  • 1. Data: 2011-04-13 10:06:47
    Temat: Czym się różni cyna?
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    Przy okazji kupowania różnych pierdół potrzebnych do bieżących spraw
    stanąłem przed zagadnieniem kupna tzw. cyny, do tej pory używałem
    standardowego spoiwa tzn. 60% cyny 40% ołowiu. Teraz zaś w katalogu
    widzę różnorakie mieszanki, a to ze srebrem, a to z miedzią, jest też
    praktycznie czysta cyna 99% z 1% domieszką miedzi.
    Czy do hobbystycznego i półprofesjonalnego dłubania warto
    poeksperymentować z innym spoiwem niż standardowe?
    Czym w praktyce różni się np. Sn60Pb38Cu2 od Sn60Pb40?

    Pozdrawiam,
    L.

  • 2. Data: 2011-04-13 10:11:50
    Temat: Re: Czym się różni cyna?
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-04-13 12:06, Lisciasty pisze:
> [...]
    > poeksperymentować z innym spoiwem niż standardowe?
    > Czym w praktyce różni się np. Sn60Pb38Cu2 od Sn60Pb40?

    Sn60Pb38Cu2 to zwykła cyna ołowiowa z niwewielkim dodatkiem miedzi aby
    nie rozpuszczała zbyt szybko grotów miedzianych. Pozostałe wspomniane
    przez Ciebie luty zawierające od 95% do 98% cyny to luty bezołowiowe.

    MD

  • 3. Data: 2011-04-13 10:14:23
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-04-13 12:11, Mario pisze:

    > Sn60Pb38Cu2 to zwykła cyna ołowiowa z niwewielkim dodatkiem miedzi aby
    > nie rozpuszczała zbyt szybko grotów miedzianych. Pozostałe wspomniane
    > przez Ciebie luty zawierające od 95% do 98% cyny to luty bezołowiowe.

    Hobbystycznie warto używać tę Sn60Pb38Cu2. Gdybyś robił małą produkcję
    to raczej bezołowiowe. Tak samo przy serwisowaniu sprzętu lutowanego
    bezołowiowo.

    MD

  • 4. Data: 2011-04-13 10:26:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Mario,

    Wednesday, April 13, 2011, 12:14:23 PM, you wrote:

    [...]

    > Hobbystycznie warto używać tę Sn60Pb38Cu2. Gdybyś robił małą produkcję
    > to raczej bezołowiowe. Tak samo przy serwisowaniu sprzętu lutowanego
    > bezołowiowo.

    Dziwne... Sprzęt bezołowiowy przestał działać poprawnie po trochę
    więcej niż dwóch latach. Po przeserwisowaniu ołowiowym spoiwem
    wszystkich punktów lutowniczych sprzęt działa już 4 lata bez awarii.
    Nic poza przelutowaniem wszystkich punktów ołowiowo potrzebne nie
    było.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2011-04-13 11:03:49
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    RoMan Mandziejewicz wrote:
    (ciap)

> [...]
    > wszystkich punktów lutowniczych sprzęt działa już 4 lata bez awarii.
    > Nic poza przelutowaniem wszystkich punktów ołowiowo potrzebne nie

    To chyba Cię teraz wsadzą jak tego bacę za oscypki bez certyfikatu.

    ;)

    --
    Włodek

  • 6. Data: 2011-04-13 11:09:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Włodzimierz,

    Wednesday, April 13, 2011, 1:03:49 PM, you wrote:

    > To chyba Cię teraz wsadzą jak tego bacę za oscypki bez certyfikatu.
    > ;)

    A niby za co? Jeszcze nie ma prawa zakazującego naprawiać ołowiowo
    własny sprzęt.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2011-04-13 11:19:30
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > A niby za co? Jeszcze nie ma prawa zakazującego naprawiać ołowiowo
    > własny sprzęt.

    Jako usługę na zewnatrz już nie można - dobrze pojmuję?

    --
    Włodek

  • 8. Data: 2011-04-13 11:20:34
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Wed, 13 Apr 2011 13:09:39 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > A niby za co? Jeszcze nie ma prawa zakazującego naprawiać ołowiowo
    > własny sprzęt.

    Temu bacy tez pewnie sie wydawalo, ze skoro ma wlasne owce, to zrobi sobie
    oscypki... Jednak sie mylil. To prawo jest 'dziwne'.

  • 9. Data: 2011-04-13 11:22:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Włodzimierz,

    Wednesday, April 13, 2011, 1:19:30 PM, you wrote:

    [...]

    > Jako usługę na zewnatrz już nie można - dobrze pojmuję?

    Nie mam pojęcia - ja takich usług nie świadczę ;)

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2011-04-13 11:32:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

    > Temu bacy tez pewnie sie wydawalo, ze skoro ma wlasne owce, to zrobi
    > sobie oscypki...

    Jak miał tylko własne owce, to żaden z niego baca. Istotoą bacowatości
    są niewłasne owce.

    > Jednak sie mylil. To prawo jest 'dziwne'.

    Mogli go też wsadzić za bezprawne używanie tytułu "baca".

    Jarek

    --
    Posadzili bacę
    na brzegu Dunajca