  • 1. Data: 2024-02-10 19:45:28
    Temat: Ciekawy film o niebieskiej diodzie
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    Taki ciekawy film widziałem o człowieku (Japończyku) którego upór sprawił
    że zbudował niebieskiego led-a takiego który zmienił świat.
    https://youtu.be/AF8d72mA41M

    --
    Janusz

  • 2. Data: 2024-02-12 12:11:37
    Temat: Re: Ciekawy film o niebieskiej diodzie
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 10 Feb 2024 19:45:28 +0100, Janusz wrote:
    > Taki ciekawy film widziałem o człowieku (Japończyku) którego upór sprawił
    > że zbudował niebieskiego led-a takiego który zmienił świat.
    > https://youtu.be/AF8d72mA41M

    Też mi podrzuciło i zamierzałem zapodać.

    W paru szczegółach nie zgadza mi się z tym, co Nakamura wczesniej w
    jakims wywiadzie powiedział, ale to drugorzędne.

    16 tys komentarzy w 3 dni ... niezły rekord ?
    14 mln subskrybentów ... tez pogratulować :-)

    Widac, ile roboty to wymagało ... i to wszystko jeden człowiek.
    Nie pamietam, czy miał jakiegos pomocnika.

    Tak sie patrze na tę drugą dyszę w reaktorze ... a nie wystarczyło dac
    podłoża powyzej, skoro gazy leciały w górę?

    A gdzies tam na marginesie mogłyby być polskie osiągnięcia ...

    A swoją drogą - co z tym ZnSe? Po milionach prób ... nie nadaje sie,
    tak jak wczesniej myślano o GaN ?

    Jeden z komentarzy:
    "In the mid 1990s, I was working in a research lab where we were in
    competition with Nichia in the development of GaN blue LED and lasers,
    also using our home-grown MOCVD machines. Dr. Nakamura was always 2
    (or more!) steps ahead of us.
    I still vividly remember when we got our hands on a prototype of his
    deep blue LEDs after a conference. We turned it on in the lab, with
    lights down, expecting a weak blue emission, as we got from our own
    devices. It came on so bright and so blue, it illuminated the whole
    room! It blew our mind, we couldn't believe it."

    To juz pamietam "użytkowo" - bardzo jasne te komercyjne niebieskie
    LED, znacznie jasniejsze niz stare czerwone/zielone ?
    A nowe R/Y/G - też takie jasne, czy nie bardzo?

    Osram sie chwalil czerwoną o wydajnosci 100 lm/W, ale czy to juz
    standardard, czy ciągle laboratorium?

    "How had he done that? He was the blue LED magician. Nobel price well
    deserved, and then some."

    Hm ... czy nobel dla niego, to nie jest jakis objaw zastoju w fizyce?
    Nic bardziej przełomowego nie osiągnięto ?

    Czy polityczna nagonka jakaś się zrobiła?

    No i 26 minucie ciekawostka - proces sądowy, 189 mln$ dla Nakamury,
    po apelacji tylko 8mln, które starczyły ... na adwokatów :-(
    A wydawało mi się, ze takie rzeczy to tylko w USA :-)

    J.

  • 3. Data: 2024-02-12 13:36:40
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 12 Feb 2024 12:11:37 +0100, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > 14 mln subskrybentów ... tez pogratulować :-)

    Veritasium to popularny mądrala Youtuhowy. Obok Answers with Joe czy
    Toma Scotta
    Jego kontrowersyjny film o szybkości prądu w w przewodzie o długości
    300kkm widziałeś?

    --
    Marek

  • 4. Data: 2024-02-12 13:59:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 12 Feb 2024 13:36:40 +0100, Marek wrote:

    > Veritasium to popularny mądrala Youtuhowy. Obok Answers with Joe czy
    > Toma Scotta

    Tom Scott cos ostatnio pisał, ze kończy.

    > Jego kontrowersyjny film o szybkości prądu w w przewodzie o długości
    > 300kkm widziałeś?

    Widziałem tych filmów kilka, czy jego też, to juz nie pamiętam.

    J.

  • 5. Data: 2024-02-12 14:06:00
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Widziałem tych filmów kilka, czy jego też, to juz nie pamiętam.

    Jest też film Góreckiego w tym temacie:
    https://www.youtube.com/watch?v=9Vnhet9KbCo

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 6. Data: 2024-02-12 14:19:41
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > Widac, ile roboty to wymagało ... i to wszystko jeden człowiek.
    > Nie pamietam, czy miał jakiegos pomocnika.

