  • 1. Data: 2016-11-14 00:39:45
    Temat: Dlaczego napędy DVD psują się zawsze w ten sam sposób ?:)
    Od: Swift <p...@g...com>

    Nie wiem, czy tytułowe zdanie jest ogólnie prawdziwe, natomiast z moich obserwacji,
    poczynionych na kilkunastu już napędach CD/DVD, wynika, że najczęściej napęd kończy
    swój żywot ponieważ przestaje wysuwać się tacka. Naciśnięcie przycisku powoduje
    zazwyczaj słyszalny odgłos stuknięcia i buczenia silnika napędu wysuwania tacki, a
    tacka pozostaje nieruchoma.

    W dwóch, czy trzech przypadkach - powodem było wytarcie się gumowego paska klinowego
    (przypominającego gumkę recepturkę), co udało mi się usunąć poprzez zmatowanie
    powierzchni kółek pasowych i powierzchni samego paska.

    Jednak w większości wypadków przyczyną nie jest poślizg paska. Po naciśnięciu
    przycisku wysuwania, silnik napędu tacki nie obraca się, pasek klinowy i reszta
    przekładni pozostaje nieruchoma. We wszystkich prawie zaobserwowanych przypadkach -
    zarówno koła pasowe, koła zębate, jak i liniowy (prosty) wieniec zębaty prowadnicy
    tacki - nie noszą widocznych śladów zniszczenia, czy choćby zużycia.

    W jednym, czy dwóch przypadkach, spróbowałem usunąć ze wszystkich powierzchni stary
    smar i pokryć je nowym - bez rezultatu. Zastanawiam się co jest przyczyną i czy
    zazwyczaj jest jedna. Co przychodzi mi do głowy, to wytarcie się panewek silniczka
    elektrycznego napędu wysuwu tacki powodujące powstanie luzów i blokowanie się ośki
    silnika obciążanej zawsze jakimś momentem zginającym (oprócz obrotowego) pochodzącym
    od naciągu paska klinowego.

    Zważywszy na ceny większości napędów pytam raczej z czystej ciekawości, nie mniej
    interesują mnie wszelkie uwagi i spostrzeżenia.

  • 2. Data: 2016-11-14 07:54:57
    Od: Yakhub <a...@t...te>

    Dnia Sun, 13 Nov 2016 15:39:45 -0800 (PST), Swift napisał(a):

> [...]
    zazwyczaj słyszalny odgłos stuknięcia i buczenia silnika napędu wysuwania tacki, a
    tacka pozostaje nieruchoma. A

    Nie potwierdzam Twoich obserwacji. Co prawda nie siedzę w serwisie, ale
    znane mi napędy wyzionęły ducha w ten sposób, że po prostu miały coraz
    większy problem z odczytem płyty.

    --
    Yakhub

  • 3. Data: 2016-11-14 09:12:18
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 13 Nov 2016 15:39:45 -0800 (PST), Swift napisał(a):

    > Po naciśnięciu przycisku wysuwania, silnik napędu tacki nie obraca się

    Nie spotkałem się z takim uszkodzeniem. IMO przyczyny są gównie dwie:
    1. napęd przestaje czytać najpierw niektóre, potem coraz więcej płyt.
    2. Nie wysuwa się tacka choć silnik pracuje.
    Co do p. 2 to są też dwie podprzyczyny - rozciągnięty/wyślizgany pasek
    oraz HGW co, bo tacka nawet po wymianie paska się nie wysuwa. Odnosi się
    wrażenie jakby centralny magnes "przysysający" ją do obudowy był za
    mocny i silnik nie był w stanie go oderwać.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2016-11-14 10:42:42
    Od: marrgol <m...@a...invalid>

    On 2016-11-14 at 09:12, Jacek Maciejewski wrote:
    > oraz HGW co, bo tacka nawet po wymianie paska się nie wysuwa. Odnosi się
    > wrażenie jakby centralny magnes "przysysający" ją do obudowy był za
    > mocny i silnik nie był w stanie go oderwać.

