  • 1. Data: 2013-03-23 16:35:01
    Temat: Dobór kabla energetycznego do konkretnego przypadku.
    Od: b...@g...com

    Jest sobie odbiorca energii, który chce skasowac odcinek napowietrzny linii
    energetycznej o długości 120 metrów.
    Odcinek napowietrzny jest jego własnością; idzie od licznika do jego budynku.
    Następujące pytanie;
    -teraz przydział mocy wynosi 35KW/zabezpieczone bezpiecznikami 63A przy liczniku,

    Jaki kabel aluminiowy 4żyłowy położyć?

    1.zakładając, że przydział mocy pozostanie taki sam?
    Czy wystarczyło by 4x50? 4x75?

    2.Zakładając zwiększenie przydziału mocy do 100KW?
    Czy wystarczy 4x120? 4x150 może wystarczy mniejszy przekrój?

    Pomijam kwestie dostępności mocy, kwestię wykonania lub nie układu
    pośredniego/wiadomo, że będzie potrzebny itp.
    Kwestie formalne z taką operacją związane.
    Chodzi tylko o to jak gruby kabel położyć w ziemi; chcę przekalkulować, czy może
    położyć kabel z dużym zapasem.

    Rozumiem, że jeśli leżały będą w wykopie 3 takie kable obok siebie, to nie stanowi to
    problemu?
    Czy jeśli będą one różnej grubości i będą obsługiwały różne przydziały mocy i realnie
    bardzo różne obciążenia to też nie będzie problemów?

    Tak to już jest, że 3 liczniki są umieszczone przy drodze, natomiast linia
    napowietrzna dostarcza energię z liczników do budynków położonych o te niecałe 120
    metrów głębiej działki.
    Jest okazja i potrzeba, aby te kable zakopać w ziemi.

  • 2. Data: 2013-03-23 21:31:52
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik wrote:
> [...]
    > położonych o te niecałe 120 metrów głębiej działki.
    > Jest okazja i potrzeba, aby te kable zakopać w ziemi.

    Nawet dobierajac kabel na wyrost zastanowił bym sie czy calosc nie wpakować
    w jakiegoś arota. Zawsze można zaciągnąć cos większego.
    Co do trzech kabli to rozumiem że przełożenie liczników w głąb posesji nie
    wchodzi w grę z przyczyn formalnych?

    W kwestji przekrojów kabli się nie wypowiem bo nie praktykuje w tym
    kierunku.

    Piotr sq3ogx

  • 3. Data: 2013-03-23 23:29:34
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu sobota, 23 marca 2013 16:35:01 UTC+1 użytkownik b...@g...com napisał:
    > Jaki kabel aluminiowy 4żyłowy położyć?

    kabel aluminiowy w ziemi 4 zyłowy wytrzymuje:
    10mm2 65A
    16 85
    25 110
    35 135
    50 165
    70 205
    95 240
    120mm2 275A
    wg PBUE zeszyt 10 z 1987r :-)

    musisz uwzględnic również spadki napięcia oraz ochrone przeciwporażeniową (czy 5-ta
    żyła ma być)

    b.

  • 4. Data: 2013-03-24 00:17:43
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik b...@g...com napisał:
> [...]
    > Następujące pytanie;
    > -teraz przydział mocy wynosi 35KW/zabezpieczone bezpiecznikami 63A przy liczniku,

    Kabel żywcem zakopany w ziemi to tyle wytrzyma już przy 6 mm^2 - ale te
    120 m mówi że nie obciążalność termiczna jest istotna a rezystancja i
    spadki napięć. Najpierw sprawdź (nie jestem na bieżąco) ile można na tym
    kablu stracić żeby na jego końcu nie było za mało. A potem to już prawo
    Ohma - i tyle.

    --
    Darek

  • 5. Data: 2013-03-24 00:19:32
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Budyń napisał:

> [...]
    > wg PBUE zeszyt 10 z 1987r :-)
    >
    > musisz uwzględnic również spadki napięcia oraz ochrone przeciwporażeniową (czy 5-ta

    Przede wszystkim spadki napięć. Miedziany to takie prądy już przy 6 mm^2
    wytrzyma - tyle że na końcu może być ciut mało napięcia.

