  • 1. Data: 2004-06-03 12:44:34
    Temat: Czy to normalna praktyka ?
    Od: Andrzej Nakonieczny <d...@p...invalid>

    Witam!

    Czy poprawnym jest umieszczanie w sieci publicznej routerów z IP
    należącym do adresów niepublicznych ? Oto przykład:

    HOST LOSS RCVD SENT BEST AVG WORST
    [...]
    213.155.191.25 13% 14 16 9.00 12.85 18.96
    10.201.0.9 0% 16 16 8.25 59.04 157.07
    193.219.28.81 0% 16 16 15.09 70.58 194.92
    193.219.28.234 7% 15 16 43.09 89.11 178.00
    217.153.3.4 7% 15 16 30.07 118.25 296.05
    195.94.192.182 19% 13 16 42.11 131.64 357.95
    217.153.6.8 7% 15 16 31.91 90.28 235.05
    217.153.136.66 7% 15 16 40.15 93.95 194.07
    [...]

    A teraz w drugą stronę:

    traceroute to 212.14.xx.xx (212.14.xx.xx), 30 hops max, 38 byte packets
    [...]
    2 217.153.136.65 2.907 ms 1.835 ms 1.704 ms
    3 217.153.6.1 5.803 ms 22.460 ms 1.880 ms
    4 217.153.6.74 68.161 ms 78.275 ms 77.907 ms
    5 212.14.0.30 213.387 ms 217.959 ms 370.791 ms
    6 10.201.0.10 257.847 ms 264.954 ms 288.432 ms
    7 213.155.191.28 312.847 ms 339.212 ms 393.301 ms
    [...]

    Czy w przypadku gdy np. na 10.201.0.10 (hop 6) brak będzie dalszej trasy
    do 212.14.xx.xx to komputer inicjujący połączenie dostanie odpowiedni
    komunikat ? W większości przypadków na wejściach do sieci lokalnych cięte
    jest wpuszczanie pakietów z sieci niepublicznych. Czy też (jak poradzono
    w ACI-Szczecin) należy odblokować na fw wpuszczanie pakietów z ich
    routera korzystającego z adresów niepublicznych ?

    Tak więc podsumowując: czy to poprawne rozwiązanie które (w celu
    oszczędzania publicznych IP) należy wprowadzić ?

    Pozdrawiam,
    Andrzej

    email: dzemik at pingwin.eu.org

  • 2. Data: 2004-06-03 12:50:18
    Temat: Re: Czy to normalna praktyka ?
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@S...pro.onet.pl>

    On Thu, 3 Jun 2004 12:44:34 +0000 (UTC) I had a dream that Andrzej Nakonieczny
    <d...@p...invalid> wrote:
    > Tak więc podsumowując: czy to poprawne rozwiązanie które (w celu
    > oszczędzania publicznych IP) należy wprowadzić ?

    Niepoprawne. A jak ktoś chce zaoszczędzić adresy, to niech stosuje
    ip unnumbered i podobne.

  • 3. Data: 2004-06-03 13:06:59
    Od: m...@m...eu.org

    Dnia Thu, 3 Jun 2004 12:50:18 +0000 (UTC), Pan(i) Grzegorz Janoszka
    <G...@S...pro.onet.pl> popełnił(a):

    > Niepoprawne. A jak ktoś chce zaoszczędzić adresy, to niech stosuje
    > ip unnumbered i podobne.

    CHyba tylko ideologicznie, bo problemu opisanego przez Andrzeja nie zauwazymy,
    tzn, host rozpoczynajacy polaczenie dostanie informacje, niezaleznie czy router
    bedzie mial adres prywatny czy publiczny.
    Sadze ze przemawia tu tez kwestia bezpieczenstwa maszyny z adresem prywatnym,
    nie tyle oszczednosc adresow IP.

    --
    Tomasz Kuźniar <m...@m...eu.org>
    _Cały_ świat jest robiony nogami.

  • 4. Data: 2004-06-03 13:15:02
    Od: Andrzej Nakonieczny <d...@p...invalid>

    m...@m...eu.org wrote:

    [...]

    > CHyba tylko ideologicznie, bo problemu opisanego przez Andrzeja nie zauwazymy,
    > tzn, host rozpoczynajacy polaczenie dostanie informacje, niezaleznie czy router
    > bedzie mial adres prywatny czy publiczny.

    Jeśli to ten właśnie router wyśle ICMP (że host jest nieosiągalny) to mam
    prawo przypuszczać, że jednak to do mnie nie dotrze - z sieciami z
    którymi ja się spotkałem na interfejsie WAN wycinane są wszystkie adresy
    niepubliczne, tak więc taki ICMP nie zostanie do niej wpuszczony.
    Zostanie on (jak mogę przypuszczać) zablokowany także na routerze
    brzegowym operatora (jeśli jest poprawnie skonfigurowany) ... choć jak
    można było zobaczyć w pierwszy poście w wątku tak nie było ...
    Czy naprawdę mam serio potraktować to co mi zaproponowano i zacząć
    wpuszczać 10/8 na moim interfejsie WAN ?

    Andrzej

    email: dzemik at pingwin.eu.org

  • 5. Data: 2004-06-03 13:36:04
    Od: m...@m...eu.org

    Dnia Thu, 3 Jun 2004 13:15:02 +0000 (UTC), Pan(i) Andrzej Nakonieczny
    <d...@p...invalid> popełnił(a):
> [...]
    > którymi ja się spotkałem na interfejsie WAN wycinane są wszystkie adresy
    > niepubliczne, tak więc taki ICMP nie zostanie do niej wpuszczony.

