  • 1. Data: 2009-01-19 22:31:24
    Temat: lampowe stereo
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Witam
    czy w tym sprzecie był "dekoder" stereo ?

    http://www.allegro.pl/item526416374_lampowy_receiver
    _fisher_600_od_1_pln.html

    Włodek

  • 2. Data: 2009-01-19 22:56:27
    Temat: Re: lampowe stereo
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 19 Jan 2009 23:31:24 +0100, Włodzimierz Wojtiuk wrote:
    >czy w tym sprzecie był "dekoder" stereo ?
    >http://www.allegro.pl/item526416374_lampowy_receive
    r_fisher_600_od_1_pln.html

    Ha! tak sobie czytam ..
    http://oak.cats.ohiou.edu/~postr/bapix/Fish600.htm

    i wyglada mi na to ze jeden kanal lecial FM, a drugi AM.
    Stad np dwie galki strojenia.

    Ale pisza cos o dodatkowym MPX na 4 lampach - czyby dekoder ?

    Ale tak sobie czytam
    http://en.wikipedia.org/wiki/Stereo
    http://en.wikipedia.org/wiki/FM_broadcasting

    Wspolczesny system to wczesne lata 60-te .. smiem twierdzic
    ze lampowe dekodery stereo jak najbardziej istnialy.

    J.

  • 3. Data: 2009-01-19 23:02:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Włodzimierz Wojtiuk napisał:

    > czy w tym sprzecie był "dekoder" stereo ?
    >
    > http://www.allegro.pl/item526416374_lampowy_receiver
    _fisher_600_od_1_pln.html

    Budzi szacunek. Ale najprawdopodobniej dekodera w nim nie ma.
    Tu http://oak.cats.ohiou.edu/~postr/bapix/Fish600.htm piszą,
    że ma 22 lampy. I tyle naliczyłem na zdjęciu. Natomiast dekoder
    sprzedawany był oddzielnie i był czterolampowy -- to też można
    tam przeczytać. Natomaiast na zdjęciach z aukcji widać wejścia
    i wyjścia do podłączenia dekodera (MPX).

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2009-01-19 23:11:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ha! tak sobie czytam ..
    > http://oak.cats.ohiou.edu/~postr/bapix/Fish600.htm
    >
    > i wyglada mi na to ze jeden kanal lecial FM, a drugi AM.

    Też. Ale nie koniecznie. Przełącznik wejść ma również pozycję MPX.

    > Stad np dwie galki strojenia.

    Dwie głaki strojenia to i bez stereo były kiedyś częstym rozwiązaniem.

    > Ale pisza cos o dodatkowym MPX na 4 lampach - czyby dekoder ?

    Dokładnie tak.

    > Ale tak sobie czytam
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Stereo
    > http://en.wikipedia.org/wiki/FM_broadcasting
    >
    > Wspolczesny system to wczesne lata 60-te .. smiem twierdzic

    Współczesny, czyli ten co u nas? Bo w USA zrobili też stereo na AM.
    Jeszcze bardziej współcześnie. Nawet w przytoczonym artykule Wiki
    o tym piszą.

    > ze lampowe dekodery stereo jak najbardziej istnialy.

    O tak, nawet zdarzało mi się słuchać.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2009-01-19 23:13:20
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@p...com.pl>

    Dnia Mon, 19 Jan 2009 23:56:27 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja J.F
    <j...@p...onet.pl> nadala:

    > Wspolczesny system to wczesne lata 60-te .. smiem twierdzic
    > ze lampowe dekodery stereo jak najbardziej istnialy.

    Istaniały, ale były rzadkie. Stereo to juz czasy tranzystorów, dekoder
    na tranzystorach jest mniejszy, mniej prądu żre i swietnie działa,
    większość radyj lampowych stereo miała jednak półprzewodnikowy
    dekoder (na ogół jak opcję).

    Tak samo jak magnetofony kasetowe - system pojawił się za późno
    żeby były w nim lampy...

