  • 51. Data: 2009-10-19 21:28:40
    Temat: Re: Fatalna jakość obsługi klienta w Netii
    Od: grzesiek <p...@z...to>

    Witam,

    Maciej Bebenek (news.onet.pl) pisze:
> [...]
    243&highlight=firmy+pijawkowe&sid=

    > W tym wątku na elektrodzie to jakieś bajki opowiadają.
    > Dla BSA DSLAM dostarcza tepsa. Operator świadczący usługi podłacza się w
    > wyznaczonym punkcie styku dla danej strefy numeracyjnej. Zwykle jest ich
    > 2-3 w SN.
    Próbowałem zgłębić temat ONU i z lektury internetu dowiedziałem się że:
    - ONU - optyczna jednostka sieciowa, optical network unit,
    - ONU łączy z centralą kabel światłowodowy, ONU służy do nakładania
    sygnału ADSL,
    - ONU umieszcza tak, skrócić maksymalnie długość trasy sygn. ADSL
    klientom którzy znajdują się w znacznej odległości od centrali,
    - TP nie ma obowiązku (w ramach WRL/BSA) udostępniać ONU - więc nie
    udostępnia i klienci innych firm mogą liczyć tylko na sygnał z DSLAMA
    znajdującego się w centrali, nawet gdy po drodze jest ONU,
    - o ile dobrze zrozumiałem bajki w w/w wątku polegają na: "mogą przecież
    zainstalować własne szafy ONU w terenie, jakoś się z tym jednak nie
    spieszą" - sęk w tym, że nie mogą nic robić na linii TP więc postawienie
    własnego ONU i tak by im nic nie dało bo nie mogą kabli TP przez to
    swoje ONU przepuścić?

    Przepraszam za mękolenie w temacie ale dosyć mnie to interesuje a nie
    znalazłem nigdzie - kawa na ławę tego wyłożonego. A może ktoś z was
    natknął się na godne polecenia strony?

    Aha - może zechce mnie ktoś oświecić:
    weźmy hipotetyczną ;) sytuację: mam telefon w netii na linii TP: czy TP
    może nałożyć mi sygnał ADSL ze swojego ONU znajdującego się bliziutko
    (jakiś kilometr, wiem, że są tam wolne miejsca), czy musi 'mnie wlec' na
    centralę do DSLAMA znajdującą się daleko (jakieś 5 km, 512 ledwo działa
    przy tych parametrach napowietrznej częściowo linii)? Próbowałem tą
    informację wydobyć na infolinii TP ale jakoś każdy z konsultantów
    zapytany o to wprost stosuje uniki... Nie chcą powiedzieć lub sami
    dokładnie nie wiedzą jak to jest...

    pozdrawiam

    Przechodzień

  • 52. Data: 2009-10-19 22:26:33
    Od: "B.G" <b...@w...pl>

    Użytkownik "grzesiek" <p...@z...to> napisał w wiadomości

    > Próbowałem zgłębić temat ONU i z lektury internetu dowiedziałem się że:
    > - ONU - optyczna jednostka sieciowa, optical network unit,

    Prawda.

    > - ONU łączy z centralą kabel światłowodowy,

    Bywały przypadki użycia miedzi, nic nie stoi na przeszkodzie aby było to i
    radio. Oczywiście w normalnych sytuacjach jest to światłowód.

    > ONU służy do nakładania sygnału ADSL,

    I do poboru prądu z elektrowni :)
    ONU to taka mała centrala w szafie przy murze, przy drodze albo wew.
    budynku.
    Są tam graty usług POTS/ISDN jak i mogą być/są DSLAM-y oraz ew. inne
    interfejsy (symetryki DSL, optyczne) jeśli znajdzie się klient na coś
    cięższego.
    DSLAM dopiero nakłada sygnał ADSL na pętle klienta.

    > - ONU umieszcza tak, skrócić maksymalnie długość trasy sygn. ADSL klientom
    > którzy znajdują się w znacznej odległości od centrali,

    Tak, bo to jedyna już stosowana w nowych inwestycjach, metoda dojścia z
    usługami do klienta.
    Nie wyobrażasz sobie raczej, aby pod blokiem, na wiosce, zresztą w
    jakimkolwiek skupisku ludzkim, celem odpalenia neostrad 20Mb/s, stawiać
    murowaną centralę i na dodatek najlepiej z BOK-iem :)
    Bo o ciągnieciu "milion" parowego miedzianego kabla z centrali do skupisk
    ludności, to już zapomniao "wieki" temu.

    > - TP nie ma obowiązku (w ramach WRL/BSA) udostępniać ONU - więc nie
    > udostępnia i klienci innych firm mogą liczyć tylko na sygnał z DSLAMA
    > znajdującego się w centrali, nawet gdy po drodze jest ONU,

    Nieprawda. Jeśli by tak było, to sam nie miałbym w chacie operatora BSA.
    Zresztą patrz akapit wyżej.

    > spieszą" - sęk w tym, że nie mogą nic robić na linii TP więc postawienie
    > własnego ONU i tak by im nic nie dało bo nie mogą kabli TP przez to swoje
    > ONU przepuścić?

