  • 91. Data: 2009-06-01 11:25:33
    Temat: Re: DVB-T Poznań problem
    Od: pawell32 <p...@w...pl>

    Jingiel pisze:

    > Antena logarytmiczna ma impedancje 75 ohm.
    >
    > Jingiel

    myślałem w tym momencie o siatce.

    pawell

  • 92. Data: 2009-06-18 14:24:13
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w
    > wiadomości news:

    > Dupa zbita.
    > Działa jeszcze gorzej niż siatka, kanały analogowe są gorsze, nawet tvp 1
    > które na siatce jest idealne.
    > Choć tym razem to innego rodzaju problemy, odbicia, pasy, duchy i tego
    > typu rzeczy.
    > Może dla anteny kierunkowej maszt mam za nisko (jakieś 4-5 m od ziemi)?

    Czy jesteś pewien, że celujesz w odpowiedni kierunek na nadajnik? Z Twojego
    opisu wynika, że odbierasz sygnał odbity od dużego obiektu (wieżowiec, wieża
    ciśnień, słup linii wysokiego napięcia), a nie bezpośrednio z nadajnika.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 93. Data: 2009-06-18 14:34:34
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w
    wiadomości news:

    > Czy jesteś pewien, że celujesz w odpowiedni kierunek na nadajnik?

    Tak.
    Antena jest skierowana dokładnie tak samo jak wszystkie inne w okolicy.

    > Z Twojego opisu wynika, że odbierasz sygnał odbity od dużego obiektu
    > (wieżowiec, wieża ciśnień, słup linii wysokiego napięcia), a nie
    > bezpośrednio z nadajnika.

    Nic takiego nie ma po drodze.
    Mogą nieco przeszkadzać budynki sąsiadów, ale nie aż tak (czy 1, 2 m
    wysokości mogą robić taką różnicę)?

    Może jeszcze zakłócenia innego typu, po drodze na linii strzału jest
    lotnisko wojskowe.

  • 94. Data: 2009-06-18 15:07:38
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w
    > wiadomości news:

    > Tak.
    > Antena jest skierowana dokładnie tak samo jak wszystkie inne w okolicy.

    Sąsiedzi odbierają idealnieczy tak samo jak Ty? Pokręć dla pewności anteną
    logarytmiczną o 90 stopni w prawo i w lewo.

    > Nic takiego nie ma po drodze.
    > Mogą nieco przeszkadzać budynki sąsiadów, ale nie aż tak (czy 1, 2 m
    > wysokości mogą robić taką różnicę)?

    Twoja antena jest poniżej dachów sąsiednich budynków? To może tłumaczyć
    niski poziom sygnału. Po wielkości odbić na ekranie można oszacować
    położenie źródła odbicia. Jakie są odległości pomiędzy domami? Około 20 - 40
    metrów? Odbicia wtedy nie powinny być zauważalne. Możesz zrobić zdjęcie
    ekranu z sygnałem z anteny logarytmicznej i umieścić je gdzies w Internecie?
    Najlepiej jakby obraz był ze studia.

    > Może jeszcze zakłócenia innego typu, po drodze na linii strzału jest
    > lotnisko wojskowe.

    Raczej nie spowoduje to odbić, jeśli już to przesterowanie wejścia
    telewizora sygnałem spoza pasma TV z nadajnika lotniskowego (radiolatarnia
    itp.).
    Musisz pokazać nam wyraźnie zdjęcie z tymi zakłóceniami, to można będzie
    wytypować ich źródło.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 95. Data: 2009-06-18 15:33:10
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w
    wiadomości news:

    > Sąsiedzi odbierają idealnieczy tak samo jak Ty?

    A nie wiem, nie sądzę żeby mieli takie wymagania co do jakości obrazu,
    zresztą anteny mają kilka metrów wyżej.

    >Pokręć dla pewności anteną logarytmiczną o 90 stopni w prawo i w lewo.

    Kręciłem.
    Tak jak jest teraz jest najlepiej.
    Ale to nie są jakieś zasadnicze różnice, które widać od razu.