    Tak, patrzac "od tej strony" tak bedzie, ale, IMO adres proywatny w wiekszosci
    bedzie nalezal do firewalli, ktore i tak nie "wydalaja" nic od siebie, a od
    strony sieci bedzie stal router np. z jednym interfejsem publicznym od strony
    netu i drugim prywatnym do polaczenia z firewallem. Sadze ze odpowiedz dostaniez
    juz od routera, oczywiscie z interfejsu z publicznym IP.

    > Zostanie on (jak mogę przypuszczać) zablokowany także na routerze
    > brzegowym operatora (jeśli jest poprawnie skonfigurowany) ... choć jak
    > można było zobaczyć w pierwszy poście w wątku tak nie było ...

    Przedstawilem wersje od strony "wewnetrznej" sieci, gdzie mozesz sobie pozwolic
    na nieblokowanie tego typu adresow.

  • 6. Data: 2004-06-03 13:48:02
    Od: Andrzej Nakonieczny <d...@p...invalid>

    m...@m...eu.org wrote:

    [...]

    > Przedstawilem wersje od strony "wewnetrznej" sieci, gdzie mozesz sobie pozwolic
    > na nieblokowanie tego typu adresow.

    Ale czy siec MAN to (dla mnie) siec wewnetrzna ? Jak dla mnie to juz
    siec Internet, m.in. ze studentami chcacymi utrudnic nie jednemu
    zycie itp. WIec dlaczego mam je wpuszczac do (mojej) sieci wewnetrznej
    bez zadnej kontroli ?

    Pozdrawiam,
    Andrzej

    email: dzemik at pingwin.eu.org

  • 7. Data: 2004-06-03 13:48:59
    Od: Andrzej Nakonieczny <d...@p...invalid>

    [...]

    email: dzemik at pingwin.eu.org

  • 8. Data: 2004-06-04 18:05:17
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Andrzej Nakonieczny <d...@p...invalid> writes:

> [...]
    > siec Internet, m.in. ze studentami chcacymi utrudnic nie jednemu
    > zycie itp. Wiec dlaczego mam je wpuszczac do (mojej) sieci wewnetrznej

    Jesli to router w MANie (nie moge w tej chwili sprawdzic), to w ogole
    nie ma o czym mowic, nie moze miec prywatnych IP, bo z pewnoscia
    wiele sieci ICMP z takiego adresu wytnie na wejsciu.

    Wpuszczanie adresow prywatnych do wlasnej sieci w ogole nie podlega
    rozwazaniu - to tak, jakby rozwazac wpuszczanie wlasnych adresow
    z Internetu.

    Jesli sami jestesmy w prywatnej sieci, to routery wewnatrz niej moga
    oczywiscie miec adresy prywatne z _tej_ sieci (okreslenie "ta" sieci
    wymaga raczej uzgodnienia, by nie bylo konfliktow ani wycinania).

    Oczywiscie nie moze to byc widoczne z zewnatrz, czyli z sieci publicznej.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 9. Data: 2004-06-07 06:50:38
    Od: Andrzej Nakonieczny <d...@p...invalid>

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    [...]

    > Jesli to router w MANie (nie moge w tej chwili sprawdzic), to w ogole
    > nie ma o czym mowic, nie moze miec prywatnych IP, bo z pewnoscia
    > wiele sieci ICMP z takiego adresu wytnie na wejsciu.

    Tak, to router w MANie, poza moją siecią (tj. 2 routery dalej).

    > Wpuszczanie adresow prywatnych do wlasnej sieci w ogole nie podlega

    Niestety wg. pracowników MANa jest to jedyne rozwiązanie jeśli chcę mieć
    możliwość odebrania jakiegokolwiek ICMP z tego routera.

    > rozwazaniu - to tak, jakby rozwazac wpuszczanie wlasnych adresow
    > z Internetu.

    Dokładnie.

    > Jesli sami jestesmy w prywatnej sieci, to routery wewnatrz niej moga
    > oczywiscie miec adresy prywatne z _tej_ sieci (okreslenie "ta" sieci
    > wymaga raczej uzgodnienia, by nie bylo konfliktow ani wycinania).

    I u mnie w sieci wewnętrznej tak jest ale adresów tych nie wypuszczam
    na zewnątrz i są one również niewpuszczane z zewnątrz (wycięte na
    moim routerze brzegowym, na interfejsie WANowskim).

    > Oczywiscie nie moze to byc widoczne z zewnatrz, czyli z sieci publicznej.

    A jednak były, obecnie już nie są co wcale nie zmienia sytuacji. Wciąż
    jest możliwość, że jeśli brak jest trasy do mojej sieci na tym
    "niewidzialnym" (a raczej wyfiltrowanym) routerze, to osoba chcąca się
    do mnie podłączyć nigdy się o tym nie dowie, nie dostanie odpowiedniego
    ICMP i nie będzie mogła np. skorzystać z drugiego rekordu A przypisanego
    do tej samej usługi tyle, że na IP od innego operatora (niektóre usługi
    u mnie mają podwójny rekord A) a przynajmniej nie od razu, dopiero po
    timeoucie połączenia. :( Tylko jak to wytłumaczyć pracownikom MANa ?

    Andrzej

    email: dzemik at pingwin.eu.org