  • 1. Data: 2018-05-30 21:52:47
    Temat: Czyszczenie wodnego układu chłodzenia
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem.

    Wprawdzie kiedyś pytałem o coś podobnego, ale temat powrócił w nieco
    innej formie. Szukam pomysłu na chemiczne czyszczenie wodnego układu
    chłodzenia w pewnej maszynie. Nie chodzi o kamień kotłowy, bo to nie te
    temperatury, chodzi raczej o kilkudziesięcioletnie osady z wody
    wodociągowej. Rury i osprzęt są w większości *z miedzi* lub mosiądzu.
    Serwis coś wspomina o chemii do odkamieniania AGD, ale to chyba za
    słabe, DTRka w ogóle nie przewiduje czegoś takiego. Pojemność układu
    szacuję na dobre parę wiader. Czyszczenie chciałbym uskutecznić w obiegu
    zamkniętym:

    zbiornik z chemią, pompa->układ chłodzenia->zbiornik z chemią.

    Jakieś pomysły na ową chemię ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2018-05-30 23:01:50
    Temat: Re: Czyszczenie wodnego układu chłodzenia
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-05-30 o 21:52, PeJot pisze:
    > Nie chodzi o kamień kotłowy, bo to nie te temperatury
    Nie wiem co miałem w termie przepływowej, ale niczym tego nie dało się
    rozpuścić. Nawet 30% kwas solny nie robił żadnego wrażenia. O tych
    odkamieniacz nawet nie wspomnę.

    Robert

  • 3. Data: 2018-05-31 10:48:06
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > obiegu zamkniętym:
    >
    > zbiornik z chemią, pompa->układ chłodzenia->zbiornik z chemią.

    Z zimnej wody także się wytrącają sole mineralne w postaci kamienia.

    Do czyszczenia trzeba użyć stacji czyszczącej z wydajną pompą do układów
    CO. Za pompą dodatkowo podłącza się sprężone powietrze i wtłacza je do
    przepływającej wody. Taka mieszanina wody i powietrza potrafi czyścić
    bez użycia chemii.

    Ale jak chcesz to możesz zastosować jeszcze jakiś środek czyszczący do
    instalacji CO. Niektórzy zamiast tych środków stosują popularne środki
    czyszczące do silnych zabrudzeń np. Meglio lo sgrassatore. Środek ten
    świetnie rozpuszcza wszystkie smary i oleje, a nawet sprawia, że kamień
    kotłowy się odrywa od powierzchni rur miedzianych. Jak układ zabrudzony
    jest trudnymi do usunięcia tłustymi osadami to można użyć środków do
    mycia silników samochodowych.

  • 4. Data: 2018-05-31 12:21:13
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2018-05-31 o 10:48, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > CO. Za pompą dodatkowo podłącza się sprężone powietrze i wtłacza je do
    > przepływającej wody. Taka mieszanina wody i powietrza potrafi czyścić

    Ciekawy pomysł, trzeba by mieć jakieś pojęcie o ciśnieniach, bo można to
    i owo popsuć.

> [...]
    > kotłowy się odrywa od powierzchni rur miedzianych. Jak układ zabrudzony
    > jest trudnymi do usunięcia tłustymi osadami to można użyć środków do

    W ogóle to zastanawiałem się nad chemią do płukania samochodowych
    układów chłodzenia, ale toto chyba dedykowane do amelinium.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 5. Data: 2018-05-31 12:41:51
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 31 maja 2018 19:21:26 UTC+9 użytkownik PeJot napisał:

    > Ciekawy pomysł, trzeba by mieć jakieś pojęcie o ciśnieniach, bo można to
    > i owo popsuć.

    W otwartym układzie nie popsujesz. Mikrokanalikowe wymienniki czyści się strumieniem
    wody z kompresora dającego 2000 bar i nic im złego się nie dzieje.

  • 6. Data: 2018-05-31 21:17:08
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2018-05-31 o 12:41, Konrad Anikiel pisze:

    > W otwartym układzie nie popsujesz. Mikrokanalikowe wymienniki czyści się
    strumieniem wody z kompresora dającego 2000 bar i nic im złego się nie dzieje.

    Może i skuteczne ale raczej nie mam takiego szpeju do dyspozycji.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2018-06-01 00:40:47
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 1 czerwca 2018 04:17:21 UTC+9 użytkownik PeJot napisał:

    strumieniem wody z kompresora dającego 2000 bar i nic im złego się nie dzieje.

    > Może i skuteczne ale raczej nie mam takiego szpeju do dyspozycji.

    To się wypożycza do usuwania graffiti albo starych linii z asfaltu.

  • 8. Data: 2018-06-01 10:52:57
    Od: Sir_Robak <s...@o...pl>

    W dniu 2018-05-30 o 21:52, PeJot pisze:
    > zbiornik z chemią, pompa->układ chłodzenia->zbiornik z chemią.
    >
    > Jakieś pomysły na ową chemię ?

    Jasne --> OCET prosto i skutecznie :)

    Robak

  • 9. Data: 2018-06-01 20:49:45
    Od: t-1 <t...@t...pl>

> [...]
    > zamkniętym:
    >
    > zbiornik z chemią, pompa->układ chłodzenia->zbiornik z chemią.

    Zainteresowałem się tematem i takie coś znalazłem.

    http://www.instalacjebudowlane.pl/9670-33-68-kamien-
    kotlowy--przyczyny-usuwanie-zapobieganie.html

  • 10. Data: 2018-06-02 13:46:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 30 May 2018 21:52:47 +0200, PeJot napisał(a):
> [...]
    > chłodzenia w pewnej maszynie. Nie chodzi o kamień kotłowy, bo to nie te
    > temperatury, chodzi raczej o kilkudziesięcioletnie osady z wody

    W przyplywie rozpaczy mozna magnetyzery zastosowac.

    >Rury i osprzęt są w większości *z miedzi* lub mosiądzu.
    > Serwis coś wspomina o chemii do odkamieniania AGD, ale to chyba za
    > słabe,

    Kwasek cytrynowy, ocet - powinny pomoc.

    J.