  • 1. Data: 2015-07-13 14:40:46
    Temat: Chińskie panele słoneczne - ostrzeżenie
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Elo

    Usiłuję od 2 lat kupić malutki panel słoneczny 3,5W o napięciu
    nominalnym 6V. A to poprzez Aliexpress, a to poprzez eBay (ale też z
    Chin). Wg ostatniego sprzedawcy panel miał mieć nawet moc 3,85W! Ot,
    kolejny chiński oszust.

    Dostałem przez ten czas 5 paneli. A co, uparty jestem. Wszystkie
    identyczne wymiarami, nawet napisami z tyłu - GH165x135.
    Jednocześnie w modelu podany jest wymiar.
    Moc najsłabszego 1,8W, najsilniejszego 2,8W. Rozrzut punktu pracy
    spory. Niektóre osiągały maksimum mocy przy napięciu na obciążeniu
    6,20 (ten najsłabszy), inne 5,20V (najmocniejszy). Napięcie jałowe
    zawarte pomiędzy 7,0 a 7,6V.
    Jak widać Chińczycy sprzedają odpady produkcyjne. Być może ktoś
    gdzieś widział panel o podanych parametrach, ale obawiam się, że to
    tylko bajka złotym smoku.

    Kupiłem 10 lat temu w Polsce panel tych samych wymiarów o mocy wg
    producenta 1,8W. Tyle też osiągał.
    Miałem nadzieję, że po tych kilku latach postęp w dziedzinie
    fotowoltaiki będzie spory. Jest jakiś, ale oczywiście Chińczycy
    oszukują na potęgę, zawyżając parametry. Używając dowolnych ciągów
    cyfr w ich opisie :-)

    Co do warunków testowania - zabrałem się najbardziej słonecznego
    letniego dnia za pomiary wszystkich 5 nowych i 1 starego. W samo
    południe. Czasu astronomicznego, nie lokalnego. Skoro stary okazał
    się zgodny z parametrami, to i nowe miały odpowiednie warunki
    nasłonecznienia.

    Swoją drogą, to przylutowanie na żywca kabla ze złączem USB to taki
    chwyt marketingowy. Przy mocnym oświetleniu napięcie na tyle rośnie,
    że telefon wyłącza ładowanie.

    Nie interesuje mnie panel o większych wymiarach, choćby i miał 2
    razy większą moc.

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600

  • 2. Data: 2015-07-13 21:38:58
    Temat: Re: Chińskie panele słoneczne - ostrzeżenie
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 13.07.2015 o 14:40, Zbynek Ltd. pisze:
    > Elo
    >
    > Usiłuję od 2 lat kupić malutki panel słoneczny 3,5W o napięciu
    > nominalnym 6V.
    jakie ma wymiary w cm? Bliżej mu do pudełka na kasetę magnetofonową czy
    płyty CD?

    A to poprzez Aliexpress, a to poprzez eBay (ale też z
    > Chin). Wg ostatniego sprzedawcy panel miał mieć nawet moc 3,85W! Ot,
    > kolejny chiński oszust.
    zdarza się. w takim przypadku pisze sie do chinczika i zazwyczaj zwraca
    kasę.

    > Swoją drogą, to przylutowanie na żywca kabla ze złączem USB to taki
    > chwyt marketingowy. Przy mocnym oświetleniu napięcie na tyle rośnie, że
    > telefon wyłącza ładowanie.
    to jest dziwne. jak telefon pociągnie 1A to raczej "siadać" powinno

    > Nie interesuje mnie panel o większych wymiarach, choćby i miał 2 razy
    > większą moc.
    a czy nie mógłby być składany?

    ToMasz

  • 3. Data: 2015-07-13 21:47:53
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    ToMasz napisał(a) :

    > jakie ma wymiary w cm? Bliżej mu do pudełka na kasetę magnetofonową czy
    > płyty CD?

    Podałem model i wymiary. Tam było 165x135.

    > A to poprzez Aliexpress, a to poprzez eBay (ale też z
    > zdarza się. w takim przypadku pisze sie do chinczika i zazwyczaj zwraca
    > kasę.

    Ten ostatni z eBaya mnie wk...urzył na maksa. Nie oddał ani centa.

    > to jest dziwne. jak telefon pociągnie 1A to raczej "siadać" powinno

    Ale siada. Sprawdzone na 2 tel.

    > a czy nie mógłby być składany?

