    From: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Chińskie panele słoneczne - ostrzeżenie
    Date: Mon, 13 Jul 2015 14:40:46 +0200

    Elo

    Usiłuję od 2 lat kupić malutki panel słoneczny 3,5W o napięciu
    nominalnym 6V. A to poprzez Aliexpress, a to poprzez eBay (ale też z
    Chin). Wg ostatniego sprzedawcy panel miał mieć nawet moc 3,85W! Ot,
    kolejny chiński oszust.

    Dostałem przez ten czas 5 paneli. A co, uparty jestem. Wszystkie
    identyczne wymiarami, nawet napisami z tyłu - GH165x135.
    Jednocześnie w modelu podany jest wymiar.
    Moc najsłabszego 1,8W, najsilniejszego 2,8W. Rozrzut punktu pracy
    spory. Niektóre osiągały maksimum mocy przy napięciu na obciążeniu
    6,20 (ten najsłabszy), inne 5,20V (najmocniejszy). Napięcie jałowe
    zawarte pomiędzy 7,0 a 7,6V.
    Jak widać Chińczycy sprzedają odpady produkcyjne. Być może ktoś
    gdzieś widział panel o podanych parametrach, ale obawiam się, że to
    tylko bajka złotym smoku.

    Kupiłem 10 lat temu w Polsce panel tych samych wymiarów o mocy wg
    producenta 1,8W. Tyle też osiągał.
    Miałem nadzieję, że po tych kilku latach postęp w dziedzinie
    fotowoltaiki będzie spory. Jest jakiś, ale oczywiście Chińczycy
    oszukują na potęgę, zawyżając parametry. Używając dowolnych ciągów
    cyfr w ich opisie :-)

    Co do warunków testowania - zabrałem się najbardziej słonecznego
    letniego dnia za pomiary wszystkich 5 nowych i 1 starego. W samo
    południe. Czasu astronomicznego, nie lokalnego. Skoro stary okazał
    się zgodny z parametrami, to i nowe miały odpowiednie warunki
    nasłonecznienia.

    Swoją drogą, to przylutowanie na żywca kabla ze złączem USB to taki
    chwyt marketingowy. Przy mocnym oświetleniu napięcie na tyle rośnie,
    że telefon wyłącza ładowanie.

    Nie interesuje mnie panel o większych wymiarach, choćby i miał 2
    razy większą moc.

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600