  • 1. Data: 2010-08-10 07:46:32
    Temat: Canon 40D - problem
    Od: I.Tichy <i...@...tichy.pl>

    Witam wszechwiedząca grupę

    Jestem posiadaczem Canona 40D, którego użytkuję od mniej więcej poł roku i pojawil mi
    sie
    na urlopie problem. Jest on związany na pewno z samym body, ponieważ objawia się na
    dwóch różnych
    szkłach (Canonem 50/1.8 i Tamronem 18-250/3.6-6.3). Otóż w jasnych partiach obrazu
    zarejestrowany
    obraz nie ma szczegółów - jest jasna plama. Np. śnieg na górze i zieleń ponizej -
    zieleń jest ok, a
    śnieg to biała plama (zdjęcie w trybie z preselekcją przysłony (90% moich zdjęć),
    podobnie jest na
    predefiniowanych ustawieniach - np. landscape, chociaż tutaj efekt jest jakby ciut
    mniej widoczny.)
    Zmiana sposobu pomiaru światła (matrycowy, centralnie ważony itp) właściwie nic nie
    daje. Rozumiem
    róznicę jasności pomiędzy np.śniegiem, niebem a ciemniejszym dołem, ale wczesniej w
    tych samych
    warunkach aparat naświetlał poprawnie (zwykła małpka nie miała z tym problemu), więc
    ta różnica nie
    jest aż tak duża. Aby poprawnie naświetlić zdjęcie, musze przejśc w tryb manualny i
    dopiero wtedy
    udaje mi sie uzyskać względne zdjęcie. Wszelkie automaty i półautomaty (preselekcje)
    zawodzą.
    Dobrze naświetlone zdjęcie uzyskuję też, kiedy ręcznie w trybie preselskcji przysłony
    dodam poprawkę
    naświetlenia -2 ( tej chwili mam tak ustawione na stałe, co jest przecież chore, a
    już na pewno
    niewłaściwe - wcześniej tak nie musiałem robić).

    Natomiast zdjęcia obiektów ciemnych - budynków, ludzi są ok. Wystarczy jednak, że w
    tle pojawi
    się jaśniejszy obiekt, od razu robi się przepalenie bez szczegółow w tym miejscu.

    Leży światłomierz w aparacie czy pada matryca? Ktoś może miał taki problem z C40D?
    Wgrałem najnowszy firmware 1.1.1 ale to oczywiście nic nie zmieniło. Problem mam tym
    większy,
    że aparat jest ściagnięty z USA więc nie posiadam na niego gwarancji ważnej w PL.
    Oddawać do
    serwisu? (już boję się mysleć o cenach..)
    Proszę o sugestie.

  • 2. Data: 2010-08-10 09:31:49
    Temat: Re: Canon 40D - problem
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Użytkownik "I.Tichy" <i...@...tichy.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ważnej w PL. Oddawać do
    > serwisu? (już boję się mysleć o cenach..)

    Ja tak mam na 1000D. Tylko że nie muszę skręcać o -2 a wystarcza zwykle -1/3
    do -2/3, w wyjątkowych przypadkach bardziej. I robię tak że mam na
    stałe -1/3, jak mam możliwość powtórzyc zjdęcie które mimo obniżenia o -1/3
    daję -2/3 i w 90% przypadków jest ok. Reszte załatwiam programowo. Że coś
    jest nie tak ze światłomierzem zauważyłem że po włączeniu LV aparat ustawial
    mi właśnie te -1/3 mniej w stosunku do pomiaru przez czujniki. Zauważyłem
    też że po wyjęciu matówki musiałem zmniejszyc nawet o -2 więc moze to ma
    jakiś związek z jej rodzajem (mam standard).

  • 3. Data: 2010-08-10 09:40:08
    Od: I.Tichy <i...@...tichy.pl>

    "Agent" <w...@o...ue> napisał(a):

> [...]
    >też że po wyjęciu matówki musiałem zmniejszyc nawet o -2 więc moze to ma
    >jakiś związek z jej rodzajem (mam standard).

