  • 61. Data: 2023-04-13 14:32:47
    Temat: Re: Ciekawe numery 2023
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 12 Apr 2023 20:36:39 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Nie pamiętam czy w V.34, ale takie problemy rozwiązywał odpowiedni
    > scrambler.

    w V.34 jeszcze była "nosna", choc przy nadawaniu po pół okresu,
    to juz cuda mogą wyjsc.

    A scrambler ... tak mi sie wydaje, ze przy nadawaniu odpowiednio
    złosliwych danych binarnych, po scramblerze może cos uporządkowanego
    wyjsc.
    I co - tych danych panu nie prześlemy?

    > Definitywnie.

    > DAC w modemie się synchronizował.

    Tylko w POTS nie bardzo było do czego sie synchronizować.
    Troche do danych otrzymywanych "z centrali", ale czy to nie za mało?

    J.

  • 62. Data: 2023-04-13 22:25:26
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > w V.34 jeszcze była "nosna", choc przy nadawaniu po pół okresu,
    > to juz cuda mogą wyjsc.

    Tzn. miałem na myśli V.9x.

    > A scrambler ... tak mi sie wydaje, ze przy nadawaniu odpowiednio
    > złosliwych danych binarnych, po scramblerze może cos uporządkowanego
    > wyjsc.
    > I co - tych danych panu nie prześlemy?

    To się robi jakiś bit stuffing itp. Nie stanowi to problemu.

    > Tylko w POTS nie bardzo było do czego sie synchronizować.
    > Troche do danych otrzymywanych "z centrali", ale czy to nie za mało?

    Transmisja była dwukierunkowa, z feedbackiem. Jakoś dało się to zrobić.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 63. Data: 2023-04-16 15:59:05
    Od: Robert Bylinowicz <s...@g...com>

    > A miał podstawę prawną? Bo bez podstawy prawnej, to sobie może...
    > grzecznie prosić.

    Grzecznie prosił. Jak nie posłuchałem, to karne odłączenie numeru na
    jakieś 30 minut. Taka to podstawa prawna była;)

    > b/s? To nie pomyłka?

    Pomyłka, ale wiadomo o co chodzi i tak;)

    Tak czy siak, było za darmo na lata, zdaje się później coś zakombinowali
    z 0800 i wywalało, nie pamiętam niestety szczegółów, jednak nie
    zablokowali 07007 czy jakoś tak - całe połączenie za jeden impuls. To
    już do samego końca działało.

    > Teraz jest po prostu proza życia. Z drugiej strony... obiektywnie rzecz
    > biorąc, wtedy była magia, bo wszystko dopiero startowało, a teraz to, co
    > miało wystartować, już dawno osiągnęło szczyt i się kończy, a nowe rzeczy
    > są po prostu do dupy. Albo po prostu dostosowane poziomem do dzisiejszego
    > przeciętnego internauty.

    Stawiam na to drugie. Technologia jest fajna, tylko wykorzystanie kuleje
    i lepiej nie będzie.

  • 64. Data: 2023-04-16 16:54:16
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...bezspamu.org.pl>

    W dniu 10.04.2023 o 13:51, Krzysztof Halasa pisze:

    > Ja też mam. Można zrobić sekretarkę do POTS, tylko kto teraz ma POTS?

    Ja mam świeżo założony POTS i szukam prawdziwego modemu w stylu US
    Robotics Courier :-)

    Na alledrogo ni ma, na ebayu bywają, ale cena, paaaanie... ;-)

    --
    Ślązak

  • 65. Data: 2023-04-16 22:01:29
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Tomasz Śląski <t...@k...bezspamu.org.pl> writes:

    > Ja mam świeżo założony POTS i szukam prawdziwego modemu w stylu US
    > Robotics Courier :-)

    No ja też mam POTS, ale to raczej dlatego, że nie chce mi się dotykać
    czegoś, co działa. Mam też chyba przynajmniej jakiegoś Sportstera V.34
    albo innego X2 (czy jak to tam było) - ostatnio użyłem go na jakimś
    wyjeździe z 15 lat temu, może 20 :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 66. Data: 2023-04-17 15:26:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 13 Apr 2023 22:25:26 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Tzn. miałem na myśli V.9x.

    > To się robi jakiś bit stuffing itp. Nie stanowi to problemu.

    > Transmisja była dwukierunkowa, z feedbackiem. Jakoś dało się to zrobić.

    Jakos sie dało, ale ciągle mam wrażenie, że ... cudotwórcy.

    Szczególnie to V.34, z predkoscia symboli 3429Hz, i próbkowaniem
    8000Hz.

    J.

  • 67. Data: 2023-04-17 15:28:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 17 Apr 2023 15:26:20 +0200, J.F wrote:

    > Jakos sie dało, ale ciągle mam wrażenie, że ... cudotwórcy.
    >
    > Szczególnie to V.34, z predkoscia symboli 3429Hz, i próbkowaniem
    > 8000Hz.

    W sumie to ... były przeciez "soft modemy", rozpisał ktos jak driver
    działa?

    Ewentualnie inny podobny projekt.

    J.

  • 68. Data: 2023-04-17 18:48:20
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Jakos sie dało, ale ciągle mam wrażenie, że ... cudotwórcy.
    >
    > Szczególnie to V.34, z predkoscia symboli 3429Hz, i próbkowaniem
    > 8000Hz.

    To akurat się nie dawało - max to było 3200 baud IIRC (31200 bps).
    3429 działało raczej na analogach, ale już nie pamiętam dokładnie.
    Np. na pentakoncie chyba działało - dopóki nie zmienili na S12
    (aczkolwiek szczegółów już dawno nie pamiętam).

    Próbkowanie 8 kHz występowało raczej tylko na centrali, modemy robiły to
    szybciej. Natomiast w V.34 nie było dosynchronizowywania się do zegara
    w centrali.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 69. Data: 2023-04-17 18:50:35
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > W sumie to ... były przeciez "soft modemy",

    Ale czy V.9x to nie wiem.

    > rozpisał ktos jak driver
    > działa?

    Przecież to wszystko jest opisane w standardzie.
    W obecnych warunkach (wydajność DSP, przetworniki itd) zrobienie czegoś
    takiego nie powinno być problemem dla hobbisty.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 70. Data: 2023-04-17 19:44:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 17 Apr 2023 18:50:35 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Ale czy V.9x to nie wiem.

    O ile kojarze, to były i takie.
    Zreszta to moze nawet prostsze.

    > Przecież to wszystko jest opisane w standardzie.

    Jak znam życie, to standard nie za darmo (choc i takie się zdarzają),
    pełen fachowo-żargonowych okreslen, a i tak wiekszosci nie wyjasnia.
    Bo zawiera, jak sygnał ma wyglądac, a nie jak to odebrac w DSP.

    Jak pamietam, to stan był taki, ze Winmodemy działały, ale
    pod linuxem to raczej nie były obsługiwane. Google znajduje

    "There is the Linmodem project, made by (who else) Fabrice Bellard.
    Unfortunately, it is more of a proof-of-concept than a working,
    ready-to-use driver, and it has been abandoned in that state in 2000."

    > W obecnych warunkach (wydajność DSP, przetworniki itd) zrobienie czegoś
    > takiego nie powinno być problemem dla hobbisty.

    IMO jednak bedzie problemem.

    Hm ... i jeszcze widzę LTmodem, hsfmodem ... to jak - udało sie
    hobbystom zrobic cos, czy nie bardzo?

    Przy czym wydaje mi sie, ze te V90/92 moze byc prostsze niz V.34.

    J.