  • 1. Data: 2012-07-25 17:54:50
    Temat: Chciałem 3,3mH, wyszło 2mH?
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    Mam sobie rdzeń kubkowy Ferroxcube EP10-3E6
    http://www.ferroxcube.com/appl/info/HB2009.pdf (strona około 435).
    Napisano, że jego AL=5400 +40/-30%.
    Chciałem uzyskać 3,3mH do filtru (100kHz). Liczba zwojów:
    n=sqrt(L/AL), wychodzi n=24,72, nawinąłem 25.
    Powinna mi wyjść indukcyjność z przedziału 2,36..4,7mH.
    Radzę sobie bez miernika indukcyjności więc robię dzielnik napięcia z
    rezystora i cewki do masy, czyli filtr górnoprzepustowy. Za pomocą
    oscyloskopu chyba najlepiej jest uchwycić połowę napięcia wejściowego
    więc patrzę, dla jakiej częstotliwości występuje to tłumienie. R=1k 2% i
    nawet multimetr dobrze pokazał.
    Przekształcam zależność dzielnika na kartce do postaci:
    L = (k*R/(1-k)) / (2*pi*f) gdzie k=Uwy/Uwe
    szukam f, dla której k=0,5:
    f=77kHz (+/-3kHz) -> L=2,07mH, czyli jeszcze trochę poniżej dolnej granicy.
    Dla mojego 3,3mH k=0,5 powinno wystąpić dla 48kHz.

    Zastanawiam się, czy gdzieś nie popełniam błędu - obliczeniowego lub
    metodycznego. Tolerancja AL rdzenia jest bardzo duża. Różne ściskanie
    połówek rdzenia (na oko) niewiele zmienia. Może gdybym miał rdzeń o
    mniejszym współczynniku i nawinął więcej zwojów to rachunki byłyby mniej
    rozjechane w stosunku do rzeczywistej wartości? Nie mam doświadczenia w
    nawijaniu indukcyjności, może po prostu tak jest w praktyce i trzeba
    dobierać liczbę zwojów? Mnie wystarczy tolerancja indukcyjności 10% i
    nie potrzebuję tego do produkcji seryjnej.

    --
    Michał

  • 2. Data: 2012-07-25 18:23:37
    Temat: Re: Chciałem 3,3mH, wyszło 2mH?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michał,

    Wednesday, July 25, 2012, 5:54:50 PM, you wrote:

> [...]
    > dobierać liczbę zwojów? Mnie wystarczy tolerancja indukcyjności 10% i
    > nie potrzebuję tego do produkcji seryjnej.

    1. Uzyłeś sondy 10:1 czy połączyłes bezpośrednio z oscyloskopem?

    2. Jakiego napięcia użyłeś? Na pewno bez składowej stałej?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2012-07-25 19:42:59
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    > 1. Uzyłeś sondy 10:1 czy połączyłes bezpośrednio z oscyloskopem?
    >
    > 2. Jakiego napięcia użyłeś? Na pewno bez składowej stałej?

    Roman, jesteś wielki. Jedno Twoje słowo leczy układy - można powiedzieć.
    Z wykształcenia metrolog, a taki beznadziejny błąd popełnia! Kanałami
    przyjdzie mi chodzić ;)
    Do rzeczy.
    Sonda ustawiona w porządku, nie ma znaczenia czy 1:1 czy 1:10. Składowej
    stałej też nie ma. Ale uprościłem sobie sprawę! Sygnał z generatora
    szedł przez gniazdo oscyloskopu gdzie był trójnik i dalej sondą
    oscyloskopową do wejścia dzielnika. Drugą sondą oglądałem wyjście. Teraz
    już widzę jakie spadki napięcia wystąpiły na sondzie i połączenia jej
    chwytaka z nogą rezystora.
    Poprawiłem układ i zszedłem do 50kHz -> L=3,18mH przy mocnym ściśnięciu
    rdzenia (ile moje palce dają). To chyba niezły wynik?

    --
    Michał

  • 4. Data: 2012-07-25 19:46:51
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michał,

    Wednesday, July 25, 2012, 7:42:59 PM, you wrote:

> [...]
    > przyjdzie mi chodzić ;)
    > Do rzeczy.
    > Sonda ustawiona w porządku, nie ma znaczenia czy 1:1 czy 1:10.

    Alez ma znaczenie - pojemność wejściowa 1:1 to jakieś 10pF a 1:10 to
    jakieś 100pF...

