  • 51. Data: 2010-04-05 20:43:46
    Temat: Re: Fakt odgrzewa temat żarówek - spisek producentów ?wietlówek ?
    Od: "kk" <...@...pl>

    > Grundiga jako firmy juz nie ma, a telewizor jest. W miedzyczasie raz
    > sie popsul.

    Jak to nie ma ?
    Też mam telewizor marki Grundig - wcale nie z poprzedniej epoki ...

  • 52. Data: 2010-04-05 20:50:49
    Temat: Re: Fakt odgrzewa temat żarówek - spisek producentów świetlówek ?
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Współczuję, koledzy. Ja mam w przedpokoju 11-letnie Osramy które
    > trzymają się rewelacyjnie.

    Ja tez mam do dziś osramy z czasów jak trzeba je było przywieźć z
    Niemiec, one nawet wytrzymują ciągłą pracę gwintem do góry bo mają
    ogromna elektronikę więc mniej się ona nagrzewa, nowe są coraz gorsze a
    wkręcone do góry nogami wykańczają się błyskawicznie. Po ich rozebraniu
    widać nawet duże luty kompletnie przegrzane i utlenione, rozsypujące się
    w proch.

  • 53. Data: 2010-04-05 20:52:04
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > To co porównujesz to barwa światła...
    > Nie zależy od niej cena - każdy model takiej świetlówki
    > dostępny jest w dwu odmianach: "daylight" i "soft light".
    > Daylight to imitacja światła dziennego (4000-5300K),
    > soft light, imitacja żółtawego światła świetlówki (2700-3200K).

    Tu zapewne się przejęzyczyłeś, bo powinno być "imitacja żółtawego światła
    żarówki (2700-3200K)"

    > Większość i tak ma gwarancję roczną, więc to co tam sobie
    > piszą o 3 lub 8 latach to i tak jest bez konsekwencji prawnych.

    Jezeli jest napisane gwarancja 3 lata to z takiej gwarancji musi się
    wywiązać gwarant i to jest zapewnione prawnie ustawą.
    Poza tym zawsze możemy dochodzić roszczeń wobec sprzedawcy z tytułu
    "niezgodności towaru z umową" i mamy na to 2 lata.

  • 54. Data: 2010-04-05 20:59:24
    Od: "kk" <...@...pl>

    > Różnica sprawności też nie jest bardzo duża. Świetlówka zwraca się jeżeli
    > była przez rok używana. Jeżeli padła wcześniej to wtopa - jest bardziej
    > pieniądzożerna od żarówki.

    Policzmy tak pi razy drzwi :

    Cena 1kWh to około 30gr z VAT
    Za 30 zł możemy kupić 100 kWh energii
    co równe jest 1000 godzin świecenia żarówki 100 W za cenę 6 PLN.
    Przyjmując, że używamy zarówk 100W przez 2 godziny dziennie to wychodzi
    jakieś 2 lata.

    To przy założeniu, że za 30 zł kupię świetlówkę która będzie świeciła tak
    jak 100W żarówka.
    Jeżeli ta świetlówka będzie pobierała ~20W mocy to przez 1000h zużyje 20kWh
    energii za którą zapłacę ~ 6PLN.

    Więc, jeżeli przez 2 lata się nie spali to dopiero po tym okresie zaczyna
    zarabiać na siebie ...

  • 55. Data: 2010-04-05 21:22:43
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 05 Apr 2010 22:29:49 +0200, Atlantis wrote:

    >Też go miałem. I też wciągał kasety. Tyle tylko, że to był problem
    >mechaniczny, nie elektroniczny. ;) Zresztą wciąganie taśmy było
    >problemem również zagranicznych konstrukcji

    Jesli macie na mysli MK125, to to byla zagraniczna konstrukcja :-)

    J.

  • 56. Data: 2010-04-05 21:27:34
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    > Policzmy tak pi razy drzwi :

    Ponizsze to raczej wrota stodoly ale generalnie sie zgadzam.

    > Cena 1kWh to około 30gr z VAT
    > Za 30 zł możemy kupić 100 kWh energii
    Eeee ja przyjmuje cene 1kwh na 50groszy (trzeba doliczyc przesyl)

    > co równe jest 1000 godzin świecenia żarówki 100 W za cenę 6 PLN.
    Eeee pamietam zarowki po 80groszy. Mniej watowne widzialem kiedys po 40groszy.

    > Przyjmując, że używamy zarówk 100W przez 2 godziny dziennie to wychodzi
    > jakieś 2 lata.

    Dobrze kombinujesz. Ja ma przelicznik 3h. Bo w zime swiecimy 16-22 w lato prawie
    wcale nie swiecimy. Wychodzi z grubsza 3h dziennie. Te 3h to per zarowka
    "glowna" takich zarowek w domu jest z grubsza jedna na glowe. Zazwyczaj jedna na
    kuchnie i jedna na salon.

