  • 1. Data: 2010-05-08 19:35:58
    Temat: Filtr podczerwieni
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    Witam,
    rozebralem aparat, przed matryca mala szybka - musi filtr IR.

    Biore komorke, pilota .. no faktycznie filtr IR z pilota swietnie
    blokuje.

    Ale zaraz .. przeciez jak aparat dzialal, to piloty swietnie widzial.
    Chyba .. teraz juz nie sprawdze, ale przeciez wszystkie cyfrowki
    widza.

    Co za czort - prowizorycznie blokuje, a porzadnie zamontowany nie ?

    J.

  • 2. Data: 2010-05-08 19:50:29
    Temat: Re: Filtr podczerwieni
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    J.F. pisze:
    > Witam,
    > rozebralem aparat, przed matryca mala szybka - musi filtr IR.

    Filtr IR jest taki niebieskawy. Blokuje różnie, zależnie od modelu
    aparatu. Ze słabego filtra IR znane są Nikony D70. Z mniej znanych to
    Pentaksy *istD/DS/DL/K100D miały dość słaby filtr IR. Słabszy od
    Pentaksów filtr IR miały na 100% Nikony D40.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 3. Data: 2010-05-08 19:55:05
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    > Ale zaraz .. przeciez jak aparat dzialal, to piloty swietnie widzial.

    Widzial, ze cos tam swieci. Bez tego filtra widzialby bardzo intensywne,
    jasne swiatlo, niczym z latarki.

    --
    KILu

  • 4. Data: 2010-05-08 20:25:29
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 08 May 2010 21:50:29 +0200, Paweł W. wrote:

    >Filtr IR jest taki niebieskawy.

    Ten jest raczej pomaranczowy i dichroiczny.

    >Blokuje różnie, zależnie od modelu
    >aparatu. Ze słabego filtra IR znane są Nikony D70. Z mniej znanych to
    >Pentaksy *istD/DS/DL/K100D miały dość słaby filtr IR. Słabszy od
    >Pentaksów filtr IR miały na 100% Nikony D40.

    To jest akurat hp photosmart 735. Juz go dawno nie robia, ale jak
    pisze - jestem niemal pewny ze piloty widzial dobrze. A teraz
    testowany sam filtr blokuje tez bardzo dobrze.

    Czy mozliwe ze np filtr tlumi 20x, przez jeden pilot sie przebija a
    przez dwa juz nie ?
    Ewentualnie moze jakies tlumienie ma grzebieniowe, w komorce tez
    grzebieniowe, ale akurat dobrane tak ze razem tlumia swietnie ?

    J.

  • 5. Data: 2010-05-09 03:21:18
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2010-05-08, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    > rozebralem aparat, przed matryca mala szybka - musi filtr IR.

    Może :)

> [...]
    > widza.
    >
    > Co za czort - prowizorycznie blokuje, a porzadnie zamontowany nie ?

    Może być np. inna charakterystyka czułości spektralnej matrycy bo w
    końcu nie wiesz co i gdzie jest jeszcze napylone a filtr to
    niekoniecznie gruba szybka. Poza tym różnice w czułości jako takiej
    pomiędzy komórką a aparatem. Pewnie się coś jeszcz znajdzie.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2010-05-09 05:58:31
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    J.F. pisze:

    > Czy mozliwe ze np filtr tlumi 20x, przez jeden pilot sie przebija a
    > przez dwa juz nie ?

    Oczywiście, że może. Tzn, przebije się dużo mniej i nie zostanie przez
    matrycę zarejestrowane.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 7. Data: 2010-05-09 10:14:24
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-05-08 21:35, J.F. wrote:
    > Biore komorke, pilota .. no faktycznie filtr IR z pilota swietnie
    > blokuje.

    Tzn wziąłeś inne urządzenie z aparatem i tę szybkę i sprawdzałeś jak widać
    z szybką i bez niej?
    Jeśli tak to wytłumaczenie jest proste: filtr ten blokuje pewnie tak 99%
    tego światła, dwa filtry jak widzisz blokują wiele więcej.

    > Ale zaraz .. przeciez jak aparat dzialal, to piloty swietnie widzial.
    > Chyba .. teraz juz nie sprawdze, ale przeciez wszystkie cyfrowki
    > widza.

    Nie wszystkie i nie zawsze, bo zależy to od:
    + matrycy - czyli zakresu jej czułości na poszczególne długości fal
    + filtrów - jak dobrze tłumią światło w zakresie od 720nm
    + no i na koniec mocy źródła światła

    Gdzieś mam np lampę IR, która potrafi tak mocno świecić, że bez problemu
    zobaczysz ją gołym okiem. Co więcej - zobaczysz ją nawet przez filtr 950nm
    - czyli w zakresie którego oficjalnie nie widzisz. Kiedyś usiłowałem
    dociec jak to jest, zwalałem wszystko na filtry raczej (że np nie tłumią
    za dobrze), ale spektrometr dał wyjątkowo dobre wyniki dla nich. Okazuje
    się, że po prostu przy odpowiedniej sile światła IR w oku po prostu
    światło to może się odbijać od czegoś i filtrować dając niewielką poświatę.

    > Co za czort - prowizorycznie blokuje, a porzadnie zamontowany nie ?

    Większość filtrów blokuje prawie, że cały zakres. Przy mocnych żródłach
    światła ta resztka z prawie się wydostaje. Jak byś próbował w drugą stronę
    - do normalnego aparatu założył filtr blokujący światło widzialne (np do
    760nm) to by zrobić zdjęcia w podczerwienii potrzebowałbyś czasów rzędu
    kilkudziesięciu sekund przy wyższym iso jeszcze. Jak więc widzisz
    puszczanego światła IR jest bardzo mało, ale jest. Jak widzisz blade
    światełko z pilota, to wiedz, że patrzysz w latarkę ;)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 8. Data: 2010-05-09 10:38:20
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 09.05.2010 dominik <u...@d...net.pl> napisał/a:
    > On 2010-05-08 21:35, J.F. wrote:
    >
    > Gdzieś mam np lampę IR, która potrafi tak mocno świecić, że bez problemu
    > zobaczysz ją gołym okiem. Co więcej - zobaczysz ją nawet przez filtr 950nm

    Masz szanse widzieć bardzo silne źródło IR szczególnie gdy jest ono bliskie
    czerwieni. Oko nie jest jednorodne i pewnie częśc naszych czopków czy pręcików
    sięga ciut dalej niż ich średnia. Co przy braku innych bodźców wzrokowych
    pozwoli dostrzec takie źródło.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 9. Data: 2010-05-09 11:28:59
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

> [...]
    > sięga ciut dalej niż ich średnia. Co przy braku innych bodźców wzrokowych

    Zgadza się.

    Laser od CD świeci w bliskiej podczerwieni, nie widać go ale w ciemności
    widać. Oczywiście odblask na ścianie, bo patrzenia nie polecam ;)

  • 10. Data: 2010-05-09 12:26:54
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2010-05-09 12:38, Sergiusz Rozanski wrote:
> [...]
    > sięga ciut dalej niż ich średnia. Co przy braku innych bodźców wzrokowych

    Trzeba by się było zastanowić czy to czopki potrafią być na tyle czułe czy
    jednak przy takiej sile światła nie następują jakieś odbicia w oku dające
    w sumie ten sam efekt. Skoro jest FUT na grupę fizyczną to może ktoś
    kompetentniejszy się wypowie w temacie ;)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564