    --
    Darek

  • 6. Data: 2013-03-24 13:36:36
    Od: b...@g...com

    Dwie rzeczy;

    Jak już pisałem główne pytanie dotyczy potrzebnych przekrojów kabla i pod tym kontem
    pomijam kwestie formalne i sensowność takiego rozwiązania, ale zakładamy, że liczniki
    stoją przy drodze, kilka metrów od transformatora i pozostają dostępne z drogi,
    natomiast od liczników kabel energetyczny prowadzony 120metrów dostarcza energię do
    budynków.
    Teraz jest to stara linia napowietrzna, a chcemy to przełożyć w ziemię.

    Teraz wykorzystana jest przydział mocy około 35KW w 60 do momentami 100% nawet!
    (obciążenie mierzone przy liczniku)
    Dlatego potrzeba jest położenia grubszego wewnętrznego przyłącza i uzyskania
    większego przydziału mocy.

    Dlatego pytanie o średnicę aluminium/ bo owszem odpowiednio dużo cieńsza miedź będzie
    miała takie same parametry, ALE cena nie będzie porównywalna, tylko kilka razy
    wyższa, nieprawdaż?

    Czy wystarczy położyć 4-żyłowy kabel, czy musi być 5-żyłowy?

    Czy takie oddalenie od licznika wpłynie na dużo większe zużycie prądu/zwiększy
    rachunki?

  • 7. Data: 2013-03-24 14:07:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 24 Mar 2013 05:36:36 -0700 (PDT), b...@g...com napisał(a):
    > Dlatego pytanie o średnicę aluminium/ bo owszem odpowiednio dużo cieńsza
    >miedź będzie miała takie same parametry, ALE cena nie będzie porównywalna,
    > tylko kilka razy wyższa, nieprawdaż?

    Czy az tak kilka razy to nie wiem - calosc kosztow ujmujac.

    Kable miedziane ciagle sa w sprzedazy, ktos tego uzywa :-)

    P.S. Przy aluminium wazna staranna robota - to plynie, potem iskrzy, grzeje
    na koncach, pali izolacje .. trzeba fachowo zacisnac koncowki.

    > Czy takie oddalenie od licznika wpłynie na dużo większe zużycie
    >prądu/zwiększy rachunki?

    Zalezy :-)

    Jak bedzie duzy spadek napiecia ... czesc odbiornikow (zarowki, piecyki,
    silniki) zacznie brac mniej pradu, inne, te o stalym zapotrzebowaniu na moc
    (komputery, telewizory)- wiecej. Jeszcze inne - moze i mniej, ale dluzej
    pracuja (lodowki, ogrzewanie z termostatem, czajniki elektryczne).

    Tak czy inaczej masz straty w kablu ... ale w linii powietrznej tez sa.
    Od przekrojow zalezy czy beda wieksze czy mniejsze ... i jak widac troche
    od odbiornikow tez.

    Generalnie - nie powinno byc zauwazalnych zmian.

    J.

  • 8. Data: 2013-03-24 15:29:45
    Od: Miroslaw Kwasniak <m...@i...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    b...@g...com wrote:
> [...]
    > (obciążenie mierzone przy liczniku)
    > Dlatego potrzeba jest położenia grubszego wewnętrznego przyłącza i uzyskania

    http://www.elektroonline.pl/a/773,Zasady-doboru-prze
    wodow

  • 9. Data: 2013-03-24 19:07:01
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@g...away.com>

    W dniu 2013-03-23 23:29, Budyń pisze:

    > ochrone przeciwporażeniową (czy 5-ta żyła ma być)

    Nie musi być. Jeśli sieć dystrybucyjna jest TN-C, to nawet lepiej
    pociągnąć taki długi kabel jako 4-przewodowy, a uziemić i rozgałęzić na
    TN-S przy odbiorze.

    Nawet jeśli nieczytający dr E. Musiała geniusze elektrotechniki
    rozgałęzili PEN w skrzynce przyłącza, to nie jest problem, należy żyłę
    PEN podłączyć do PE. (Koniecznie upewnić się czy aby nie sieć TT).

  • 10. Data: 2013-03-24 19:08:48
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@g...away.com>

    W dniu 2013-03-24 13:36, b...@g...com pisze:

    > Czy wystarczy położyć 4-żyłowy kabel, czy musi być 5-żyłowy?

    To jeśli nie wiesz, czy masz przyłącze TN-C, TN-S czy TT, koniecznie
    skontaktuj się z elektrykiem.