  • 1. Data: 2015-09-17 21:56:54
    Temat: Czym to zmyć/rozpuścić ?
    Od: OWL <n...@n...com>

    Witam Wszystkich,

    muszę naprawić urządzenie zmontowane pewnie ze 20 lat temu na
    uniwersalnej płytce i mam problem z usunięciem preparatu, którego użyto
    do zabezpieczenia PCB, na moje oko to jest taki preparat jakiego
    używało/używa się do zabezpieczania np. nawijanych cewek, dławików itp.
    (nie znam niestety fachowej nazwy)

    No i tu pojawia się problem - czym można zmyć/rozpuścić to "coś" ?
    Próbowałem 2-propanolu, benzyny ekstrakcyjnej i rozpuszczalnika
    uniwersalnego - nie pomogło

    Ma ktoś z Was jakiś pomysł ?

    Zdjęcia płytki:
    http://zapodaj.net/67afa2a8667c1.jpg.html
    http://zapodaj.net/cbc78b5ef75e6.jpg.html

    Pozdrawiam

    Tomek

  • 2. Data: 2015-09-17 22:04:57
    Temat: Re: Czym to zmyć/rozpuścić ?
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 17.09.2015 o 21:56, OWL pisze:

    > No i tu pojawia się problem - czym można zmyć/rozpuścić to "coś" ?
    > Próbowałem 2-propanolu, benzyny ekstrakcyjnej i rozpuszczalnika
    > uniwersalnego - nie pomogło

    Aceton może?

    Jakub Rakus

  • 3. Data: 2015-09-17 22:16:42
    Od: OWL <n...@n...com>

    W dniu 2015-09-17 o 22:04, Jakub Rakus pisze:

    > Aceton może?

    Dzięki za podpowiedź, spróbuję oczywiście ale najpierw muszę
    "skombinować" aceton, pomyślałem o zmywaczu do paznokci ale wszystkie
    jakie znalazłem w domu to niestety wersje bezacetonowe..

    Pozdrawiam

    Tomek

  • 4. Data: 2015-09-17 23:08:06
    Od: s...@g...com

    użytkownik OWL napisał:

    > Ma ktoś z Was jakiś pomysł ?

    Rozcieńczalnik uniwersalny dużo gorzej
    rozpuszcza od nitro, a "nitro" jest mniej agresywny od
    cykloheksanu i cykloheksanolu które są wycofywane z użycia,
    szkodliwe, śmierdzące itd. Bardzo możliwe
    że zaatakuje izolację od przewodów. Jeśli to żywica,
    szanse są małe i pozostaje tylko grot lutownicy i
    skrobanie.

  • 5. Data: 2015-09-17 23:40:39
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2015-09-17 22:16, OWL wrote:

    > Dzięki za podpowiedź, spróbuję oczywiście ale najpierw muszę
    > "skombinować" aceton,
    (ciap)

    Sie idzie do sklepu (z farbami), sie kupuje.

    Włodek

  • 6. Data: 2015-09-18 09:19:12
    Od: Tomek <n...@n...com>

    W dniu 2015-09-17 o 23:08, s...@g...com pisze:
    > Jeśli to żywica,
    > szanse są małe i pozostaje tylko grot lutownicy i
    > skrobanie.
    Tego się właśnie obawiam ...
    Mam jeszcze nadzieję, że to "cudo", które mam na płytce to coś w stylu
    "lakier elektroizolacyjny" a do tego powinien wystarczyć odpowiedni
    rozpuszczalnik, będę próbował dzisiaj ...

    Pozdrawiam

    Tomek

  • 7. Data: 2015-09-18 09:51:24
    Od: "P03" <p...@b...invalid.org>

> [...]
    >
    > No i tu pojawia się problem - czym można zmyć/rozpuścić to "coś" ?
    > Próbowałem 2-propanolu, benzyny ekstrakcyjnej i rozpuszczalnika

    Czasem łatwiej, szybciej, taniej jest zrobić nowe o tej samej
    lub lepszej funkcjonalności niż bawić się długo i nieskutecznie
    ze starym.
    :-)

    --
    P03

  • 8. Data: 2015-09-18 20:43:30
    Od: Tester <n...@v...pl>

    On 2015-09-17 21:56, OWL wrote:
> [...]
    >
    > No i tu pojawia się problem - czym można zmyć/rozpuścić to "coś" ?
    > Próbowałem 2-propanolu, benzyny ekstrakcyjnej i rozpuszczalnika

    Problem polega na tym, że takie preparaty w długim okresie czasu ulegają
    polimeryzacji i o ile po roku daje sie je czymś zmyć, to po dwudziestu
    latach nic ich nie rusza.
    Tester

  • 9. Data: 2015-09-19 10:54:56
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

    > No i tu pojawia się problem - czym można zmyć/rozpuścić to "coś" ?
    > Próbowałem 2-propanolu, benzyny ekstrakcyjnej i rozpuszczalnika
    > uniwersalnego - nie pomogło

    W zasadzie nie ma problemu ruszenia tego czegoś, ale bywa problem aby nie
    ruszyć pozostałych elementów. Dajemy małą kropelkę na materiał, po chwili
    ścieramy i jeśli nie ma śladu to rozpuszczalnik nieodpowiedni. Warto również
    brać pod uwagę rozpuszczanie w nieco wyższej temperaturze.

    ---
    Ta wiadomosc zostala sprawdzona na obecnosc wirusow przez oprogramowanie antywirusowe
    Avast.

  • 10. Data: 2015-09-20 02:31:59
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    OWL <n...@n...com> wrote:

    > Dzięki za podpowiedź, spróbuję oczywiście ale najpierw muszę
    > "skombinować" aceton,

    Leroy Merlin albo Castorama na dziale z farbami.

    --
    "qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
    http://www.chmurka.net/