  • 1. Data: 2012-06-05 23:24:47
    Temat: Czym jest programowanie?
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Wikipedia daje jako odpowiedź nt. sensu programowania "creating set of
    instructions". Lecz taka odpowiedź jest nieco rozbieżna z paradygmatem
    deklaratywnym i koncepcją obiektów. Co więcej sprowadzanie "programowania"
    do czynności "pisania programów" to z jednej strony pleonazm, z drugiej
    strony ogranicza (bo można programować nie pisząc etc.)

    Czym jest w takim razie - jednym zdaniem i jednocześnie ogólnie -
    programowanie?

  • 2. Data: 2012-06-06 06:05:47
    Temat: Re: Czym jest programowanie?
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    slawek <s...@h...pl> napisał(a):

> [...]
    > strony ogranicza (bo można programować nie pisząc etc.)
    >
    > Czym jest w takim razie - jednym zdaniem i jednocześnie ogólnie -

    Zależy do czego potrzebna jest odpowiedź na to pytanie.
    A w oderwaniu od konkretnych potrzeb... skoro programowanie jest tworzeniem
    zbioru/ciągu instrukcji to dużo zależy od tego czym jest ta instrukcja.
    W komputerze mechanicznym zbiorem instrukcji może być początkowe
    ustawienie jakiś zapadek, wypustek i tym podobnych. W tak ogólnym
    ujęciu wszędzie i zawsze zachodzi jakiś proces programowania. Co ciekawe
    zachodzi on na wskutek wykonywania programu...

  • 3. Data: 2012-06-06 09:56:53
    Od: "AK" <n...@n...com>

    Użytkownik "slawek" <s...@h...pl> napisał:

    > Czym jest w takim razie - jednym zdaniem i jednocześnie ogólnie - programowanie?

    Dziś ? Dzis to zwykłe (i niestety zwykle kiepskie) rzemiosło.
    Ot w 95% to żałsne przemiatanie rekordami i ekranami
    tudzież "pracowite" przepychanie bukietów bajtów (aż dziw bierze
    jak przeróżnie skomponowanych:) przez ciasne gniazdka.

    PS: słowem syf i poróbstwo

    AK

  • 4. Data: 2012-06-06 10:27:45
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik " M.M." <m...@g...pl> napisał w wiadomości grup
    > Zależy do czego potrzebna jest odpowiedź na to pytanie.

    Jeżeli "zależy do czego" - to znaczy że nie ma "jednoznacznej odpowiedzi" -
    a to oznacza, że nie ma odpowiedzi w ogóle.

    Tzn. że odpowiedź może zależeć od tego czy dzisiaj padał deszcz.

    > A w oderwaniu od konkretnych potrzeb... skoro programowanie jest
    > tworzeniem
    > zbioru/ciągu instrukcji to dużo zależy od tego czym jest ta instrukcja.

    Sensowne tylko w paradygmacie imperatywnym.

    Weźmy np. Mizar: nijak nie da się to ująć jako tworzenie "ciągu instrukcji".

    > W komputerze mechanicznym zbiorem instrukcji może być początkowe
    > ustawienie jakiś zapadek, wypustek i tym podobnych. W tak ogólnym

    Miałem przyjemność oglądać to, co zostało z komputera mechanicznego
    (elementy maszyny różnicowej, muzeum w Oxford).

    Jednak czy naprawdę istnienie hardware (jakiegokolwiek) jest warunkiem
    koniecznym do tworzenia programów?

    > ujęciu wszędzie i zawsze zachodzi jakiś proces programowania. Co ciekawe
    > zachodzi on na wskutek wykonywania programu...

    To nie jest odpowiedź na pytanie "czym jest programowanie".

  • 5. Data: 2012-06-06 11:00:30
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2012-06-06 10:27, slawek pisze:
    [...]
    > Jednak czy naprawdę istnienie hardware (jakiegokolwiek) jest warunkiem
    > koniecznym do tworzenia programów?
    [...]

    Pachnie pytaniem, czy byt potencjalny lub platońska idea istnieje 8-)

    Założyłbym dla uproszczenia, że istnieje coś, co można zaprogramować,
    czyli coś, czego działanie będzie zależało od istniejącego programu
    (celowo nie piszę "wykonywania").

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 6. Data: 2012-06-06 11:05:47
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "AK" <n...@n...com> napisał w wiadomości grup
    > Dziś ? Dzis to zwykłe (i niestety zwykle kiepskie) rzemiosło.

    Nawet wczoraj (około 20 lat temu)... programowanie sklasyfikowano w UKD jako
    "rzemiosła różne".

    Niemniej jednak samo "rzemiosło"... nie odróżnia np. programowania
    komputerów od szycia butów. I dalej: szycie butów to szewstwo, polega na
    robieniu butów, a buty to jest coś, co się nosi na nogach. Programowanie to
    tworzenie programów, a programy to coś co steruje pracą komputerów. Problem
    jest jednak w tym, że wiemy czym są nogi (mamy je i już, więc nie potrzeba
    definicji) - ale by określić czym jest komputer... chętnie będziemy
    twierdzić, że to coś do uruchamiania programów (pętla!)

    Jest dużo huku nt. "informatyzacji" itp. Ale bez definicji?! A definicja
    "programowania" z Wikipedii wyraźnie faworyzuje koncepcje z lat 50-tych,
    całkowicie nie zauważając iż programowanie obecnie to nie tylko klepanie
    instrukcji - ale także <lista> i jakiś postęp się dokonał (nawet w języku
    Fortran).

    Nota bene, jak obecnie ocenić "Wstęp do informatyki" Turskiego? Przydatne do
    czegokolwiek? (Kiedyś, gdy miałem to w łapkach, oceniłem jako beznadziejnie
    nudne... ale przyznaję, mam specyficzne poczucie humoru.)

  • 7. Data: 2012-06-06 11:12:10
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Tue, 5 Jun 2012 23:24:47 +0200, slawek napisał(a):

> [...]
    > strony ogranicza (bo można programować nie pisząc etc.)
    >
    > Czym jest w takim razie - jednym zdaniem i jednocześnie ogólnie -

    Programowanie jest jak pisanie książki.

  • 8. Data: 2012-06-06 11:24:57
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Paweł Kierski" <n...@p...net> napisał w wiadomości grup
    > Pachnie pytaniem, czy byt potencjalny lub platońska idea istnieje 8-)

    Słuszna uwaga.

    > Założyłbym dla uproszczenia, że istnieje coś, co można zaprogramować,
    > czyli coś, czego działanie będzie zależało od istniejącego programu
    > (celowo nie piszę "wykonywania").

    Ale może zależeć od nieistniejącego programu!

    Nie napiszesz programu - to twoje działanie będzie zależało od [braku
    aktywów/pasywów itd.]

  • 9. Data: 2012-06-06 11:27:08
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Jacek" <a...@o...pl> napisał w wiadomości grup
    et...
    > Programowanie jest jak pisanie książki.

    Byłbym raczej za "pisanie wierszy". Ale... czym się w takim razie różni?

    Jeżeli to to samo - to po co nowy termin? Programistów nazywajmy pisarzami!

  • 10. Data: 2012-06-06 11:30:05
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2012-06-06 11:24, slawek pisze:

> [...]
    >
    > Ale może zależeć od nieistniejącego programu!
    >
    > Nie napiszesz programu - to twoje działanie będzie zależało od [braku

    W ten sposób rozumując programowaniem jest również decyzja o nie
    pisaniu programu - w takim kodzie jest zero błędów, wykonuje się przy
    zerowym zużyciu zasobów, nie wymaga konserwacji, poprawek... 8-)

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net