    Też tak myślałem, ale po rozebraniu tacka wyjeżdżała. Złożyłem
    - nie wyjeżdżała. Powtórzyłem - to samo. Za trzecim razem
    zaskoczyłem, że działa bez panela, więc przyjrzałem się mu bliżej.
    Winna okazała się uszczelka na panelu tacki - zrobiona z jakiejś
    gumopianki zaczęła się, pewnie ze starości, lepić tak, że tacka
    przyklejała się do panela napędu i silnik nie mógł jej oderwać.
    Wywaliłem tę uszczelkę i po problemie.

    --
    mrg

  • 5. Data: 2016-11-14 12:01:54
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 14 Nov 2016 10:42:42 +0100, marrgol napisał(a):

> [...]
    > gumopianki zaczęła się, pewnie ze starości, lepić tak, że tacka
    > przyklejała się do panela napędu i silnik nie mógł jej oderwać.

    Całkiem możliwe, jak mi wpadnie w rękę jakiś napęd z tą przypadłością to
    się przyjrzę tym plastykom.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 6. Data: 2016-11-14 12:03:17
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2016-11-14 o 07:54, Yakhub pisze:
    > Nie potwierdzam Twoich obserwacji. Co prawda nie siedzę w serwisie, ale
    > znane mi napędy wyzionęły ducha w ten sposób, że po prostu miały coraz
    > większy problem z odczytem płyty.

    Potwierdzam

  • 7. Data: 2016-11-14 16:36:32
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2016-11-14 12:03, z wrote:

    > Potwierdzam

    +1

    Na moj gust elementy, z optyka na czele, pokrywa stopniowo
    kurz i najmniejsze drobiny zanieczyszczen. Tym bardziej ze
    obudowa za sprawa wiatrakow potrafi zasysac niejednokrotnie
    pewna czesc powietrza rowniez poprzez naped RW.

    Chyba nieco paradoksalnie nie pomaga rowniez to ze napedy
    optyczne uzywane sa coraz bardziej sporadycznie i ten brud
    nie ma szansy choc troche sie "ruszyc".

    --

    memento lorem ipsum

  • 8. Data: 2016-11-14 17:21:18
    Od: Swift <p...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 14 listopada 2016 09:12:20 UTC+1 użytkownik Jacek Maciejewski
    napisał:

    > oraz HGW co, bo tacka nawet po wymianie paska się nie wysuwa. Odnosi się
    > wrażenie jakby centralny magnes "przysysający" ją do obudowy był za
    > mocny i silnik nie był w stanie go oderwać.

    Jeżeli o tym samym ( zamkniętym wewnątrz okrągłego, ruchomego gniazda z tworzywa
    przymocowanego do górnej części obudowy) magnesie mówimy, to kiedyś osłabiłem jego
    działanie poprzez podkładkę z tworzywa, tak aby trzymające płytę wrzeciono było - w
    górnym położeniu - słabiej przyciąganie. Efektem było wysuwanie się tacki, lecz siła
    z jaką wówczas wrzeciono było dociskane (przez płytę) do gniazda, była za mała do
    utrzymania wirującej płyty.

  • 9. Data: 2016-11-14 20:26:57
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > obudowa za sprawa wiatrakow potrafi zasysac niejednokrotnie
    > pewna czesc powietrza rowniez poprzez naped RW.

    Na grupach usenetowych był kiedyś aktywny Janko Muzykant, on montował
    napędy DVD owinięte w folie spożywczą - z wyjątkiem przedniego panelu
    rzecz jasna :)

    Mi zaś wersja z kurzem nie bardzo pasuje ponieważ ani razu nie udało mi
    się poprawić działanie napędu poprzez czyszczenie optyki lasera.
    Osobiście bardziej bym obstawiał spadek mocy promieniowania lasera i
    jakieś mechaniczne sprawy utrudniające dokładne pozycjonowanie wiązki.

    Piotr

  • 10. Data: 2016-11-14 20:47:10
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 14 Nov 2016 20:26:57 +0100, Uncle Pete napisał(a):

    > Mi zaś wersja z kurzem nie bardzo pasuje ponieważ ani razu nie udało mi
    > się poprawić działanie napędu poprzez czyszczenie optyki lasera.

    Zgadza się. IMO ten laserek traci moc albo też coś wysiada w
    naprowadzaniu.
    --
    Jacek
    I hate haters.