    Pracowników naukowych są setki, każdemu trza zapłacić.
    Raz się uda wyrzeźbić coś ciekawego, 20x się nie uda.
    Ten zwyczajnie został podkupiony, zrobili mu proces i słusznie.

    > A gdzies tam na marginesie mogłyby być polskie osiągnięcia ...

    Jak się pojawią, przychodzi konkurencja i przechwytuje co lepsze rodzynki:)

    > Hm ... czy nobel dla niego, to nie jest jakis objaw zastoju w fizyce?

    Weszło do produkcji i jest tego dużo. Nobel się należy.
    I Cree zarobi (weź nam doradź jak wy NICHII robili?) i chińczyk.
    https://www.youtube.com/watch?v=uu6MpWRAozE

    W druga stronę działa podobnie, japońce też podpatrywali usańców
    i kopiowali ich pomysły.

    > A wydawało mi się, ze takie rzeczy to tylko w USA :-)

    Ukradli japońcom proces?

  • 7. Data: 2024-02-12 19:42:16
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 12.02.2024 o 12:11, J.F pisze:

    > Też mi podrzuciło i zamierzałem zapodać.
    :)

    > 16 tys komentarzy w 3 dni ... niezły rekord ?
    > 14 mln subskrybentów ... tez pogratulować :-)
    No jest popularny i zna się na rzeczy, chociażby sama zasada działania
    diody dość dokładnie wytłumaczona jak i cały proces dochodzenia Nakamury
    żeby ją uzyskać i miała odpowiednią wydajność no i wystarczy obejrzeć
    jego film o tych 300 tys km, też ciekawy i interesujące wyjaśnienie efektu.

    > Widac, ile roboty to wymagało ... i to wszystko jeden człowiek.
    > Nie pamietam, czy miał jakiegos pomocnika.
    No nic nie piszą, wynika z tego że sam orał świątek piątek w tym
    laboratorium.
    Zresztą zobacz kto dostał Nobla oprócz niego, to ci dwaj co zrobili P do
    złącza.

    > Tak sie patrze na tę drugą dyszę w reaktorze ... a nie wystarczyło dac
    > podłoża powyzej, skoro gazy leciały w górę?
    Ale on tą dyszą wprowadzał chyba ind który robił odpowiednią domieszkę.

    > A gdzies tam na marginesie mogłyby być polskie osiągnięcia ...
    Ale u nas to był tylko kryształ, czyli 1/3 sukcesu, brakowało P-diody i
    dodatkowych warstw zmieniających przewodność aby uzyskać odpowiednią
    wydajność.

    > A swoją drogą - co z tym ZnSe? Po milionach prób ... nie nadaje sie,
    > tak jak wczesniej myślano o GaN ?
    Tak to wychodzi że dali sobie z nim spokój.

> [...]
    > devices. It came on so bright and so blue, it illuminated the whole
    > room! It blew our mind, we couldn't believe it."

    I pomyśleć, jeden człowiek przegonił całe stado naukowców i o ile, ich
    diody miały kilkadziesiąt uW a jego 1500uW.

    > To juz pamietam "użytkowo" - bardzo jasne te komercyjne niebieskie
    > LED, znacznie jasniejsze niz stare czerwone/zielone ?
    > A nowe R/Y/G - też takie jasne, czy nie bardzo?
    Chyba nie bardzo. Z resztą po co, te co są są chyba wystarczające.

    > No i 26 minucie ciekawostka - proces sądowy, 189 mln$ dla Nakamury,
    > po apelacji tylko 8mln, które starczyły ... na adwokatów :-(
    Też mnie to tknęło, jak zwykle zarobiły hieny na biednym człowieku. ta
    cała jego zasrana firma za wynalazek płaciła mu $170, śmiechu warte.

    > A wydawało mi się, ze takie rzeczy to tylko w USA :-)
    Nie wiemy gdzie był proces, przecież on wyemigrował do stanów.

    --
    Janusz

  • 8. Data: 2024-02-12 21:04:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 12 Feb 2024 19:42:16 +0100, Janusz wrote:

> [...]
    > jego film o tych 300 tys km, też ciekawy i interesujące wyjaśnienie efektu.

    > No nic nie piszą, wynika z tego że sam orał świątek piątek w tym

    Przed laty był z nim wywiad. Wywiad zniknął, ale cos tam pamiętam.
    Tylko nie pamietam, czy wtedy mówił, ze pracował sam, czy miał
    jakiegos pomocnika.

    Za to pamiętam jak mówił, ze były np zebrania zarządu, a jego dział
    wykazywał zerowe zyski ... i tak przez 12 lat ... i jakie to
    frustrujące..

