 2009-01-20 09:14:07
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    U mnie w miasteczku harcerze są aktywni na PMR

  • 10. Data: 2009-01-20 18:59:17
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    William pisze:

    > U mnie w miasteczku harcerze są aktywni na PMR

    Hmm... A jak wygląda kwestia kanałów. Też jest jakaś "etykieta"
    zachowania się w eterze, podobnie jak w przypadku CB? Mamy np. jakiś
    kanał zarezerwowany dla kierowców, inny do zgłaszania nagłych wypadków
    (nawet jeśli w praktyce nie funkcjonuje to wcale, lub funkcjonuje słabo)
    itp.?