  • 1. Data: 2002-07-13 14:46:16
    Temat: DSL
    Od: Igor Wawrzyniak <i...@c...eu.org>

    Pracuję dla małego ISP - udostępniamy internet dla mieszkańców
    jednego osiedla. Korzystamy z 2 Mbitowego Polpaka, który jest
    w tej chwili permanentnie zapchany i dobrze byłoby go trochę
    odciążyć - ale na drugiego Polpaka (lub inne łącze w podobnej
    cenie) nas nie stać. Za to DSL wygląda ciekawie - za ćwierć
    ceny Polpaka dodatkowe 2 Mbity w jedną stronę. Pulę IP i
    szybki upload mamy z Polpaka, więc te wady DSL by nie
    przeszkadzały. Jest tylko jeden drobiazg - co na to TP SA?
    Na ich stronie nigdzie nie znalazłem informacji o zakazie
    stosowania takiego łącza przez ISP, ale nie jestem pewny jak
    to jest naprawdę. Z archiwów dowiedziałem się, że grupowicze
    pl.internet.polip również nie byli pewni - coś sięw tej
    sprawie zmieniło?

    --
    Igor Wawrzyniak | PGP public key: https://crypto.eu.org/key.asc
    "Do not underestimate the power of the Duct Tape"

  • 2. Data: 2002-07-13 20:21:17
    Temat: Re: DSL
    Od: januszek <k...@k...mowi.spamerom.nie.irc.pl>

    [ciach]

    Na takie problemy nie ma regulacji prawnych. Tak naporawde wszsystko
    zalezy od lokalnego decydenta w tpsa...

    januszek

  • 3. Data: 2002-07-14 20:55:37
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@n...net>

> [...]
    > w tej chwili permanentnie zapchany i dobrze byłoby go trochę
    > odciążyć - ale na drugiego Polpaka (lub inne łącze w podobnej

    proponuje wlaczyc CBQ oraz transparent proxy.
    lacze od razu odetchnie... no chyba ze juz to macie

    Marcin

  • 4. Data: 2002-07-15 14:51:38
    Od: Igor Wawrzyniak <i...@c...eu.org>

    Dnia Sun, 14 Jul 2002 20:55:37 +0000 (UTC),
    Marcin Kuczera <m...@n...net> Napisał(a):

    > proponuje wlaczyc CBQ oraz transparent proxy.
    > lacze od razu odetchnie... no chyba ze juz to macie

    Proxy jest - transparent nie, ale jest autokonfiguracja
    dla IE więc większość korzysta nawet o tym nie wiedząc :)

    CBQ jest, nieźle chodzi - zrobiłem z możliwością pożyczania,
    no i właśnie chodzi o to że w tej chwili nie ma z czego
    pożyczać :)

    Transfery są znakomite między 2 a 8, znośne między 8 a 16, nie
    do wytrzymania między 16 a 2. Mamy naprawdę zbyt wielu
    userów na jednego Polpaka, trzeba coś dołożyć. Mam bardzo
    ładną koncepcję jak w prosty sposób podzielić ruch między
    Polpaka a DSL - na razie czekam, aż będzie dostępny w
    mojej centrali, no i nie wiem czy się Tepsa zgodzi.

  • 5. Data: 2002-07-16 08:44:35
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@n...net>

> [...]
    > Polpaka a DSL - na razie czekam, aż będzie dostępny w
    > mojej centrali, no i nie wiem czy się Tepsa zgodzi.

    np samo ruch www puscic po DSLu przez pelne transparentne proxy (tak zeby
    ktos sie nie wymigal czasem :)

    ale tak naprawde to ilu tych userow jest ???? 400 ??
    wytnij polaczenia przychodzace do hostow wewnatrz sieci zeby ograniczyc
    upload ktory niestety skutecznie zarzyna lacze. - no i oczywiscie kazaa i
    temu podobne do zera

