  • 11. Data: 2017-02-18 16:59:35
    Temat: Re: Czujnik pyłu
    Od: Pawel <n...@n...pl>

    W dniu 18.02.2017 o 16:01, Piotrne pisze:

    > Jeśli się nie pomyliłem, to wychodzi około jeden pyłek
    > PM10 na 10 cm3. Dla PM2.5 około 6 pyłków na 1 cm3.

    Wielkość komory pomiarowej w czujniku jaki zastosowałeś to chyba
    znacznie mniej niż 1 cm3. Ile jest więc tam pyłków PM10 ?

    > Też wydawało mi się dziwne, że takie ilości można
    > optycznie wykryć. Ale w końcu widzę też w pokoju
    > promień wskaźnika laserowego - tylko dzięki tym
    > pyłkom.
    >
    > Stacje pomiarowe pewnie zasysają powietrze i sprawdzają,
    > co zostało na filtrach. Ale raczej nie odróżniają
    > tego, co tam właściwie się przylepiło.

    Rozróżniają. Filtry mają różne oczka.

    W przypadku metody optycznej jest znacznie trudniej. Jak sam policzyłeś
    dla malej komory jeden pomiar w praktyce może wykazać obecność dużej
    cząstki lub jej brak. Prawdopodobnie z tego powodu tak znacząco różnią
    się kolejne wyniki.
    Zastanawiałem się czy nie lepiej będzie zliczać wykryte cząstki. Znając
    wielkość komory pomiarowej wynik można przeliczyć na rzeczywistą
    koncentrację.

    Paweł

  • 12. Data: 2017-02-19 00:57:12
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Zenek Kapelinder pisze:
    > Ciekawe w jaki sposob wyskalujesz zeby byc pewnym ze Twoj pokazuje dobrze. Zle
    wyskalowany przyrzad pomiarowy jest gorszy niz jego brak. Mowili w tv jak to
    profesjonalnie robia. Przepuszczaja okreslona ilosc powietrza przez dwa filtry.
    Pierwszy zatrzymuje powyzej 10 drugi 2,5. Potem waza. Oczami wyobrazni widze jak ktos
    w domu zwazy to co osiadlo na filtrach. Budowanie wykrywacza smogu w domu to jedna z
    wielu bzdur jakimi zajmuje sie ta grupa.

    To się nie zajmuj. Nikt nie zmusza.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 13. Data: 2017-02-19 03:26:29
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak lubisz Alex puszczac pare w gwizdek a nie w kola to wymysl sposob na wyskalowanie
    takiego zrobionego dla satysfakcji miernika smogu. Nie da sie zrobic w warunkach
    domowych miernika smogu bo nie da sie go wyskalowac.

  • 14. Data: 2017-02-20 00:26:48
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Zenek Kapelinder pisze:
> [...]
    warunkach domowych miernika smogu bo nie da sie go wyskalowac.

    To że Ty czy ja nie potrafimy tego zrobić w warunkach domowych nie
    znaczy że się nie da. Przyjdzie tu zaraz taki który nie wie że się nie
    da i to zrobi. Gdybym miał robić taki miernik zacząłbym od filtra
    mechanicznego, bo to zdaje się największy problem.

  • 15. Data: 2017-02-20 07:20:40
    Od: t...@g...com

    W dniu poniedziałek, 20 lutego 2017 00:26:50 UTC+1 użytkownik AlexY napisał:
> [...]
    > da i to zrobi. Gdybym miał robić taki miernik zacząłbym od filtra
    > mechanicznego, bo to zdaje się największy problem.

    Dobrze Waasc prawisz. Ja w Hameryce widziałem oczyszczacze powietrza. Taki
    stojący w pomieszczeniu i jeszcze do tego jonizujący powietrze. One dzialaja
    w nietypowy sposób. Wewnatrz jest generator wysokiego napięcia podlaczony do
    dwóch cienkich blaszek miedzianych, na ktorych elektrostatycznie osiadają te
    wszystkie pylki, sadze, kurze i co tam jeszcze. Co ciekwe, to ten przyrząd nie
    miał zadnego wentylatora a odczuwalo się przepływ powietrza. Te blaszki
    zaostrzone z jedej strony robily za emitery elektronow, czy jonow dodatnich,
    które porywaly za soba powietrze.

    Była tam jeszcze lampa kwarcowa do uśmiercania bakterii i innych zaraz. Raz na
    kikka dni nalezalo przyrząd odwrocic do gory nogami by w ten sposób oczyscic z
    kurzu te blachy, na których osadzal się czarny kurz.

