  • 1. Data: 2009-05-06 11:57:02
    Temat: E71 takze jako GPS
    Od: s...@g...com

    Witam,

    Mam pytanie odnosnie Nokii E71. Z tego co czytalem, GPS w tym
    telefonie jest bardzo przyzwoity i spokojnie nadaje sie do bardziej
    casual uzytku, po wgraniu Google Maps czy innego Garmina. Jak wyglada
    sprawa z tymi darmowymi aplikacjami - czy one domyslnie lacza sie z
    siecia? Tzn. czy po namierzeniu pozycji telefonu, mapa jest sciagana z
    netu, czy tez telefon korzysta z map na karcie/w pamieci? Czy to
    zalezy od aplikacji? Nie chodzi mi o zdjecia satelitarne a la Google
    Maps, tylko o zwykla mape, powiedzmy, drogowa... Czy jak bede sie tym
    bawil w czasie spaceru, to nie przyjdzie mi rachunek za kilka MB
    danych?

    Kuba

  • 2. Data: 2009-05-06 13:54:48
    Temat: Re: E71 takze jako GPS
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    s...@g...com pisze:

    > Mam pytanie odnosnie Nokii E71. Z tego co czytalem, GPS w tym
    > telefonie jest bardzo przyzwoity i spokojnie nadaje sie do bardziej
    > casual uzytku, po wgraniu Google Maps czy innego Garmina.

    Ale po co, skoro fabrycznie wgrane są całkiem niezłe mapy Nokii?

> [...]
    > lacza sie z siecia? Tzn. czy po namierzeniu pozycji telefonu, mapa
    > jest sciagana z netu, czy tez telefon korzysta z map na karcie/w

    Google Maps - tak, całą mapę ściąga z sieci. Garmin i wbudowana
    aplikacja Nokia Maps korzystają z map na karcie pamięci. Nokia Maps może
    łączyć się i pobierać aktualizacje, ale można to też zablokować (przy
    włączeniu aplikacji pyta, czy ma przejść w tryb on-line i można się nie
    zgodzić).

    > Czy jak bede sie tym bawil w czasie spaceru, to nie przyjdzie mi
    > rachunek za kilka MB danych?

    To zależy od aplikacji. Z Google - kilkadziesiąt/set kB na pewno
    zużyjesz. Nokia Maps - możesz korzystać do woli bez łączności z siecią.

    Poza tym warto pamiętać, że w E71 GPS sprawuje się wyśmienicie dopiero w
    trybie "Assisted GPS", czyli lokalizacja z pomocą serwera. W tym trybie
    pozycję złapiesz w ciągu kilku-kilkunastu sekund, za cenę przesłania
    kilku kilobajtów danych (naprawdę niewielka ilość, spokojnie zmieścisz
    się w jednym pakiecie rozliczeniowym operatora). Jeśli to wyłączysz, na
    pierwszy odczyt z GPSa będziesz musiał poczekać nawet kilka minut.

    Marek

  • 3. Data: 2009-05-06 17:39:51
    Od: Zbylut <Z...@N...zzz>

    MarekM napisal(a):

    > Ale po co, skoro fabrycznie wgrane są całkiem niezłe mapy Nokii?

    Nokia Maps jest i działa, ale po miesiącu nie można korzystać z trybu
    drogowego afair

    > To zależy od aplikacji. Z Google - kilkadziesiąt/set kB na pewno
    > zużyjesz. Nokia Maps - możesz korzystać do woli bez łączności z siecią.

    Google Maps zapisuje raz pobrane mapy, więc równie dobrze możesz
    "przejść" trasę kursorem w zasięgu wifi... Ale ja ściągam jak mi trzeba
    (niemało) i nie są to jakieś duże ilości danych.

    --
    pozdrawiam, Zbylut

  • 4. Data: 2009-05-06 18:22:07
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Wed, 6 May 2009 17:39:51 +0000 (UTC), Zbylut napisał(a):

    > Google Maps zapisuje raz pobrane mapy, więc równie dobrze możesz
    > "przejść" trasę kursorem w zasięgu wifi... Ale ja ściągam jak mi trzeba

    to jest trzeci rodzaj prawdy - zapisuje tylko do podręcznej pamięci cache
    najbliższy rejon w danej skali.
    Każda zmiana rejonu lub skali powoduje dociągnięcie nowych map. Cache ma
    limit ilości danych, czyli po przekroczeniu tego limitu nowo ściągane
    fragmenty map nadpisują stare.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Maciej Witucki, prezes.

  • 5. Data: 2009-05-06 19:31:28
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    Zbylut pisze:

    > Nokia Maps jest i działa, ale po miesiącu nie można korzystać z trybu
    > drogowego afair

    Pytanie było o "zabawę w czasie spaceru", a nie o nawigację samochodową.
    Nokia Maps wymaga licencji na nawigację właśnie, czyli wytyczanie trasy
    i "przeszkadzanie" głosem w czasie jazdy. Do samego zorientowania się w
    położeniu (czyli wyświetlenia go na mapie, nawet drogowej) licencja nie
    jest potrzebna.