    Marcin

  • 6. Data: 2002-07-17 15:51:41
    Od: Mateusz Papiernik <m...@m...rm.pl>

    > np samo ruch www puscic po DSLu przez pelne transparentne proxy (tak zeby
    > ktos sie nie wymigal czasem :)
    mamy inną koncepcję :-)

    > ale tak naprawde to ilu tych userow jest ???? 400 ??
    200 z hakiem

    > wytnij polaczenia przychodzace do hostow wewnatrz sieci zeby ograniczyc
    > upload ktory niestety skutecznie zarzyna lacze. - no i oczywiscie kazaa i
    > temu podobne do zera
    do zera? no nie - nie przesadzaj, sam czasem korzystam - właśnie prowadzimy
    eksperymenty, zeby cbq przyciac uploady do minimum, a www/ftp i tak idzie
    przez proxy ktory ma gdzies cebeqa

    --
    Mati (m...@m...rm.pl)
    Sounds like a Windows problem, try calling Microsoft support

  • 7. Data: 2002-07-17 21:27:32
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@n...net>

    > 200 z hakiem

    to spokojnie powinno dac sie pracowac nie gorzej niz na modemie

    > do zera? no nie - nie przesadzaj, sam czasem korzystam - właśnie
    prowadzimy
    > eksperymenty, zeby cbq przyciac uploady do minimum, a www/ftp i tak idzie
    > przez proxy ktory ma gdzies cebeqa

    no przeciez jestes administratorem chyba nie :)
    to wytnij innym a sobie zostaw, albo przytnij ogolnie do 5kB/s/host

    a proxy tez moze byc przez cbq, ogolnie np. przez RED

    Marcin

  • 8. Data: 2002-07-18 11:26:38
    Od: Igor Wawrzyniak <i...@c...eu.org>

    Dnia Wed, 17 Jul 2002 21:27:32 +0000 (UTC),

    > to spokojnie powinno dac sie pracowac nie gorzej niz na modemie

    Da się znacznie lepiej, niepotrzebnie przyzwyczailiśmy
    userów do transferów po kilkadziesiąt kB/s :(

    > prowadzimy
    >
    > no przeciez jestes administratorem chyba nie :)

    Dokładnie to ja jestem, a kolega jest PFY :)

    > to wytnij innym a sobie zostaw,

    Wiesz, najlepiej to by było w ogóle odciąć tych paskudnych
    userów, bo zapychają łącze i zawracają głowę - ale to oni
    płacą abonament :)

    > albo przytnij ogolnie do 5kB/s/host

    I to powinno pomóc

    > a proxy tez moze byc przez cbq, ogolnie np. przez RED

    Albo delay pools w squidzie. Ale iptraf twierdzi, że większość
    ruchu idzie przez port 412 (kazaa), więc tym się zajmę
    w pierwszej kolejności.

  • 9. Data: 2002-07-22 10:44:50
    Od: m...@m...eu.org (Mrooveq)

    In article <s...@i...w-s.pl>, Igor Wawrzyniak wrote:

    > Wiesz, najlepiej to by było w ogóle odciąć tych paskudnych
    > userów, bo zapychają łącze i zawracają głowę - ale to oni
    > płacą abonament :)

    Znam ten bol ;)

    > I to powinno pomóc

    Ale sie szybko moga zdenerwowoac ;)

    > Albo delay pools w squidzie. Ale iptraf twierdzi, że większość
    > ruchu idzie przez port 412 (kazaa), więc tym się zajmę
    > w pierwszej kolejności.

    412 to Direct Connect, Kazaa to 1214 :)
    A najlepszym IMHO rozwiazaniem jest zrobienie wlasnie CBQ z klasami dla
    well known services (www, ftp, ssh itp), a reszta ktora sie tam nie miesci
    laduje w jakiejs klasie domyslnej, powiedzmy 2kB/s lacznie ;) Pozwala to
    zabezbieczyc sie na okazje zmieniania portow w programach p2p i rozwiazuje
    sytuacje w przypadku programow a la s.p. AudioGalaxy, ktore uzywalo
    portow 41000+, dla kazdego transferu numer kolejny.

    Pozdrawiam
    Adam Frankowski