  • 1. Data: 2011-09-23 11:52:49
    Temat: Elektrolit zasadowy.
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Uruchamiam akumulator zasadowy 12V/100Ah który otrzymałem w stanie suchym w
    którym to stanie ten aku leży ponoć kilkanaście lat. Wpierw napełniłem
    wszystkie cele samą wodą destylowaną aby je przepłukać. Przy okazji zalania
    samą wodą destylowaną na drugi dzień chciałem sprawdzić też czy akumulator
    daje się ładować i czy nie wykaże np. zwarcia jakiejś celi.
    Przed przystąpieniem do ładowania sprawdziłem napięcia na wszystkich celach.
    Wszystkie wynosiło około 300mV +- 30mV.
    Niby OK więc podłączyłem aku do ładowarki którą ustawiłem na 10V a
    ogranicznik prądu w początkowej fazie ładowania na 1A. Ładowanie tym prądem
    trwało od napięcia akumulatora 3V(0,3V/cela) do stanu w którym osiągnął on
    10V (1V/cela). Po tym ogranicznik prądu zwiększyłem do 5A i tak akumulator
    na samej wodzie destylowanej "naładował" się do wartości 14,5V. Ładowanie
    wyłączyłem kiedy prąd ładowania osiągnął wartość 0,2A. Podłączyłem na
    chwilę żarówkę 20W/12V i normalnie świeciła. Posprawdzałem napięcia na
    celach i wyszło że wszędzie są w miarę jednakowe.
    Z ciekawości chciałem sprawdzić gęstość "elektrolitu" czy to nadal woda czy
    już coś więcej. Oczywiście wiem że w aku zasadowych gęstość nie jest
    wyznacznikiem naładowania czy rozładowania ale...
    No więc zasysając elektrolit do próbnika gęstości a raczej to coś co
    powstało po naładowaniu niewiele się zwiększyła ale okazało się że jest
    koloru takiego jak bym sporo jodyny rozpuścił w wodzie. Takie niemal brązowe
    ale nie mętne. Klarowny przejrzysty czysty kolor jodyny. W każdej celi to
    samo.
    Czy taki kolor w akumulatorze zasadowym jest normalny? Zastanawiam się czy
    to masa czynna nieco się rozpuściła i zafarbowała wodę?
    Czy jak to coś zleję, bo oczywiście następny etap to zakup wodorotlenku
    potasu i wymiana na normalny elektrolit to czy jego kolor może być taki czy
    ma być raczej klarowny?

    Marek