    > Twoja antena jest poniżej dachów sąsiednich budynków?

    Jednego konkretnie.
    Dalej (jakieś 500 m) rosną też topole.

    To może tłumaczyć
    > niski poziom sygnału. Po wielkości odbić na ekranie można oszacować
    > położenie źródła odbicia. Jakie są odległości pomiędzy domami? Około 20 -
    > 40 metrów?

    Tak.
    Wszystko to parterówki.

    Odbicia wtedy nie powinny być zauważalne. Możesz zrobić zdjęcie
    > ekranu z sygnałem z anteny logarytmicznej i umieścić je gdzies w
    > Internecie? Najlepiej jakby obraz był ze studia.

    Aż tak źle teraz nie jest, żebyś to na zdjęciu zauważył. ;-)

    > Raczej nie spowoduje to odbić, jeśli już to przesterowanie wejścia
    > telewizora sygnałem spoza pasma TV z nadajnika lotniskowego (radiolatarnia
    > itp.).

    I to może powodować sekundowe zakłócenia?
    Zarówno na dvb-t jak i analogu?

    > Musisz pokazać nam wyraźnie zdjęcie z tymi zakłóceniami, to można będzie
    > wytypować ich źródło.

    Przy obecnym ustawieniu praktycznie tylko dwójka ma zakłócenia (odbicia)
    widoczne na ekranie, na innych kanałch po prostu sygnał jest nieco słaby.
    Dochodzą do tego tego zakłócenia okresowe (np. półsekundowe pogorszenie
    jakości).

  • 96. Data: 2009-06-18 16:23:06
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w
    > wiadomości news:

    > A nie wiem, nie sądzę żeby mieli takie wymagania co do jakości obrazu,
    > zresztą anteny mają kilka metrów wyżej.

    Kilka metrów wyżej czy tylko 1-2 metry wyżej? To może być zasadnicza
    różnica.

    > Kręciłem.
    > Tak jak jest teraz jest najlepiej.
    > Ale to nie są jakieś zasadnicze różnice, które widać od razu.

    Dziwne, zmiany poziomu sygnału powinny być wyraźnie widoczne przy kręceniu
    anteną logarytmiczną.

    > Jednego konkretnie.
    > Dalej (jakieś 500 m) rosną też topole.

    To powoduje stratę sygnału. Anteny w tym zakresię częstotliwości musza się
    "widzieć" optycznie. Czyli należy tak zamocowac antenę, żeby miała jak
    najmniej przeszkód w kierunku nadajnika.
    Czy w zimie był lepszy sygnał, a na wiosnę, gdy urosły liście, to się
    pogorszył?

    > To może tłumaczyć
    >
    > Tak.
    > Wszystko to parterówki.

    Trzeba było postawić sobie piętrowy dom. :)

    > Odbicia wtedy nie powinny być zauważalne. Możesz zrobić zdjęcie
    >
    > Aż tak źle teraz nie jest, żebyś to na zdjęciu zauważył. ;-)

    > I to może powodować sekundowe zakłócenia?
    > Zarówno na dvb-t jak i analogu?

    Nie widziałeś na filmach jak kręci sie radar i co parę sekund słychać bip,
    bip, bip. :)
    To może być to. Z powodu zasłonięcia sygnału przez dom sąsiada, drzewa i
    kawałek własnego dachu oraz niskiego zamocowania anteny masz mały poziom
    sygnału z anteny. Próbujesz wzmocnić go wzmacniaczem, to dochodzą
    przesterowanai od jakiegoś cyklicznie pojawiającego się sygnału.