    Masło maślane, nie mam zamiaru domyslać się co autor miał na myśli.

    > Aha - może zechce mnie ktoś oświecić:
    > weźmy hipotetyczną ;) sytuację: mam telefon w netii na linii TP: czy TP
    > może nałożyć mi sygnał ADSL ze swojego ONU znajdującego się bliziutko

    Jeśli z tego ONU masz dotychczas telefon i jest w tym ONU DSLAM, to tak
    właśnie zrobi.
    Mowa oczywiście o BSA aby nie było nieporozumienia. LLU to inna bajka.

    --
    B.G

  • 53. Data: 2009-10-20 18:56:41
    Od: Smok Eustachy <S...@E...pl>

    Dnia Mon, 19 Oct 2009 23:28:40 +0200, grzesiek napisał(a):

    /.../

> [...]
    > infolinii TP ale jakoś każdy z konsultantów zapytany o to wprost stosuje
    > uniki... Nie chcą powiedzieć lub sami dokładnie nie wiedzą jak to

    Kurna o chińskich murach czytałeś? TP ni może robić żadnych różnic w
    dostępie.
    2. A to dzwonienie na infolinię to już zupełnie idiotyczne jest.

    Jak masz telefon/internet na linii TP to jest bez różnicy technicznie u
    jakiego operatora.

    http://pclinuxos.org.pl/

  • 54. Data: 2009-10-20 19:25:01
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    grzesiek <p...@z...to> writes:

> [...]
    > - ONU - optyczna jednostka sieciowa, optical network unit,
    > - ONU łączy z centralą kabel światłowodowy, ONU służy do nakładania

    Eee tam. ONU nie ma nic wspolnego z ADSLami. DSLAM ma (typowo) port
    STM-1, pracuje w protokole ATM, i tylko moze (choc nie musi) byc wpiety
    do takiego ONU. Albo np. klient moze byc po prostu wpiety do ONU, ale
    bez zadnego DSLa. Innymi slowy, ONU ma sie do DSLAMa i w ogole do DSLa
    nijak, to cos w rodzaju switcha albo innego multipleksera, dla wiekszych
    klientow. Zadna magia.

    > - ONU umieszcza tak, skrócić maksymalnie długość trasy sygn. ADSL
    > klientom którzy znajdują się w znacznej odległości od centrali,

    Jasne, ale to bez znaczenia. Istotne jest cos innego - ten sam DSLAM
    obsluguje neostrady, IDSLe, freedomy, nety24 i inne takie. Do czego jest
    on podpiety, to bez znaczenia. Moze byc podpiety rozmaicie.
    Oczywiscie wszystko to przy zalozeniu, ze chodzi o linie TPSA i BSA.

    > - TP nie ma obowiązku (w ramach WRL/BSA) udostępniać ONU

    Jasne ze nie, tak samo jak nie musi udostepniac samochodu prezesa.

    WLR (nie WRL) - hurtowa sprzedaz abonamentu telefonicznego.

    BSA to usluga niezwiazana z WLR (ani w ogole z PTSN) polegajaca na tym,
    ze (w tym przypadku) TPSA udostepnia w pewnym sensie port swojego DSLAMa.
    To jest mniej-wiecej tak, jak zakup uslugi "kanal wirtualny (PVC)
    w Polpatu/FR" do innej firmy, zamiast do "routera brzegowego TPSA".

    > - więc nie
    > udostępnia i klienci innych firm mogą liczyć tylko na sygnał z DSLAMA
    > znajdującego się w centrali, nawet gdy po drodze jest ONU,

    Bajki, DSLAM jest wspolny dla wszystkich.

> [...]
    > jednak nie spieszą" - sęk w tym, że nie mogą nic robić na linii TP
    > więc postawienie własnego ONU i tak by im nic nie dało bo nie mogą

    Nie chodzi o to ze "nie moga". Domyslam sie ze moga wydzierzawic
    odpowiednie kable od TPSA, albo polozyc swoje. Tyle ze to inna sprawa.

    ONU to jest urzadzenie, nie zadna szafa.

    > Próbowałem tą informację wydobyć na infolinii TP ale jakoś każdy z
    > konsultantów zapytany o to wprost stosuje uniki... Nie chcą powiedzieć
    > lub sami dokładnie nie wiedzą jak to jest...

    Ani jedno, ani drugie. Nie maja bladego pojecia jak to jest. Co ich by
    to mialo obchodzic? Rownie dobrze mozna ich pytac o np. AAL5 albo
    o 15 kV.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 55. Data: 2009-10-20 19:32:22
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "B.G" <b...@w...pl> writes:

    > Bywały przypadki użycia miedzi, nic nie stoi na przeszkodzie aby było
    > to i radio. Oczywiście w normalnych sytuacjach jest to światłowód.

    Z definicji O = "optical", wiec miedziane to by byly raczej "CNU",
    ew. radiowe "RNU" :-)

    > Bo o ciągnieciu "milion" parowego miedzianego kabla z centrali do
    > skupisk ludności, to już zapomniao "wieki" temu.

