  • 1. Data: 2010-07-20 09:50:49
    Temat: Drukarka laserowa
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Wie ktos dokladnie jak dziala drukarka laserowa, a konkretnie
    panasonic ?

    papier zamiast bialego wychodzi szary. No coz, zdarza sie, ale
    przygladam sie dokladniej.

    Wokol literek papier jest jasnoszary. Tam gdzie nie jest nic
    drukowane jest ciemnoszary.
    Zaslaniam kawalek bebna - znikaja czarne literki, pozostaje szary
    papier.
    Znaczy sie tam gdzie swieci tam sie czarne robi.
    Ale .. wymontowuje modul lasera, zapuszczam wydruk .. wszystko
    czarne.

    Co jest grane - laser dodatni i ujemny ?
    Prad sie jakos usrednia ? Na samym bebnie to chyba niemozliwe ..
    czyzby jakies ARW ?

    Hm, a moze odwrotnie jednak dziala - tam gdzie zakleilem byl pasek
    bez czarnych literek, ale byl ciemnoszary.
    Tam gdzie laser swieci tam sie toner nie lapie, a drukarka ma slabe
    krycie ?

    W ogole mam wrazenie ze beben jest jakos zle czyszczony - jakby sie
    tresc powtarzala pare cm nizej.

    --
    J.

  • 2. Data: 2010-07-20 10:43:33
    Temat: Re: Drukarka laserowa
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    .
> [...]
    > krycie ?
    >
    > W ogole mam wrazenie ze beben jest jakos zle czyszczony - jakby sie

    Bęben OPC (Organic PhotoConductor) jest po prostu zużyty. Powierzchnia
    bębna jest ładowana elektrycznie, a warstwa światłoczułego półprzewodnika
    po naświetleniu staje się przewodząca i odprowadza ładunki do metalowego
    podłoża. Do naładowanej powierzchni (czyli tam gdzie mają być literki)
    przyciągany jest toner, który dalej przenoszony jest na papier. Bęben
    z czasem traci światłoczułość, nie jest w stanie odprowadzać ładunków,
    stąd niedokładne usunięcie napisów z poprzedniego obrotu. Ponadto cała
    powierzchnia nie jest idealnie pozbawiona ładunków (i tonera), a przez
    to tło robi sie szare.

    W drukarkach LED czasem pojawiają się ciemne plamy związane z zabrudzeniem
    linijki z diodami. Przetarcie chusteczką pomaga.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2010-07-20 13:42:12
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

> [...]
    >
    > W drukarkach LED czasem pojawiają się ciemne plamy związane z zabrudzeniem
    > linijki z diodami. Przetarcie chusteczką pomaga.

    Dodajmy do tego zarośnięcie z czasem optyki lasera syfem i osłabienie
    jego wiązki - czyli znów gorsze rozładowanie obszarów które mają być
    białe - i już mamy szare wydruki. Bęben wymienić, optykę wyczyścić.

    --
    Darek

  • 4. Data: 2010-07-20 15:10:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl>
    napisał

> [...]
    >osłabienie jego wiązki - czyli znów gorsze rozładowanie obszarów
    >które mają być białe - i już mamy szare wydruki. Bęben wymienić,

    No dobra, ale czemu w okolicach drukowanej czerni jest lepsza biel
    ?
    Laser jakos lepiej naswietla jak byl przez moment wylaczony ?

    I czemu po zaslonieciu okienka kawalkiem papieru w tym miejscu jest
    ciemno szary pasek .. tzn czemu nie czarny - slabo zasloniete czy
    co ?

    I czemu wychodza pionowe pasy mniej i bardziej szare, mimo ze
    lustra wyczyszczone ? Beben sie zuzyl rowno na obwodzie ?

    J.

  • 5. Data: 2010-07-20 15:35:28
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > No dobra, ale czemu w okolicach drukowanej czerni jest lepsza biel ?

    Typowy efekt krawędziowy. Mocniej naelektryzowany obszar czarny zgarnia
    częściowo toner z mniej naelektryzowanego otoczenia - w pobliżu zgarnie,
    dalej nie da rady. Do tego dochodzi złudzenie optyczne dające podobny
    efekt - i w rezultacie faktyczna różnica zaszarzenia jest a na dokładkę
    widzisz ja wzmocnioną złudzeniem optycznym.

    > Laser jakos lepiej naswietla jak byl przez moment wylaczony ?

    Może dioda się kończy i już nie wyrabia z jasnością? To też może być
    powód, chyba wymiana diody to niezbyt opłacalne przedsięwzięcie.