    Głównie waga ma znaczenie. Fakt, że 2 sztuki epoksydowych będą
    lżejsze niż tej samej mocy składany, ale w sumie 2,8W mi wystarczy.
    Wolałbym 3,5, ale widać technologia nie dorosła jeszcze do moich
    wymagań.

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600

  • 4. Data: 2015-07-14 14:04:27
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Zbynek Ltd. pisze:
> [...]
    > nominalnym 6V. A to poprzez Aliexpress, a to poprzez eBay (ale też z
    > Chin). Wg ostatniego sprzedawcy panel miał mieć nawet moc 3,85W! Ot,

    Linki do paneli daj. Rozumiem że panele ustawione pod kątem prostym do
    słońca?

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 5. Data: 2015-07-14 14:42:14
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    AlexY napisał(a) :

    > Linki do paneli daj.

    www.ebay.com/itm/3-5W-Solar-Panel-/310969820771?pt=L
    H_DefaultDomain_2&hash=item48673ee663
    Powyższy sprzedawca na pytanie o rzetelność parametrów odpowiedział,
    że panel ma nawet 3,85W. Więc kupiłem. Skoro tanio są sprzedawane
    odpadki, to po solennym zapewnieniu oszusta kupiłem drożej o prawie
    100% niż odpadki u innych sprzedawców.

    Czy tu za poniżej 7$
    http://www.aliexpress.com/item/3-5W-solar-panel/3223
    9022551.html

    > Rozumiem że panele ustawione pod kątem prostym do
    > słońca?

    To chyba oczywiste.

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600

  • 6. Data: 2015-07-15 01:34:18
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Zbynek Ltd. pisze:

    > www.ebay.com/itm/3-5W-Solar-Panel-/310969820771?pt=L
    H_DefaultDomain_2&hash=item48673ee663

    Po wymiarach wychodzi że powinien mieć te 3.5W, od tyłu masz dostęp do
    mostków, sprawdź małym opornikiem np 1ohm/2W czy prądy są takie same na
    wszystkich 3ch szeregach.
    Widziałeś tabelkę "Configuration Relationships between solar panel and
    storage battery", to ma być ładowarka czy co?

    [..]

    > To chyba oczywiste.

    Wolę się upewnić, nie wiem z kim mam do czynienia.

  • 7. Data: 2015-07-15 11:49:56
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    AlexY napisał(a) :
    H_DefaultDomain_2&hash=item48673ee663

    > Po wymiarach wychodzi że powinien mieć te 3.5W,

    To ja wiem :-)

    > od tyłu masz dostęp do
    > mostków, sprawdź małym opornikiem np 1ohm/2W czy prądy są takie same na
    > wszystkich 3ch szeregach.

    To mi da tylko jakąś informację. Taką ciekawostkę. Nie naprawię tego.

    > Widziałeś tabelkę "Configuration Relationships between solar panel and
    > storage battery", to ma być ładowarka czy co?

    Ma być ładowarka.
    Niemniej, jak wspominałem w pierwszej wiadomości, jest określony
    punkt pracy dla mocy maksymalnej. Czyli zmierzyłem to. Na kilku
    rezystancjach. Nieważne że dla moich potrzeb może nie pracować w
    punkcie mocy maksymalnej. Ważne, że nie jest ona zgodna z mocą
    deklarowaną. Już nie gnębiłbym Chińczyka, gdyby w którymś miejscu
    panel osiągał moc maks. Osiąga? Osiąga. Więc OK. Bez podanego
    wykresu charakterystyki mogę tylko oczekiwać własnych oczekiwań :-)
    Ale rozrzut między egzemplarzami od 1,8 do 2,8W? Mierzone w odstępie
    pojedynczych minut, nie tygodni. No ja Cię przepraszam.

    > Wolę się upewnić, nie wiem z kim mam do czynienia.

    No wiedzy "tego co go większość ma w KF-ie" ;-) to ja nie mam.

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600

  • 8. Data: 2015-07-15 14:36:31
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Zbynek Ltd. pisze:
    > AlexY napisał(a) :
    [..]

    > To mi da tylko jakąś informację. Taką ciekawostkę. Nie naprawię tego.

    Będziesz wiedział czy "ten typ tak ma" w sensie użyte ogniwa są ch..a
    warte, czy któreś ogniwo ma wadę. Z punktu widzenia kupca nie ma to
    większego znaczenia bo produkt jest niezgodny z umową. W takim układzie
    lepiej kupić gołe ogniwa i zrobić panel samemu.

    [..]
    > No wiedzy "tego co go większość ma w KF-ie" ;-) to ja nie mam.

    No to z dotacji unijnej nici ;)