    To lotnisko wojskowe to Krzesiny? Tu masz trochę podane co tam jest
    nadawane.
    http://forum.31blot.mil.pl/viewtopic.php?f=20&t=1448
    &start=60

> [...]
    > widoczne na ekranie, na innych kanałch po prostu sygnał jest nieco słaby.
    > Dochodzą do tego tego zakłócenia okresowe (np. półsekundowe pogorszenie

    Musisz podnieść antenę kilka metrów w górę, żeby była powyżej dachów
    budynków. Na drzewa niewiele poradzisz, trzeba dać antenę z większym
    zyskiem.
    Szkoda, że na początku dyskusji nie podałeś pełnego opisu sytuacji. Montaż
    anteny zasłoniętej przez sąsiedni budynek nie jest dobrym pomysłem. Od razu
    bym cię nakłaniał do podniesienia anteny.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 97. Data: 2009-06-18 17:49:18
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w
    wiadomości news:

    > Kilka metrów wyżej czy tylko 1-2 metry wyżej? To może być zasadnicza
    > różnica.

    1-2 metry to tyle ile brakuje mi do szczytu dachu sąsiada.
    A wszyscy mają anteny na dachach i to wyższych niż rzeczony sąsiad, więc
    pewnie w sumie mają ze 3-4 wyżej.

    > Dziwne, zmiany poziomu sygnału powinny być wyraźnie widoczne przy kręceniu
    > anteną logarytmiczną.

    Też mi się tak zdawało, że nawet kilka cm i będzie widać różnice.
    Ale jednak tak nie jest.

> [...]
    > najmniej przeszkód w kierunku nadajnika.
    > Czy w zimie był lepszy sygnał, a na wiosnę, gdy urosły liście, to się

    Tak mogło być, kto wie czy to nie był powód dla którego Digit Activa
    przestała spełniać swoją rolę.

    > Trzeba było postawić sobie piętrowy dom. :)

    Nie byłby wiele wyższy, dom mam dość wysoki, tyle że antena nie została
    zamocowana na jego szczycie, tylko na ścianie bocznej (nad dachem garażu).
    Ale przynajmniej dostęp jest skrajnie łatwy.

    > Nie widziałeś na filmach jak kręci sie radar i co parę sekund słychać bip,
    > bip, bip. :)

    To nie jest co parę sekund, jest bardzo różnie.
    Czasami jest to raz na kilka minut, czasami raz na kilkanaście sekund,
    bardzo, bardzo rzadko raz na kilka sekund.
    W sumie przy dvbt do przeżycia, jeśli używam kodeka CoreAVC (jako jedyny nie
    zatrzymuje mi obrazu przy zakłóceniu).

> [...]
    > sygnału z anteny. Próbujesz wzmocnić go wzmacniaczem, to dochodzą
    > przesterowanai od jakiegoś cyklicznie pojawiającego się sygnału.

    Ale tego to już raczej nie zwalczę, bez wywalania anteny 5 metrów wyżej?

    > To lotnisko wojskowe to Krzesiny?

    Tak.
    Dokładnie na linii strzału anteny.
    Sam radar trochę z boku.

> [...]
    > anteny zasłoniętej przez sąsiedni budynek nie jest dobrym pomysłem. Od
    > razu bym cię nakłaniał do podniesienia anteny.

    Ale to już dużo zachodu, problem z wiszącymi kablami (teraz są ładnie
    schowane w ścianie) itd.
    Gra nie warta świeczki IMO, aż tak mi to (zazwyczaj) nie przeszkadza.

  • 98. Data: 2009-06-19 06:41:18
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

> [...]
    >
    > 1-2 metry to tyle ile brakuje mi do szczytu dachu sąsiada.
    > A wszyscy mają anteny na dachach i to wyższych niż rzeczony sąsiad, więc

    Sąsiedzi najwięcej zyskują na tym, że mają nie zasłonięte niczym anteny (nie
    licząc drzew).

    > Też mi się tak zdawało, że nawet kilka cm i będzie widać różnice.
    > Ale jednak tak nie jest.

