  • 1. Data: 2015-01-10 18:51:23
    Temat: DiSEqC - budowa sygnału do przełącznika SAT
    Od: "jedrek" <j...@s...2>

    Na stronie diopola
    http://www.dipol.com.pl/generatory_diseqc_w_pytaniac
    h_i_odpowiedziach_bib42.htm
    nic sensownego nie znalazłem odnośnie tego jakim konkretnie sygnałem
    przełącza się 4 wejściowy przełącznik DiSEqC. Wikipedia też nic nie ma do
    powiedzienia na ten temat.
    W przypadku górnego pasma konwertera sprawa jest prosta leci sobie
    koncentrykiem prostokąt 22kHz, coś koło 0,6Vp.p. jak dobrze pamiętam.
    Ale nie znalazłem protokołu, który steruje przełącznikiem.
    Póki co te przełączniki to czarna skrzynka.
    Chciałbym znać metodykę przełączania aby można było się pobawić i
    jednoznacznie stwierdzić czy to tuner ma problem z prawidłowym
    wygenerowaniem sygnału DiSEqC czy to sam przełącznik jest dupiaty, dostał
    zamulenia i słabo reaguje na sygnał przełączenia lub w ogóle Golden
    Interstar robi dupiate przełączniki.
    Bo raz na jakiś czas takby był problem z przełączeniem na wybrany konwerter.
    Nie znając sposobu komunikacji mogę sobie gdybać i zgadywać, podmieniać.
    Znając budowę tych sygnałów przełączających mógłbym to bez kombinowania,
    skręcania rozkręcania złączek, podmianek przełączanika ustalić co jest
    problemem w prawidłowym przełączeniu.
    Czyli potrzebuję ustalić, że sygnał (lub ramka danych) U włącza wejście A
    Sygnał X włacza wejście B
    Sygnał Y włącza wejście C
    Sygnał Z włącza wejście D

    Póki co kompletna ciemność w temacie.

  • 2. Data: 2015-01-10 19:43:49
    Temat: Re: DiSEqC - budowa sygna?u do prze??cznika SAT
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 10.01.2015 18:51, jedrek wrote:

    > Chciałbym znać metodykę przełączania aby można było się pobawić i
    > jednoznacznie stwierdzić czy to tuner ma problem z prawidłowym
    > wygenerowaniem sygnału DiSEqC czy to sam przełącznik jest dupiaty,

    To jest sterowane odpowiednią sekwencją tonu 22kHz i jego braku.
    Specyfikacja jest w internecie - to nie wiedza tajemna.
    Jeżeli tuner potrafi przełączyć na górne pasmo to też poprawnie steruje
    DiSEqC. Przełączniki przy antenie często padają - powiedziałbym
    w kolejności: przełączniki, konwertery, tunery. Jeżeli idziesz do kogoś
    naprawić takie uszkodzenie to z reguły przestawiona jest też antena ;)

    --
    Mirek.

  • 3. Data: 2015-01-11 11:24:33
    Temat: Re: DiSEqC - budowa sygnału do przełącznika SAT
    Od: "jedrek" <j...@s...2>

    > To jest sterowane odpowiednią sekwencją tonu 22kHz i jego braku.
    > Specyfikacja jest w internecie - to nie wiedza tajemna.

    O tym mowa?
    http://www.eutelsat.com/files/contributed/satellites
    /pdf/Diseqc/Reference%20docs/bus_spec.pdf

    > Jeżeli tuner potrafi przełączyć na górne pasmo to też poprawnie steruje
    > DiSEqC.

    Góra-dół pasma przełącza bez problemu. Czyli rozumiem, że jest to
    jednoznaczne, że jeżeli tuner generuje sygnał przełączający 22kHz na górne
    pasmo konwertera to na pewno prawidłowo także formuje te ramki do
    przełącznika?

    Awarię mam u siebie.
    Najciekawsze, że już przez ostatnie 2 lata była taka sytuacja kilka razy.
    Potem mija dzień, dwa i jak ręką odjął - wszystko dostaje cudownego
    uzdrowienia.
    Nie robiłem sekcji zwłok takiemu przełącznikowi ale wg. opisu siedzi tam w
    puszce po prostu procesorek jak dobrze doczytałem.
    Czy dobrze rozumiem, że naturalnym stanem dla przełącznika przy braku
    sygnału DiSEqC (czyli w tunerze wybrane NONE) jest to, że automatycznie
    włącza zawsze wejście A?

    Jeden z przełączników kiedyś faktycznie sam uwaliłem, bo nie przypuszczałem,
    że wyjścia A,B,C,E NIE są głupotoodporne.
    Zrobiłem ucinakami na sekundę zwarcie na wyjściu (bo postanowiłem uciąć
    koncentryk bez odkręcania F-ki ;) ) i poleciało wyjście.
    Nie wystawiał już przełącznik na wyjściu dedykowanego napięcia stałego,
    wystawiał raptem kilka V zamiast wskazanych kilkunastu. Stwierdzam więc, że
    trochę lipnie to wykonane, problem wstawić ogranicznik prądowy, żeby wyjście
    było odporne na zwarcie. We wskazanym golden interstar
    http://www.dipol.com.pl/przelacznik_diseqc_2_0_tone_
    burst_4-1_golden_interstar_R852507.htm
    niestety tak właśnie jest.
    Może jakiś bardziej głupotoodorny model?
    Zakładam, że większość tunerów ma linię wejściową głowicy odporną na zwarcie
    (?)
    Nie robiłem prób (bo nie chce ryzykować) ile wynosi więc prąd zwarcia na
    gnieździe głowicy tunera, że to taki "kosmiczny" prąd który ubija
    tranzystory kluczujące napięcie na poszczególne wyjścia przyłącznika.
    Mogli się bardziej postarać i wstawić zabezpieczenie prądowe w przełączniku
    raptem to jeden tranzystor i opornik więcej na kanał by przypadł.
    Generalnie brakuje mi prostego urządzonka, które wzorem typowych
    satfinder-ów oprócz diodek do polaryzacji V i H miał też 4 diodki wskazujące
    jaki rozkaz głowica wysłała do przełącznika i które wejście ma być w tym
    momencie teoretycznie aktywne. Czyli wpiąć sobie taki mierniczek w linię
    przy tunerze i optycznie widzieć po diodce, że dany wejście dostała
    prawidłowy sygnał do jego aktywacji.
    Może są takie jakieś proste urządzonka (oczywiście nie mówię o wypasionych
    miernikach-laboratoriach z 7k zł).

  • 4. Data: 2015-01-11 12:04:14
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2015-01-10 o 18:51, jedrek pisze:
> [...]
    > koncentrykiem prostokąt 22kHz, coś koło 0,6Vp.p. jak dobrze pamiętam.
    > Ale nie znalazłem protokołu, który steruje przełącznikiem.

    Nie żartuj że nie ma
    http://www.eutelsat.com/en/support/technical-support
    /diseqc.html;jsessionid=793996CCA318200A80AE7798EB04
    EA2C

    --
    Irokez