    Tak sobie pomyślałem po Twoim poście - znam różnicę w pomiarach światła,
    ale nie wiem, jak przebiega to fizycznie/w praktyce - może zwyczajnie winne jest
    jakieś zabrudzenie? Czy natężenie światła jest zczytywane _tylko_ z matrycy?

  • 4. Data: 2010-08-10 10:03:09
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    I.Tichy napisał(a):
    [...]
    > jakieś zabrudzenie? Czy natężenie światła jest zczytywane _tylko_ z matrycy?

    Przeciwnie - pomiar światła przy użyciu matrycy odbywa się tylko w
    trybach LV, a i to nie zawsze.
    Domyślnie pomiar świateł robiony jest osobnymi czujnikami umieszczonymi
    pod matówką.

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 5. Data: 2010-08-10 10:22:10
    Od: I.Tichy <i...@...tichy.pl>

    Jan Rudziński <j...@g...pl> napisał(a):

    >Przeciwnie - pomiar światła przy użyciu matrycy odbywa się tylko w
    >trybach LV, a i to nie zawsze.
    >Domyślnie pomiar świateł robiony jest osobnymi czujnikami umieszczonymi
    >pod matówką.

    Czyli - pomysł z zabrudzeniem może mieć sens?

  • 6. Data: 2010-08-10 10:34:16
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    > Czyli - pomysł z zabrudzeniem może mieć sens?

    Może mieć sens bo niby jak do czujników dociera za mało światła z powodu
    brudu to czujnik oblicza że jest go mniej i daje mocniejszy sygnał. Nie wiem
    czy to istotne ale wymieniałem matówke na zytniej (z innego powodu) +
    zlecenie czyszczenia aparatu i po wymianie pomiar światła jest taki jak
    przedtem.

  • 7. Data: 2010-08-10 10:44:47
    Od: I.Tichy <i...@...tichy.pl>

    "Agent" <w...@o...ue> napisał(a):

> [...]
    >czy to istotne ale wymieniałem matówke na zytniej (z innego powodu) +
    >zlecenie czyszczenia aparatu i po wymianie pomiar światła jest taki jak

    To albo nie czyścili dokladnie :) albo to jednak nie to.
    Pytanie - a tak masz od początku? Bo u mnie stało się to
    nagle, ot włączyłem aparat i zobaczyłem nagle, że zdjęcia
    wychodzą jakbym miał na stałe ustawione +2.

  • 8. Data: 2010-08-10 11:06:41
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    > To albo nie czyścili dokladnie :) albo to jednak nie to.
    > Pytanie - a tak masz od początku? Bo u mnie stało się to
    > nagle, ot włączyłem aparat i zobaczyłem nagle, że zdjęcia
    > wychodzą jakbym miał na stałe ustawione +2.

    Raczej od początku. Aparat mam jakiś rok i stopniowo w miarę robienia zdjęć
    zastanawiałem sie nad tym i owym żeby robić coraz to lepsze zdjęcia. Potem
    przypadkiem zauważyłem że LV ustawia inaczej. Ogólnie dla mnie pomiar śwatła
    w moim paracie uważam za kiepski.

  • 9. Data: 2010-08-10 11:08:36
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Użytkownik "I.Tichy" <i...@...tichy.pl> napisał w wiadomości

    > To albo nie czyścili dokladnie :) albo to jednak nie to.

    Napisałem żeby wyczyścili matryce i lustro. O czujnikach zapomniałem
    wspomieć i może nie czyścili. Poza tym myślałem że to wina brudnej i
    porysowanej matówki - okazało sie że nie.

  • 10. Data: 2010-08-10 11:11:08
    Od: I.Tichy <i...@...tichy.pl>

    "Agent" <w...@o...ue> napisał(a):

    >Napisałem żeby wyczyścili matryce i lustro. O czujnikach zapomniałem
    >wspomieć i może nie czyścili. Poza tym myślałem że to wina brudnej i
    >porysowanej matówki - okazało sie że nie.

    Czemu porysowanej? Sam tak czyściłeś?