    > Google Maps zapisuje raz pobrane mapy, więc równie dobrze możesz
    > "przejść" trasę kursorem w zasięgu wifi... Ale ja ściągam jak mi trzeba
    > (niemało) i nie są to jakieś duże ilości danych.

    Wystarczy wyłączyć program, by musiał pobierać mapy od nowa.

    Marek

  • 6. Data: 2009-05-07 18:52:29
    Od: "Latet" <l...@m...pl>

> [...]
    > łączyć się i pobierać aktualizacje, ale można to też zablokować (przy
    > włączeniu aplikacji pyta, czy ma przejść w tryb on-line i można się nie

    Dzis wlasnie testowalem Nokia Maps pod tym kątem (w E51) i niestety nie masz
    racji. Mapy wbudowane w program są zaledwie schematem głownych dróg czy ulic.
    Dopiero po przejściu w tryb online ładują się dokładne plany danego obszaru, z
    każdą uliczką.

    Ale nie jest tak zle - z tego co sie zorientowalem, to program moze bardzo
    skutecznie trzymać sporo pobranych map w cache (ustawia sie wielkosć cache w %
    pojemnosci karty). Także ładowane są od razu dość duże obszary, a w kilobajtach
    wcale nie takie ciężkie.

    To chyba zalezy od ustawien połaczenia z netem, ale przyznam, że początkowo nie
    zorientowałem się, że po prostu nie pobrałem mapy dla obszaru, w którym bylem.
    Akurat wyjechałem za miasto i myslalem, że "tak ma byc", tzn. mało dokładna mapa
    tam jest. Ale coś mnie tknęło - przełączyłem program w tryb online i szybko
    pojawiła się bardzo szczegółowa mapa tego terenu.

    Pozdrawiam,

    latet

  • 7. Data: 2009-05-08 07:48:18
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    Latet pisze:

> [...]
    > masz racji. Mapy wbudowane w program są zaledwie schematem głownych dróg
    > czy ulic. Dopiero po przejściu w tryb online ładują się dokładne plany

    Być może o tym nie wiesz - wystarczy zainstalować Nokia Maps Loader na
    PC (część Nokia PC Suite), który umożliwia wgranie dokładnych map na
    kartę pamięci w telefonie używając peceta. Po ich wgraniu program nie
    będzie musiał pobierać map on-line.

    Marek

  • 8. Data: 2009-05-10 10:38:37
    Od: "Latet" <l...@m...pl>

> [...]
    > PC (część Nokia PC Suite), który umożliwia wgranie dokładnych map na
    > kartę pamięci w telefonie używając peceta. Po ich wgraniu program nie

    Dzieki, wypróbuję na pewno.

    Wczoraj trochę testowałem NokiaMaps (wersja darmowa) jeżdząc po Warszawie i mam
    kilka spostrzezen:

    1. Zdarzyło się, że aktualna pozycja została "zamrożona" w jakimś punkcie i nie
    wiedziałem dlaczego. Okazało się, że dopiero po połączeniu się z netem i
    doładowaniu mapy, moja pozycja "przeskoczyła" na realne miejsce i dalaj już było
    OK.
    Problemem było to, że na oko nie można było rozpoznać, że chodzi o brak mapki. A
    moze to raczej jakieś braki w danych o obszarze, nie wiem. W każdym razie długo
    dochodziłem do tego o co chodzi.

    2. Mapki Nokia Maps są bardzo "lekkie" w porównaniu z podobnymi z wyglądu
    mapkami Google Maps. Zdaje sie, że są po prostu wektorowe, a te z GoogleMaps są
    bitmapami. Przy sensownym rozliczaniu połaczeń internetowych (a takie akurat mam
    w taryfie Elastycznej w Plusie) doładowywanie mapek kosztuje symboliczne grosze.

    3. Jadąc przez obaszar którego mapki już miałem w cache, wymusiłem ręcznie tryb
    online. Po kilku kilometrach jazy stwierdziłem, że program nie załadował ani
    jednego bajta danych (połaczenie gprs trwało stabilnie ponad 20 minut). Co
    ciekawe - na bieżącym billingu w ogóle nie ma takiego "zerowego" połączenia.
    Miła niespodzianka.

    Pozdrawiam,

    latet

  • 9. Data: 2009-05-10 11:23:27
    Od: "Latet" <l...@m...pl>

    Jednej rzeczy w Nokia Maps nie rozumiem:
    ustawienia / nawigacja / aktualizuj informacje:
    - recznie
    - co 5 min.
    - ...
    - co 40 min.

    O jakie informacja chodzi? Bo na pewno nie o mapy.

    P.S.
    Wlasnie uzylem Nokia Map Loader i wgralem całą Polskę (ok. 70 MB). No i spokój
    :)

    latet

  • 10. Data: 2009-05-11 07:20:12
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    Latet pisze:
> [...]
    > - ...
    > - co 40 min.
    > O jakie informacja chodzi? Bo na pewno nie o mapy.

    Strzelam: być może informacje o ruchu (korki, wypadki, remonty) - ważne
    dopiero w kontekście wykupienia licencji na nawigację i dostępności
    takich danych w danym kraju.

    Marek