  • 1. Data: 2015-11-13 15:07:53
    Temat: Coś jak PCF8574 z wyjściem "current source"?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Zacząłem projektować pewien układ, w którym potrzebowałem kilku
    dodatkowych pinów GPIO (właściwie tylko wyjść) do ESP8266. Ponieważ
    projekt zakładał już wykorzystanie magistrali I2C, udało mi się we
    wspomnianych miejscach dość prosto dodać popularne ekspandery PCF8574.
    Projekt płytki był już praktycznie gotowy, ale coś nie dawało mi
    spokoju. Miałem wrażenie, że o czymś zapomniałem. No i istotnie -
    PCF8574 może być wyjściem tylko jako current sink. Na source się nie
    nadaje, bo nie byłby w stanie dostarczyć dostatecznie dużego prądu, żeby
    wysterować np. LED-a.
    Trochę komplikuje mi to sytuację. Oczywiście, projekt można przerobić.
    Może jednak istnieje jakiś układ, który byłby zgodny z PCF8574 jeśli
    chodzi o układ wyprowadzeń, ale posiadał pełne możliwości
    konfiguracyjne? Wtedy mógłbym zwyczajnie wprowadzić odpowiednią zmianę w
    sofcie.

  • 2. Data: 2015-11-13 15:13:20
    Temat: Re: Coś jak PCF8574 z wyjściem "current source"?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 13 Nov 2015 15:07:53 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > PCF8574 może być wyjściem tylko jako current sink. Na source się nie
    > nadaje, bo nie byłby w stanie dostarczyć dostatecznie dużego prądu,
    żeby
    > wysterować np. LED-a.

    Nie rozumiem, nie możesz po prostu odwrócić polaryzacji LED?

    --
    Marek

  • 3. Data: 2015-11-13 15:28:29
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-11-13 o 15:13, Marek pisze:

    > Nie rozumiem, nie możesz po prostu odwrócić polaryzacji LED?

    Mogę. I pewnie tak właśnie zrobię w ostateczności. Tylko będzie to
    wymagało wprowadzenia paru drobnych poprawek w projekcie płytki (m.in.
    pociągnięcia linii 3,3V w parę miejsc).
    Miałem nadzieję, że może udałoby się tego uniknąć, gdyby istniał
    bardziej uniwersalny odpowiednik tego układu.

  • 4. Data: 2015-11-13 18:31:59
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 13.11.2015 o 15:28, Atlantis pisze:

> [...]
    > Miałem nadzieję, że może udałoby się tego uniknąć, gdyby istniał
    > bardziej uniwersalny odpowiednik tego układu.

    Proponuję MAX7320
    https://datasheets.maximintegrated.com/en/ds/MAX7320
    .pdf

    Jakub Rakus

  • 5. Data: 2015-11-16 09:38:31
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Zacząłem projektować pewien układ, w którym potrzebowałem kilku
    > dodatkowych pinów GPIO (właściwie tylko wyjść) do ESP8266.

    Czy nie lepiej wziąć procesor z większą ilością pinów, czy już masz
    największy.
    P.G.

  • 6. Data: 2015-11-16 10:24:49
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-11-16 o 09:38, Piotr Gałka pisze:

    > Czy nie lepiej wziąć procesor z większą ilością pinów, czy już masz
    > największy.

    Projekt ma w pewnym sensie "dydaktyczny" charakter i ma służyć
    zapoznaniu się z ESP8266. Ma to być moje pierwsze praktyczne urządzenie
    zrealizowane na tym module, w którym pełni on funkcję MCU.
    Oczywiście, można by zaprząc do pracy jakąś Atmegę, a ESP wykorzystać
    tylko do komunikacji. Coś takiego już robiłem.

    Główną wadą ESP8266 jest to, że ma on bardzo małą liczbę dostępnych
    pinów GPIO. Gdy potrzeba więcej, konieczne staje się stosowanie expanderów.

    Zresztą niewielka różnica - czy wykorzystam osobny MCU i będę gadał z
    ESP po UART-ie, czy PCF8574 i będę się z nimi komunikował przez I2C...

    Płytka już zresztą została przeprojektowana, więc wykorzystam posiadane
    układy.

  • 7. Data: 2015-11-16 10:37:25
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    BTW nie mogę doszukać się żadnej wiarygodnej informacji...
    Jaka jest maksymalna osiągalna częstotliwość przełączania stanu pinu za
    pomocą PCF8574? W tym projekcie nie ma to większego znaczenia, bo pewnie
    nie zbliżę się do tej granicy, ale dobrze byłoby wiedzieć na przyszłość...

  • 8. Data: 2015-11-21 01:44:04
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Mon, 16 Nov 2015 10:37:25 +0100 Atlantis <m...@w...pl>
    napisał:

    >BTW nie mogę doszukać się żadnej wiarygodnej informacji...
    >Jaka jest maksymalna osiągalna częstotliwość przełączania stanu pinu za
    >pomocą PCF8574?

    Zapewne ograniczona głównie prędkością komunkacji po I2C. Jak będziesz
    nadawał z maksymalną szybkością (chyba 400kHz na SCL), to pewnie za
    każdym wysłaniem danej do układu, może on zmienić stan wyjścia.