    > To przy założeniu, że za 30 zł kupię świetlówkę która będzie świeciła tak
    > jak 100W żarówka.
    Ja zakladam roznice w cenie rowna 20zl.

    > Jeżeli ta świetlówka będzie pobierała ~20W mocy to przez 1000h zużyje 20kWh
    > energii za którą zapłacę ~ 6PLN.

    U mnie wychodzi okres splacania okolo roku. Ale nie to jest istotne :)

    > Więc, jeżeli przez 2 lata się nie spali to dopiero po tym okresie zaczyna
    > zarabiać na siebie ...

    Dobry wniosek. U mnie wychodzi ze swietlowka musi swiecic rok zeby sie zwrocila.
    Ale! Te szacunki dotycza glownych zrodel swiatla! Dla zarowki w jakims kibelku
    czy przedpokoju czy w lampce nocnej trzeba czekac kilka lat na rozpoczecie
    oplacalnosci.

    I atak na problem z innej strony:
    Energia uzywana na oswietlenie to jakies 3-10% calosci zapotrzebowania. Dla domu
    gdzie jest zarowka i lodowka bedzie to te 10%. Tam gdzie chodzi tez pralka,
    plazma kuchenka oswietlenie zzera nawet mniej niz 3%. Srednio to wychodzi jakies
    5%. Te procenty sa liczone dla "zarowek", nie swietlowek.

    I teraz:
    Jesli zastapimy wszystkie zarowki czyms co swieci za free to globalnie jestesmy
    odciazyc elektrownie na mniej niz te srednie 5% (bo gospodarstwa domowe to tylko
    czesc odbiorcow). Kiepskie przedsiewziecie. Takie "skrobanie skorek".

    Dla mnie to sciema i manipulacja. Swietlowki tam gdzie bylo warto juz dawno byly
    zamontowane zamiast zarowek. Ban na zarowki to machloja...

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 57. Data: 2010-04-05 21:32:23
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Plumpi" <p...@o...pl> wrote in message

    > Tu zapewne się przejęzyczyłeś, bo powinno być "imitacja żółtawego
    > światła żarówki (2700-3200K)"

    Chciałem zwrócić uwagę kolegi na to, jaką żarówkę wybiera...
    Różnią się typem luminoforu i jak chce kupić żonie lampkę
    do robienia makijażu to niech nie kupuje "daylight" tylko
    taką żółtawą, w której skóra wygląda ładniej i zdrowiej :-)

> [...]
    > Poza tym zawsze możemy dochodzić roszczeń wobec sprzedawcy
    > z tytułu "niezgodności towaru z umową" i mamy na to 2 lata.

    Ale nie ma napisane że to jest gwarancja 3 lata... tylko że
    świetlówka ma orientacyjną trwałość 3 lata...
    Swoją drogą taka żarówka z wolframowym drucikiem ma
    trwałość rzędu 2-3 tysięcy godzin. Świetlówka powinna mieć
    10 razy tyle, gdyby nie trwałość elektrolitów wewnątrz które się
    w zbyt małej obudowie przegrzewają i wysychają przedwcześnie.

  • 58. Data: 2010-04-05 21:37:35
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 5 Apr 2010 22:43:46 +0200, kk wrote:

    >Jak to nie ma ?
    >Też mam telewizor marki Grundig - wcale nie z poprzedniej epoki ...

    Grundig zbankrutowal pare lat temu, ale z tego co czytam to teraz jest
    turecka marka :-)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Grundig

    J.

  • 59. Data: 2010-04-05 21:38:12
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "kk" <...@...pl> napisał w wiadomości

    > Policzmy tak pi razy drzwi :
    > Cena 1kWh to około 30gr z VAT

    Około 50 gr z VAT, 30 gr to w taryfie nocnej wychodzi (dokładnie 25 gr),
    ale wtedy w dzień kosztuje ona 60 gr.

    > Za 30 zł możemy kupić 100 kWh energii

    za 50 zł

    > co równe jest 1000 godzin świecenia żarówki 100 W za cenę 6 PLN.

    Khe?

    1000 x 0,1 kWh x 0,30 = 30 zł

    wersja bliższa prawdy:

    1000 (godzin) x 0,1 kWh (100W mocy) x 0,50 zł (koszt 1 kWh) = 50 zł

    > Więc, jeżeli przez 2 lata się nie spali to dopiero po tym okresie zaczyna
    > zarabiać na siebie ...

    Bla, bla, bla....

  • 60. Data: 2010-04-05 21:40:39
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 5 Apr 2010 22:29:35 +0200, Marcin Wasilewski wrote:

    >Dlaczego zakładasz, że przetwornica przy obciążeniu 100W i 20W ma taką
    >samą sprawność?

    Cos trzeba zalozyc. to chyba i tak lepsza metoda niz powolywac sie na
    amperomierz, czy to pradu sredniego [zawyza] czy skutecznego [bardzo
    zawyza].

    J.