    > I czemu po zaslonieciu okienka kawalkiem papieru w tym miejscu jest
    > ciemno szary pasek .. tzn czemu nie czarny - slabo zasloniete czy co ?

    Słabo zasłonięte, kiepski bęben (ani do końca nie izoluje ani dobrze pod
    wpływem światła się nie rozładowuje), niedostateczne napięcie ładujące
    bęben, osłabione magnesy podnoszące toner - dużo może być powodów. A
    każdy za przyczynę ma wiek drukarki zapewne.

    > I czemu wychodza pionowe pasy mniej i bardziej szare, mimo ze lustra
    > wyczyszczone ? Beben sie zuzyl rowno na obwodzie ?

    Ewidentnie wskazuje to na problemy z układem ładowania bębna - szczotka
    zużyta, nierównomiernie elektryzuje.

    --
    Darek

  • 6. Data: 2010-07-20 18:04:12
    Od: WojtasW <w...@g...pl>

    Witam
    > Ewidentnie wskazuje to na problemy z układem ładowania bębna - szczotka
    > zużyta, nierównomiernie elektryzuje.

    A ja bym jeszcze dodał do tego kiepskiej jakości toner (tania podróba}

    Pozdrawiam
    WojtasW

  • 7. Data: 2010-07-20 22:38:51
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 20 Jul 2010 17:35:28 +0200, Dariusz K. Ładziak wrote:

    >Typowy efekt krawędziowy. Mocniej naelektryzowany obszar czarny zgarnia
    >częściowo toner z mniej naelektryzowanego otoczenia - w pobliżu zgarnie,
    >dalej nie da rady.

    Musze chyba zdjecia zrobic, ale to bardziej skomplikowane - jak jest
    np XXX to miedzy nimi jasno. A jak jest kropka, to dookola szaro.

    Czyli mowicie ze laser swieci w tych miejscach gdzie toneru ma nie
    byc, czyli na przecietnych wydrukach jest przewaznie wlaczony ?

    >Słabo zasłonięte, kiepski bęben (ani do końca nie izoluje ani dobrze pod
    >wpływem światła się nie rozładowuje)

    No ale bywa i lepsza czern.

    >Ewidentnie wskazuje to na problemy z układem ładowania bębna - szczotka
    >zużyta, nierównomiernie elektryzuje.

    Niestety w tym modelu dobrze ukryta :-)

    J.

  • 8. Data: 2010-07-20 22:49:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Musze chyba zdjecia zrobic, ale to bardziej skomplikowane - jak jest
    > np XXX to miedzy nimi jasno. A jak jest kropka, to dookola szaro.

    To przecież logicznie wynika z opisanego wyżej efektu (niech mu będzie,
    że on krawędziowy). XXX ma sporą powierzchnię zaczernienia, mieści
    sporo ładunku, więc jest w stanie zgarnąć z okolicy toner. Kropka
    takiej mocy nie ma, ale za to jej niewielki ładunek rozpływa się po
    okolicy przez niedość dobrze izolujący zużyty fotopolimer. No i robi
    się szaro.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2010-07-22 18:56:00
    Od: "nenik" <n...@o...pl>

    > papier zamiast bialego wychodzi szary. No coz, zdarza sie, ale
    > przygladam sie dokladniej.

    Mialem taki sam problem - winny byl toner , wszystkie zamienniki mialy jedna
    zalete byly tanie , po ponownym "zasypaniu" oryginalnym tonerem wracalo do
    normy tj. bialy wydruk wychodzil bialy a nie szary .
    Nie bylo to specjalnie upierdliwe ale tez nie bylo dobre .
    Swoja droga tam gdzie laser naswietla tam na bebnie/wydruku jest toner :)

  • 10. Data: 2010-07-22 20:18:35
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    >Ewidentnie wskazuje to na problemy z układem ładowania bębna - szczotka
    >zużyta, nierównomiernie elektryzuje.

    Tak juz w sumie bardziej z ciekawosci rozkrecilem ten zespol bebna ..
    i nie widze zadnych szczotek ani drutow koronowych.

    Albo przerzucili zadanie na przewodzace rolki z tworzywa, albo na
    szerokie plaskie blachy, jesli dobrze odczytuje konstrukcje.

    Czy to mozliwe zeby korzystali z zasady ladowania przez indukcje ?
    Czyli gdzies nad bebnem jest kawal blachy wytwarzajacy stale pole
    elektryczne, laser swieci, ladunek przeplywa na powierzchnie, laser
    gasnie, ladunek zostaje uwieziony.

    Do zespolu bebna dochodza jakby trzy kontakty - jeden do oski bebna i
    zapewne do jego metalowej czesci, i dwa jakby do wlasnie takich
    plaskich blach ...

    J.