    Taki przyrząd moznaby wykorzystac jako miernik tego smoga, którego za Gierka
    mimo spalania wegla jakos nie było. A teraz nagle się pojawil. Wystawic za okno
    i raz na dzień zebrac i zwazyc ten czarny osad. Albo okreslac stopien pokrycia
    tych elementow, na których on się osadza.

    Przyrzad ten miał jakas wade fabryczna bo po roku wysiadal w nim ten generator
    wysokiego napięcia.

    Ale zasada pracy była ciekawa. Kosztowal około 140 dolarów. Zapewne w Polsce
    tez takie sa być może chinskie czy niemieckie, mniej zawodne.

    Pzdr
    Tornad

  • 16. Data: 2017-02-20 10:29:13
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Czterdziesci lat temu w obudowie od farelki byly takie cuda tutaj produkowane,
    chociaz w sklepie nigdy nie widzialem. W prasie technicznej byly opisane w
    radioamatorze i krotkofalowcu. Z wysypywaniem czarnego mozesz sobie darowac bo bylo
    opisane ze zanieczyszczenia cementuja sie na elektrodach plaskich i na mokro i
    mechanicznie nalezalo je czyscic. Metoda skalowania miernika majacego pokazywac
    aktualne dane na zawartosc czynnika ktory przez tydzien sie gdzies zbieral i w
    sytuacji w ktorej jego zawartosc jest przypadkowa w roznych miejscach jest smieszna.
    Dalej mozecie sie wykazywac sztuczna inteligencja.

  • 17. Data: 2017-02-20 11:59:38
    Od: t...@g...com

    W dniu poniedziałek, 20 lutego 2017 10:29:14 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder
    napisał:
> [...]
    sytuacji w ktorej jego zawartosc jest przypadkowa w roznych miejscach jest smieszna.
    Dalej mozecie sie wykazywac sztuczna inteligencja.

    Ja ze dwadziescia lat temu ogladalem kabaret z udzialem Smolenia. On z sąsiadem
    wg przepisu z Mlodego Technika perszinga konstruowali...I jak go odpala to się
    tylko o jedno biurko pomylić mogą, taki celny miał być.

    Z tym zmywaniem na mokto to przesada. Ja taki uszkodzony odswiezacz powietrza
    rozebrałem na kawałki i z tych blaszek czarny osad na sucho scieralem.

    Dla mnie byłoby wystarczającym sprawdzianem komunikatow zastraszających
    gawiedz, ze poziom smogu przekroczyl poziom dopuszczalny, iles tam tysięcy
    razy.
    W Krakowie widziałem idiotow, którzy w te bzdury wierzyli i w białych maskach
    na pysku po ulicach chodzili. I jeździli tramwajami, które w
    te "katastrofalne" dni byly za darmo, co potegowalo ten niby stan totalnego
    zarozenia.
    Wtedy te blachy w tym filtrze powinny się pokryc gruba warstwa pylu a
    normalnie ledwo zauwazalna.

    Nie bylby to scisly pomiar ilościowy ale potwierdzający zgrubnie te naciągane
    komunikaty, lub je obalający. Można kupic elektroniczne wagi jubilerskie
    ważące z dokladnosci i rozdzielczości 0.0001 grama.
    Zmniejszona widoczność np w Krakowie, spowodowana jest glownie zamgleniem a nie
    smogiem.
    Krakow lezy w dolinie w zakolu Wisly gdzie przy braku wiatrow często dochodzi
    do niewielkiego zamglenia a ono ze smogiem nie ma nic wspólnego. No i te
    maski na pyskach były nadal sniezno biale a na nich tez powinny się te
    krwiozercze drobiny smogu osadzac a tak nie tez było.

    Pzdr
    Tornad

  • 18. Data: 2017-02-20 20:38:35
    Od: Pcimol <...@...com>

    http://www.ti.com/lit/ug/tidub65c/tidub65c.pdf

  • 19. Data: 2017-02-20 22:24:53
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    t...@g...com pisze:
    [..]
    > stojący w pomieszczeniu i jeszcze do tego jonizujący powietrze. One dzialaja
    [..]

    To co opisujesz produkuje również sporą ilość ozonu, a to już nie jest
    takie fajne dla organizmów żywych w tym człowieka.

  • 20. Data: 2017-02-21 10:20:41
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > To co opisujesz produkuje również sporą ilość ozonu, a to już nie jest
    > takie fajne dla organizmów żywych w tym człowieka.

    Fajna sprawa, blisko jest be, a daleko jest cacy... (dziura ozonowa, gdy
    brak... no...) Ale podobno odrobinka jest przydatna.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.