    No nie, akurat takie kable bardzo czesto sa. Tyle ze zadna szybsza
    neostrada na nich nie pojdzie, a wolniejsza - tez niekoniecznie.

    > Jeśli z tego ONU masz dotychczas telefon i jest w tym ONU DSLAM, to
    > tak właśnie zrobi.

    To jakas inna nomenklatura. "Po mojemu" ONU nie ma zwiazku z telefonami,
    zdecydowanie nie ma tam miejsca na zadnego DSLAMa, ani nawet na
    przepuszczanie przez to kabli, konkurencji ani wlasnych.

    To tak jakby pisac ze ktos ma telefon z transceivera albo innego
    mediaconvertera np. Ethernet.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 56. Data: 2009-10-20 21:47:30
    Od: "B.G" <b...@w...pl>

    > To jakas inna nomenklatura.
    > "Po mojemu" ONU nie ma zwiazku z telefonami,

    Ściśle sprawę biorąc - masz rację.
    Podobnie światłowody które "biegną" sobie w ziemi też nie mają z nimi
    związku. Co najwyżej światłowody i ONU mogą być wykorzystane w
    infrastrukturze telefonicznej.
    Myślę że to ta właściwa nomenklatura ;p

    > zdecydowanie nie ma tam miejsca na zadnego DSLAMa,

    Ale w szafie dostępowej, już to miejsce jest, tak jak dla ONU.
    Jako o ONU - pisałem o szafie, i to o szafie dla usług typu telefon/internet
    dla "Kowalskiego".
    Zapewne wiesz, że określenie "ONU" wobec tych szaf, jest w telekom.
    powszechnie używane.

    --
    B.G

  • 57. Data: 2009-10-20 22:55:34
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "B.G" <b...@w...pl> writes:

    > Ale w szafie dostępowej, już to miejsce jest, tak jak dla ONU.
    > Jako o ONU - pisałem o szafie, i to o szafie dla usług typu
    > telefon/internet dla "Kowalskiego".

    W szafie, jasne.

    > Zapewne wiesz, że określenie "ONU" wobec tych szaf, jest w telekom.
    > powszechnie używane.

    Domyslalem sie, dlatego tylko napisalem ze to inna nomenklatura, akurat
    to jest sprawa lokalna a ja raczej nie jestem pracownikiem TPSA :-)
    --
    Krzysztof Halasa

  • 58. Data: 2009-10-21 20:35:14
    Od: grzesiek <p...@z...to>

    Witam,

    Smok Eustachy pisze:
    > Dnia Mon, 19 Oct 2009 23:28:40 +0200, grzesiek napisał(a):
    >
    > /.../
    >>
    > Kurna o chińskich murach czytałeś? TP ni może robić żadnych różnic w
    > dostępie.
    A (że tak zapytam) ty teoretyk jes?eś czy praktyk w tej materii?
    Może wyjaśnię to tak: internet w netii na linii tp: kiepskie parametry,
    utraty synchonizacji (snr w okolicy 7 z tendencjami do spadków,
    tłumienie koło 60)... wezwani technicy w przypływie szczerości
    podzielili się informacją iż dopóki będzie netia to linia będzie
    dłuuuuuuga i internet dobrze działać nie będzie. I że jest w pobliżu ONU
    i że są wolne miejsca ale... Umowa więc (a w zasadzie część umowy na
    internet, po długich bojach) została rozwiązana ze względu na brak
    możliwości technicznych. Teraz tam jest neostrada która również miała
    kiepskie parametry, tyle że po telefonie na infolinię przyjechali ci
    sami technicy - tym razem z wytycznymi że ma się dać. Byli tylko nieco
    zdziwieni że tyle to trwało (znaczy przejscie z netii do tp i wezwanie
    ich do zrobienia porządku z linią). Tak, teraz parametry linii są takie,
    jakich nigdy wcześniej nie tam nie było (snr 30, tłumienie max 23).
    Być może przypadek ten jest wyjątkowym, jednostkowym i w zasadzie nie
    mającym prawa się zdażyć.

    > 2. A to dzwonienie na infolinię to już zupełnie idiotyczne jest.
    Hmmm... no, z tym nie sposób się nie zgodzić.

    Pozdrawiam

    Przechodzień

  • 59. Data: 2009-10-21 20:39:18
    Od: grzesiek <p...@z...to>

    Witaj,

    Krzysztof Halasa pisze:
    [ciach wszystko]
    Sorki, że wyciąłem wszystko ale chciałem tylko podziękować za wyjaśnienia.

    Dziękuję zatem i pozdrawiam

    Przechodzień

  • 60. Data: 2009-10-23 21:00:51
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    grzesiek <p...@z...to> writes:

> [...]
    > nie było (snr 30, tłumienie max 23).
    > Być może przypadek ten jest wyjątkowym, jednostkowym i w zasadzie nie

    No wiesz, na takie rzeczy nie ma rady. Pozostaje trick z przejsciem w ta
    i z powrotem. Ale wiesz, to juz jest kwestia w ogole inwestycji itd. -
    tak to jest jak sie konkuruje z wlasnym podwykonawca.
    --
    Krzysztof Halasa