    Zaczynam przypuszczać, że jesteś tak blisko nadajnika, że poziom sygnału
    możesz mieć wystarczający dla idealnego odbioru TV. Pomimo skręconej anteny
    sygnal nie jest za mały. Lecz równocześnie jakieś szumy i zakócenia tez mają
    duży poziom i ostatecznie odstęp sygnału użytecznego od zakłóceń jest zbyt
    mały dla dobrego odbioru.
    Sąsiedzi mogą mieć taki sam poziom sygnału ze swoich anten, ale odbieraja
    mniej zakłóceń.

> [...]
    > zamocowana na jego szczycie, tylko na ścianie bocznej (nad dachem garażu).
    > Ale przynajmniej dostęp jest skrajnie łatwy.

    Dobry projekt instalacji to podstawa. W tym wypadku wygoda powinna mieć
    niższy priorytet.
    Nie masz wyjścia na dach?

> [...]
    > nie zatrzymuje mi obrazu przy zakłóceniu).

    > Ale tego to już raczej nie zwalczę, bez wywalania anteny 5 metrów wyżej?

    Jak nie ma wystarczająco dobrego sygnału z anteny (poziom, odstęp od
    zakłóceń), to już niczym tego się nie poprawi. Można tylko tuszować
    negatywne efekty, np. zauważyłem, że telewizory LCD jakby oczyszczają obraz
    z zakłóceń, ale zaszumiony sygnał bardzo źle na nich wychodzi. Z kolei na
    CRT lepiej oglądac trochę zaszumiony obraz niż z przesterowaniami.
    Jest takie powiedzenie, że najlepszym wzmacniaczem jest dobra antena.

    > Tak.
    > Dokładnie na linii strzału anteny.
    > Sam radar trochę z boku.

    Są jeszcze systemy lokalizacji samolotów, radiolatarnie itp. Na stronie,
    którą Ci wysłałem (widzę, że teraz nie działa) był spis nadajników w
    Krzesinach. O ile pamiętam był tam wymieniony jakiś system pracujący chyba
    na 311 MHz. Gdy wzmacniacz antenowy ulega przesterowaniu, to z tego sygnału
    powstaje zakłócenie na częstotliwości 622 MHz. DVB-T ze Śremu zajmuje kanał
    614-622 MHz, czyli zakłócenie ma szansę zostać odebrane przez odbiornik TV i
    zakłócić obiór. To jest tylko moja hipoteza ewentualnego scenariusza
    powstawania zakłóceń u Ciebie. W rzeczywistosci może być to inny powód,
    stacja bazowa GSM lub Twój własny telefon GSM. Na takie przypadki są filtry:
    http://www.dipol.com.pl/filtr_gsm_tzu_198-62_5-862mh
    z_R49602.htm
    http://www.dipol.com.pl/filtr_pasmowo_zaporowy_cdma_
    462_5-467mhz_30db_R49603.htm

    > Ale to już dużo zachodu, problem z wiszącymi kablami (teraz są ładnie
    > schowane w ścianie) itd.
    > Gra nie warta świeczki IMO, aż tak mi to (zazwyczaj) nie przeszkadza.

    To już Twój wybór: estetyka vs. jakość.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 99. Data: 2009-06-26 11:50:22
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

> [...]
    wiadomości news:

    > Dobry projekt instalacji to podstawa. W tym wypadku wygoda powinna mieć

    Nie.
    I nie bardzo mam taką potrzebę.
    Dach mocno stromy, a ja z lękiem wysokości.
    Na garażu dach jest płaski, więc wiszące nad nim anteny są dostępne.

    POT również?
    Bo i na nim widać zacięcia czasem.

  • 100. Data: 2009-07-20 15:38:09
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w
    wiadomości news:

    > To już Twój wybór: estetyka vs. jakość.

    Od czasu kiedy w dvb-t leci docelowy mux, problemy praktycznie ustąpiły.
    Zacięcia jeśli w ogóle się zdarzają, to na 1 s i nie częściej niż co
    kilkanaście minut.
    Cudów nie ma, więc chyba nie tylko z anteną był problem.

    Przy okazji - przy okazji zmiany anteny satelitarnej instalator potwierdził
    że sygnał z anteny naziemnej nie jest zbyt mocny .