> [...]
    > oscyloskopową do wejścia dzielnika. Drugą sondą oglądałem wyjście. Teraz
    > już widzę jakie spadki napięcia wystąpiły na sondzie i połączenia jej

    Ale i tak mnie to zaskakuje...

    > Poprawiłem układ i zszedłem do 50kHz -> L=3,18mH przy mocnym ściśnięciu
    > rdzenia (ile moje palce dają). To chyba niezły wynik?

    Może być :)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2012-07-25 20:57:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 25 Jul 2012 17:54:50 +0200, Michał Lankosz napisał(a):
> [...]
    > nawet multimetr dobrze pokazał.
    > Przekształcam zależność dzielnika na kartce do postaci:
    > L = (k*R/(1-k)) / (2*pi*f) gdzie k=Uwy/Uwe

    Czy ten twoj wzor uwzglednia przesuniecia fazowe ?
    Bo w momencie gdy XL=R, to napiecie na wyjsciu powinno wyniesc 0.707..

    Moze dodaj znany kondensator i zmierz czestotliwosc rezonansu.

    Albo zrob docelowa przetwonice - jesli da sie zmierzyc narost pradu, to tez
    ci prawde powie :-)

    J.

  • 6. Data: 2012-07-25 21:24:55
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Alez ma znaczenie - pojemność wejściowa 1:1 to jakieś 10pF a 1:10 to
    > jakieś 100pF...

    Protestuję, protestuję! ;)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 7. Data: 2012-07-25 21:28:32
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Moze dodaj znany kondensator i zmierz czestotliwosc rezonansu.

    No, jest fajna metoda na takowe.
    Opornikiem ładuje się znany kondensator (może być wpięty na stałe - jak
    duży to nie przeszkadza), następnie przyłącza do sprawdzanej cewki
    (jedna końcówka C może być zlutowana na stałe z L, drugą się dociśnie).
    Oscylkiem ustawionym na pojedyńczą akwizycję zmierzyć okres i gotowe :)
    Ktoś może stosuje?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 8. Data: 2012-07-25 21:37:07
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    > Alez ma znaczenie - pojemność wejściowa 1:1 to jakieś 10pF a 1:10 to
    > jakieś 100pF...

    Chodziło mi, że w moim przypadku przełączanie nie dawało zauważalnej
    zmiany na ekranie oscyloskopu. 100p przy 50kHz to reaktancja 40k. Dużo w
    stosunku do użytego przeze mnie rezystora 1k.

    > Ale i tak mnie to zaskakuje...

    Sprawdziłem jeszcze raz. Sygnał z generatora idzie koncentrykiem 1m do
    trójnika. Z trójnika przez sondę (Goldstar) do rezystora. Drugą sondą
    mierzę napięcie w trójniku i na końcu tej pierwszej sondy (czyli na
    rezystorze). Pierwsze to 0,8V, drugie 0,64V. Mnie też trochę zaskoczyła
    ta różnica, ale nie wpadłem na to wcześniej!

    --
    Michał

  • 9. Data: 2012-07-25 21:39:20
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-07-25 19:42, Michał Lankosz pisze:
    > Ale uprościłem sobie sprawę! Sygnał z generatora
    > szedł przez gniazdo oscyloskopu gdzie był trójnik i dalej sondą
    > oscyloskopową do wejścia dzielnika. Drugą sondą oglądałem wyjście.

    Sonda oscyloskopowa nie nadaje się (nawet na zakresie 1:1) do
    WYpuszczania sygnału, wiele sond ma wbudowaną oporność, bardzo
    nieodporną na przenoszenie mocy - np "gorąca żyła" w kabelku w formie
    jakiegoś takiego napylenia węglowego. Od kiedy spaliłem sobie sondę
    tektronixa zwykłym generatorkiem audio 10Vp-p i rozbierałem ją ze
    zdziwieniem - wiem że to się nie nadaje :)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 10. Data: 2012-07-25 22:26:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Wednesday, July 25, 2012, 8:57:52 PM, you wrote:

> [...]
    > Moze dodaj znany kondensator i zmierz czestotliwosc rezonansu.
    > Albo zrob docelowa przetwonice - jesli da sie zmierzyc narost pradu, to tez

    Indukcyjnośc do przetwornicy na rdzeniu bez szczeliny? A gdzie byś
    chciał energię gromadzić?

    --
    Best regards,
    RoMan