  • 31. Data: 2016-10-18 22:36:50
    Temat: Re: Digital Oscilloscope Kit DSO062
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-10-18 09:48, J.F. wrote:
    > Tylko ze na nogach atmelka sa i szybsze przebiegi i przydaloby sie je
    > czasem obejrzec.

    Osycloskopy z gatunku kitów pozwalają na oglądanie przebiegow cyfrowych
    około kilku MHz. Zupełnie to wystarcza do audio i arduino. Nie potrafię
    wskazać palcem amatroskiego zastosowania PWM na 20MHz.

    > A i transmisje cyfrowe sie zdarzaja, a tych 256 punktow to tak na 30-50
    > bitow starczy ... moze braknac.

    To idziesz na allegro i kupujesz chińskiego klona Saleae za 30zł.
    Przeciez ten oscyloskop nie ma wielu kanałów więc i tak nic nie
    zobaczysz bez analizatora wielokanałowego.

    Zrobienie "labolatorium" z uzyciem kitowego oscyloskopu, analizatora
    Saleae, multimetra Uni-T i kilku innych zabawek z chin za kilka $ jest
    jak najbardziej możliwe i wystarczające amatorowi który zajmuje się
    robotyką albo majstruje wzmacniacz lampowy czy naprawia amplitunery
    kolegom. Pewnie że może kupić 200MHz oscyloskop, multimetr fluke,
    analizator stanów na 24 kanały i generator sygnalowy na 10GHz, ale PO CO?

    Oscyloskopy kitowe sa adresowane do rozwiązywania problemów trywialnych
    i wolnozmiennych. Takich jest 95% praktyki programowania uC.

  • 32. Data: 2016-10-19 13:44:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2016-10-18 09:48, J.F. wrote:

    >Osycloskopy z gatunku kitów pozwalają na oglądanie przebiegow
    >cyfrowych około kilku MHz. Zupełnie to wystarcza do audio i arduino.
    >Nie potrafię wskazać palcem amatroskiego zastosowania PWM na 20MHz.

    Ale kilka=1 czy choc 5 ?

    >To idziesz na allegro i kupujesz chińskiego klona Saleae za 30zł.
    >Przeciez ten oscyloskop nie ma wielu kanałów więc i tak nic nie
    >zobaczysz bez analizatora wielokanałowego.

    Dlatego optuje za oscyloskopem co najmniej 2 kanalowym :-)

> [...]
    >amplitunery kolegom. Pewnie że może kupić 200MHz oscyloskop,
    >multimetr fluke, analizator stanów na 24 kanały i generator sygnalowy

    Propozycja byla - w szkolach postawic.

    No to teraz pytanie - co w tych szkolach beda robic, i wtedy mozna
    ocenic, czy sie nadaje, czy nie.

    I na moj gust - jak sie chocby atmelkami zajma, to juz bedzie
    niewystarczajacy.
    Owszem - PWM da sie obejrzec, moze i przebiegi na silniku robota, ale
    juz niektore szybsze funkcje atmelkow beda nie do obejrzenia.

    >Oscyloskopy kitowe sa adresowane do rozwiązywania problemów
    >trywialnych i wolnozmiennych. Takich jest 95% praktyki programowania
    >uC.

    Moze jednak do szkoly kupic cos lepszego, zeby starczylo na 99% ?
    No chyba ze kupic 5-10 takich maluchow i jeden lepszy ...

    J.

  • 33. Data: 2016-10-19 19:03:55
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-10-19 13:44, J.F. wrote:
    > Ale kilka=1 czy choc 5 ?

    Na tym który miałem widać było prostokąt około 3MHz. Nie mialem okazji
    oglądać więcej.

    W zastosowaniach uC nieczęsto trafia się potrzeba oglądania 3MHz. W
    zasadzie ostatnio jak pamiętam to nie miałem potrzeby mimo że uC tłukę
    bardzo często.

    > Dlatego optuje za oscyloskopem co najmniej 2 kanalowym :-)

    To:
    a) za mało do sensownej analizy
    b) analiza protokołów jest idiotyzmem na kanalach analogowych

    Można kupić hybryda jak mój Owon, ale po 5 minutach uzywania masz ochotę
    zatłuc kijem bejsbolowym autora firmware i tak jest z każdym którego
    dotykałem, nawet modelami za *dziesiąt tyś. Nie, oscyloskop się do
    analizy proto nie nadaje, a już na pewno nie z dwoma kanałami analogowymi.

    Czy 30zł, pomijając wątek związany z moralnoscią, to jest jakaś kwota
    która powala na kolana za prosty i działający analizator logiczny, klon
    Saleae który sobie w domku używasz do podglądania I2C?

    > No to teraz pytanie - co w tych szkolach beda robic, i wtedy mozna
    > ocenic, czy sie nadaje, czy nie.

    Diodą migać. LCD podpinać. Servo sterować. UARTa poganiać. Koniec
    zagadnień szkolnych.

> [...]
    > Owszem - PWM da sie obejrzec, moze i przebiegi na silniku robota, ale
    > juz niektore szybsze funkcje atmelkow beda nie do obejrzenia.

    Ale do czego one niby miały by być potrzebne? No i co poradzisz szkole
    która kupiła oscyloskop 2x20MHz i trafił się STM32 machający szybciej
    GPIO? Istnieje gdzieś granica użyteczności. Ona nie jest przy kwotach
    20kzł za oscyloskop. Nie jest też przy 2k za jakiś gowniany. Jest przy
    150zł za "bezuzyteczny" bedący wystarczająco uzyteczny. Równiez z powodu
    takiego że uczeń ma szanse na jego zakup do domu i przyda mu się
    bardziej niż broszurka z katalogiem maszynek z Agilenta ktorych nigdy
    nie kupi.

    > Moze jednak do szkoly kupic cos lepszego, zeby starczylo na 99% ?

    Nie. Chyba że jesteś bogaty aby zapewnić na każdym stanowisku oscyloskop
    o identycznej klasie. To oznacza minimum 2kzł per stanowisko i to za
    jakiś szit. Dodatkowo uszkodzenie (co będzie miało miejsce bardzo czesto
    bo studenci sa ciekawi jak wygląda przebieg z piezo zapalniczki)
    zakończy się absurdalnymi kwotami za naprawy (naprawa Tektonixa z powodu
    niejasnej usterki wejścia po zajęciach ze studentami kosztowała więcej
    niż nowy).

    > No chyba ze kupic 5-10 takich maluchow i jeden lepszy ...

    To się zawsze konczy tak samo. Nauczyciel skupia sie na wadach oscy
    uczniów zamiast pokazać jak na ograniczonym sprzęcie mozna coś jednak
    zobaczyć.

    Uczyłem programowania uC z uzyciem 1 sztuki oscyloskopu. Uważam to za
    żałosne. Uczelnia nie zgodziła się na zakup "zabawek za pieniądze
    podatnika". Kupiła jedną zabawkę dla nauczyciela zgodnie z zasada
    tumanistów "lepiej raz a dobrze" jak mi wyjasnili mądrzy ludzie z
    tytułami. Studenci w ten sposob zyskali rozwiniętą wyobraźnie bo z 20
    metrów ciezko coś zobaczyć.