    > Zresztą zobacz kto dostał Nobla oprócz niego, to ci dwaj co zrobili P do
    > złącza.

    > Ale on tą dyszą wprowadzał chyba ind który robił odpowiednią domieszkę.

    Ale mowią, ze cos się nie chciał osadzac.

    > Ale u nas to był tylko kryształ, czyli 1/3 sukcesu, brakowało P-diody i
    > dodatkowych warstw zmieniających przewodność aby uzyskać odpowiednią
    > wydajność.

    Tylko mam wrazenie, ze IWC PAN otrzymywał kryształy w postaci cienkich
    "blaszek", które ... swietnie sie nadawały do epitaksji.
    Tylko, ze Nakamura jakoś ten problem ominął.

    Dopiero Ammono uzyskiwał piękne kryształy ...

    > Tak to wychodzi że dali sobie z nim spokój.

    A taki obiecujący był, hamerykański :-)

> [...]

    > Też mnie to tknęło, jak zwykle zarobiły hieny na biednym człowieku. ta
    > cała jego zasrana firma za wynalazek płaciła mu $170, śmiechu warte.

    No pensję przez 12 lat brał, za nic :-)
    Nie wiem jakie tam w Japonii zwyczaje.
    Z drugiej strony - piszą, ze Nichia 4x zwiększyła obroty, a 60%
    produkcji to były niebieskie LED ..

    > Nie wiemy gdzie był proces, przecież on wyemigrował do stanów./

    Mówią, ze japonski sąd.
    Ale moze i racja, ze to juz w USA było ..

  • 9. Data: 2024-02-13 15:48:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 12 Feb 2024 05:19:41 -0800 (PST), alojzy nieborak wrote:

    > Pracowników naukowych są setki, każdemu trza zapłacić.
    > Raz się uda wyrzeźbić coś ciekawego, 20x się nie uda.
    > Ten zwyczajnie został podkupiony, zrobili mu proces i słusznie.

    To juz chyba było potem, jak sie Nichią troche pogniewał.
    Nie wiem czy to te 100$ poszło, czy coś więcej ...

    > Jak się pojawią, przychodzi konkurencja i przechwytuje co lepsze rodzynki:)

    Bywa.
    Ale tu akurat chyba głównie zawinił Nakamura - dopracował swoją
    technologię, i polskie wynalazki w zasadzie nie są potrzebne.

    Przy czym - u nas IWC PAN robił jakies kryształy GaN, jak pisałem -
    podejrzewam ze w postaci cienkich "blaszek".
    Ale był tam jeden doktorant, Robert Dwiliński, jak oficjalne wieści
    niosą - coś sie pokłócił z kierownictem (jak znam życie - poszło o
    pieniądze), założył firmę Ammono, dostał pieniądzie z Nichii,
    i zaczął produkować kryształy GaN metodą "hydrotermalną" w amoniaku
    (?).
    I robił przepiękne kryształy, sprzedawane za grube pieniądze ... tylko
    niestety nielicznym. I spółka zbankrutowała.

    A aparatura ... przeszła do IWC PAN?

    http://www.ammono.com/

    > Weszło do produkcji i jest tego dużo. Nobel się należy.

    Dużo rzeczy weszło do produkcji i nobla nie dostali.
    Należy sie za jakies osiągniecie w fizyce naukowej ... a tu jak widać
    ciężka orka :-)

    > Ukradli japońcom proces?

    Chodziło mi o zwyczaje sądowe.

    J.

  • 10. Data: 2024-02-13 18:16:24
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > http://www.ammono.com/
    > I spółka zbankrutowała.

    Pomoc państwa ok. 56 mln w l. 2006-2013, ogólnie wpakowano w biznes 150 mln.
    Czemu nie pikło? Za ułamek kasy można kupić kilka linii do produkcji.
    +
    cyt. 2017
    Niestety są to osiągnięcia na skalę laboratoryjną.

    Jak na 20 lat pracy słabiutko. I jak już klepałem, półprzewdniki
    tego typu składają się z 4-20 warstw, dla ammo jedna warstwa
    jak widać była wyzwaniem ponad ich siły której nie byli w stanie skomercjalizować.
    W tym czasie Nichia popierdalała jak mały rowerek, co 5 lat lat nowy produkt.
    Tak że tak.

    > Dużo rzeczy weszło do produkcji i nobla nie dostali.

    Trza zgłosić kandydata.
    Ten który światłowód wynalazł dostał Nobla po ok. 38 latach
    jak ludkowie docenili wynalazek. Niby proste, dwa rodzaje szkła
    o różnym współczynniku załamania.