  • 31. Data: 2009-04-01 19:13:53
    Temat: Re: CUDA - przyszło?ć rozwoju procesorów i zmiany w technikach programowania ?
    Od: Maciej Woźniak <m...@w...pl>

    Użytkownik "Adam Przybyla" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Dziala ale w bardzo specyficzny sposob, czasami widzi tylko koniec
    > zdania;-)))

    Owszem, mózg działa w bardzo specyficzny sposób,
    i czasami widzi tylko koniec zdania. Może nie
    tyle jest to sposób specyficzny (bo jest to
    zupełnie normalny dla mózgu sposób), co zupełnie
    dla Ciebie niezrozumiały.

    > Zerknij do zrodel luke;-)

    Rzeczywiste działanie mózgu od logiki
    klasycznej się różni w wielu punktach,
    ale brak aksjomatów takim punktem nie
    jest. W źródłach jest właśnie bo ...
    tak.

    > ... mylisz;-)

    Bo ...?

    > W odpowiedzi mozesz jeszcze napisac ze mozg udaje mozg;-)

    Mogę, ale dlaczego miałbym pisać takie bzdury?

    > Nie wiem jak laczysz to co ja napisalem z tym co chciales przekazac;-)

    Nie łączę - nie potrafię.

    > To moze wyjasnic czym wg ciebie sie to rozni?;-) Z powazaniem

    A to może Ty wyjaśnisz, czym według Ciebie?

  • 32. Data: 2009-04-12 23:25:38
    Od: "Piotr Wyderski" <n...@g...com>

    RedArt wrote:

    > W efekcie stopniowo dostajemy potężną moc obliczeniową drzemiącą w kartach
    > graficznych 'do zabawy'
    > w zastosowaniach zupełnie z grafiką niezwiazanych - z coraz bardziej
    > 'normalnym' interfejsem
    > programistycznym.

    To nie jest zaleta: te urządzenia zawdzięczają swą potężną wydajność
    właśnie "nienormalności". Jeśli więc będziemy starali się, by przypominały
    zwykłe komputery wieloprocesorowe z pamięcia dzieloną, to... po którejś
    iteracji projektowej dostaniemy komputer wieloprocesorowy z pamięcia
    dzieloną, a więc to, co już mamy.

    > Powstaje jednocześnie wymóg modyfikacji głownego toku myślenia
    > o konstrukcji oprogramowania - z algorytmiczno-iteracyjnego
    > na danocentyczno-blokowy ;)

    Zauważyłem, że to jest nie do przeskoczenia dla większości znanych
    mi ludzi. Sekwencyjność jest tak głęboko osadzona w ludzkim mózgu,
    że zawsze będzie zaburzać wyobraźnię.

    > konstrukcji wydajnych procedur ETL (extract-transform-load)

    Znam się na tym :-)
    Ostatnio pobiliśmy jakieś natywne narzędzie Oracla podłączone
    do Oraclowej bazy.

    > Wymaga to rewizji stosowanych wzorców projektowych

    One są w wiekszości sekwencyjne, albo co najwyżej sekwencyjno
    -wielościeżkowe (wątki itp. badziewie). Data-flow, zwłaszcza w
    wydaniu bottom-up tampo prostu nie istnieje.

    > nowa technologia bowiem od początku kładzie nacisk na
    > ukrycie najbardziej niskopoziomowych aspektów
    > oprogramowania za pośrednim interfejsem

    To jest bez znaczenia. A jeśli mam osobiści wybierać, to
    wolę mieć dostęp do tych niskopoziomowych cudeniek.

    > Wracając do tematu oprogramowania: ciekawe, jak szybko języki takie jak
    > Java będa
    > zdolne do skorzystania z nowych możliwości

    Częściowo -- już od dawna:

    http://research.microsoft.com/pubs/70250/tr-2005-184
    .pdf

    A w pełni? Mam nadzieję, że nigdy. Bo to nie jest język do
    wysokowydajnego przetwarzania równoległego. A jak taki
    język wygląda? Tego niestety nikt nie wie. :-) Mam swoje
    propozycje, ale...

    > - na najniższym poziomie powstaje pytanie typu: czy da się w ogóle
    > zintegrować istniejące w tym języku > mechanizmy wielowątkowości
    > (z instrukcjami synchronised/wait/notify) z nowym sposobem myślenia ?

    Dać to się da, udało mi się wykazać odtwarzalność tych konstrukcji
    w swoim frameworku. Pytanie tylko: po co? Zamontowanie końskiego
    siodła w F-16 też jest technicznie możliwe... :-)

    >A idąc wyżej:
    > jak głęboko trzeba zmodyfikować techniki obiektowe, powszechnie stosowane
    > wzorce projektowe ?

    Wyrżnąć do korzeni :-) Ale sama obiektowość ma się dobrze:
    w końcu polega na przekazywaniu *wiadomości* między obiektami,
    a więc data flow jak się patrzy. Co z tego zrobiły C++/C#/Java to
    już inna sprawa...

    > Jak organizować obiekty danych (różnych typów - polimorfizm) w wyraziste
    > bloki pamięci, tak
    > by na wyższym poziomie dalej przypominały one abstrakcyjne kolekcje ?

    A po co mają je przypominać?

    > A co ze standardowymi
    > iteratorami i odpalaniem metod wirtualnych na obiektach danych, gdzie
    > różnorodność klas pociąga
    > za sobą różnorodność procedur ?

    A jak działa RPC? :-)

    > Swego czasu pewien naukowiec opowiadał (rzekłbym: rozgorączkowanym głosem
    > ...) o projekcie CAM-Brain.

    Kolejne bicie piany przez cuckoo cloud academics. :-)

    > Jednym z filarów tego projektu miała być zaawansowana technologicznie
    > pamięć, gdzie cechy
    > automatów komórkowych były zrealizowane już na poziomie sprzętowym. Cyk -
    > i w kilku cyklach
    > maszynowych miliony(...) komórek pamięci przechowujących dane
    > poszczególnych automatów
    > zmieniały stan - zgodnie z zaprogramowaną tablicą przejść, w zależności od
    > stanów sąsiadów
    > - innych najbliższych komórek pamięci.

    Zieeew. Ktoś uparcie stara sie ponownie odkryć to koło.

    > Na pewno po raz kolejny udowadnia, że problemy tworzenia sztucznej
    > inteligencjie nie leżą w brakach mocy obliczeniowej (a na pewno nie jest
    > to problem
    > podstawowy).

    Automaty komórkowe to uczciwa nauka, a nie żadna, za
    przeproszeniem, sztuczna inteligencja.

    > Ale wychodząc z dygresji: kiedy pojawiły się mechanizmy pixel shaderów w
    > kartach graficznych,
    > pierwsza myśl, jaka mi przyszła do głowy, to: a, mamy już w domu w końcu
    > tę technologię
    > idealną do wspomagania automatów komórkowych

    Skąd ta myśl? Moim zdaniem shadery nadają się do tego słabo.
    FPGA powinno być znacznie bardziej obiecującym kierunkiem.

    Pozdrawiam
    Piotr Wyderski

  • 33. Data: 2009-04-13 00:36:07
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 13 Apr 2009 01:25:38 +0200, "Piotr Wyderski"
    <n...@g...com> wrote:

    >Re
    >
    >Automaty komórkowe to uczciwa nauka, a nie żadna, za
    >przeproszeniem, sztuczna inteligencja.

    Zawsze sobie cenie Panskie, ehem... "niekonwencjonalne" myslenie. A
    cos tak konkretnie i z sensem?...

    A.L.