    --
    Tomasz Szczesniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 6. Data: 2009-01-19 23:25:48
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > Wspolczesny system to wczesne lata 60-te .. smiem twierdzic
    > ze lampowe dekodery stereo jak najbardziej istnialy.

    Jak popatrzyć na tranzystorowy stereodekoder z np. OR MELUZYNA to widać,
    że na lampach można to zrobić bez problemów. Takie konstrukcje do
    kluczowania wykorzystywały podwojoną częstotliwość pilotującą. Parametry
    to miało takie sobie, ale działało :) Podejrzewam, że 2 x EF89 + 2 x
    EAA91 i powinno hulać ;-)

    A może by tak lampowy dekoder z PLL ;-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 7. Data: 2009-01-19 23:33:54
    Od: "tornad" <t...@o...net>

> [...]
    >
    > Wspolczesny system to wczesne lata 60-te .. smiem twierdzic
    > ze lampowe dekodery stereo jak najbardziej istnialy.

    Dobrze Wasc sobie czytasz; podziwiam Twoja interdyscyplinarna wiedze.
    Tam pisza, ze
    The outboard multiplex adapter for full FM stereo was sold separately. The 600
    has the switch position and connectors for the multiplex adapter.
    Z czego rozumiem, ze "adapter" do uzyskania pelnego efektu stereo byl
    sprzedawany odzielnie.
    Jako egzemplarz kolekcjonerski mnie sie podoba, chociaz tej ceny chyba nie
    dolicytowalbym. Podobne starocie mozna na Ebayu kupic za znacznie mniejsze
    pieniadze. Ja kupilem cos w tym stylu za kilkadziesiat dolarow i w pelni
    sprawne. A tu, to-to trzeba jeszcze remontowac. Elektrolity do wymiany na
    pewno, bo wyschly. W koncu ma to te 50 lat. Ale pieknie, starannie
    skonstruopwane i jak na tamte lata, ma wiele nowoczesnych rozwiazan.
    Pzdr.

  • 8. Data: 2009-01-19 23:43:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Szczesniak napisał:

> [...]
    > na tranzystorach jest mniejszy, mniej prądu żre i swietnie działa,
    > większość radyj lampowych stereo miała jednak półprzewodnikowy

    Na tranzystorach wszystko mniejsze, więc to argument taki sobie.
    Radia z lampowym dekoderem słuchałem, a takiego co to miał dekoder
    jako opcję, nawet nie widziałem z bliska.

    > Tak samo jak magnetofony kasetowe - system pojawił się za późno
    > żeby były w nim lampy...

    Są takie rzeczy na niebie i ziemi, o których się filozofom nie śniło.
    Tu mamy jedną z nich: http://ixbtlabs.com/articles2/aopentube/index.html

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2009-01-19 23:47:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    tornad napisał:

> [...]
    > pewno, bo wyschly. W koncu ma to te 50 lat. Ale pieknie, starannie
    > skonstruopwane i jak na tamte lata, ma wiele nowoczesnych rozwiazan.

    Na cene też zwróciłem uwagę. Gdyby taka licytacja odbyła się pół roku temu,
    to cena (w dolarach) by się niemal równała cenie nowego sprzętu w 1959 roku.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2009-01-20 00:52:39
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 19 Jan 2009 23:13:20 +0000 (UTC), Tomasz Szczesniak wrote:
> [...]
    >dekoder (na ogół jak opcję).
    >
    >Tak samo jak magnetofony kasetowe - system pojawił się za późno

    No wlasnie tak czytam .. CC Philips wypuscil w 1963 od razu dla
    przenosnego magnetofonu, wiec tranzystorowego.
    Stereo to tak od 1958, ale kiedy wprowadzili wspolczesny standard nie
    potrafie sie doczytac.

    A to chyba byly lata gdy z kazdym rokiem lamp ubywalo, wiec kto wie
    czy byly takie rzadkie lampowe dekodery.

    J.