  • 1. Data: 2014-04-02 21:29:45
    Temat: Fotoradary SM - nie mają prawa żądać wskazania sprawcy
    Od: Andrzej Zbierzchowski <n...@t...pl>

    Maja obowiązek sami ustalić personalia RZECZYWISTEGO sprawcy.

    Awykonalne.

    Można juz zlikwidować ten śmieszny organ.

    Ciekawse jak to będzie w przypadku mandatu za wycieraczką za parkowanie?

    http://jeleniagora.naszemiasto.pl/artykul/straz-miej
    ska-przegrala-w-sadzie-nie-maja-prawa-zadac,2218458,
    t,id.html

    Straż miejska przegrała w sądzie. Jeleniogórski sąd uznał, że strażnicy
    miejscy nie mają prawa, domagać się od właściciela pojazdu, wskazania
    sprawcy wykroczenia drogowego. Chodzi o automaty, które robią zdjęcie
    podczas przekroczenia prędkości lub przejazdu na czerwonym świetle.
    Straż miejska Jelenia Góra

    Sprawa dotyczyła jeleniogórzanina Bartosza Boguckiego, który nie
    odpowiedział na korespondencję otrzymaną od straży miejskiej w Jeleniej
    Górze. Strażnicy zwrócili się do niego, po tym jak w lipcu ubiegłego
    roku automat zrobił zdjęcie citroena, przejeżdżającego na czerwonym
    świetle przy ul. Sobieskiego w Jeleniej Górze. Auto jest służbowym
    pojazdem pana Bartosza.

    "- Ponieważ list dostałem kilka miesięcy po tym zdarzeniu, nie
    pamiętam, kto tego dnia tamtędy jechał. Samochód mogła prowadzić np.
    moja żona lub mój wspólnik w interesach. Nie mogłem odpowiedzieć na
    pytanie straży, ponieważ nie wiem, kto prowadził - tłumaczy jeleniogórzanin.
    "

    Straż miejska skierowała sprawę do rejonowego sądu karnego w Jeleniej
    Górze. Ten odmówił wszczęcia postępowania i orzekł, że straż miejska ma
    wprawdzie prawo kontrolowania kierowców lub innych uczestników ruchu.

    "- Jednak uprawnienia strażników gminnych i miejskich, nie obejmują
    swym zakresem właścicieli lub posiadaczy pojazdów, jeżeli nie wykazuje
    się ich sprawstwa. Straż gminna lub miejska nie jest więc uprawniona, do
    złożenia wniosku o ukaranie właściciela lub posiadacza pojazdu, który
    nie wykonał obowiązku wskazania, komu powierzył pojazd do kierowania lub
    używania w oznaczonym miejscu i czasie - czytamy w postanowieniu.
    "

    Straż miejska przegrała w Sądzie Najwyższym

    Sąd rejonowy powołał się również wyrok Sądu Najwyższego z grudnia ub.
    roku w podobnej sprawie. W niej także uznano, że straże miejskie i
    gminne mają prawo karać jedynie za wykroczenia drogowe, a niewskazanie
    sprawcy takim nie jest. Straż miejska w takich sprawach nie jest
    uprawnionym oskarżycielem.

    Straż miejska zamierza zaskarżyć postanowienie jeleniogórskiego sądu.

    "- Straży miejska powołując się na rozporządzenie ministra
    transportu, próbuje wykazać, że ma jednak uprawnienie do karania za
    niewskazanie sprawcy. Choć rozporządzenie ma niższą rangę niż ustawa,
    sąd odwoławczy przeanalizuje te przepisy - mówi sędzia Andrzej Wieja,
    rzecznik jeleniogórskiego sądu.

    "

    Według prawnika procedura jest niedoskonała. Sędzia Wieja nie wyklucza,
    że w różnych sądach w kraju mogą zapadać odmienne orzeczenia w podobnych
    sprawach.

    Jeśli jeleniogórska straż miejska polegnie i w instancji odwoławczej,
    przygotowuje alternatywny sposób ustalania sprawców wykroczeń drogowych.
    - W przypadku, gdy właściciel auta odmówi nam wskazania sprawcy,
    będziemy przekazywali sprawę do policji. Oni są organem, który na pewno
    ma prawo składać do sądu wnioski, o ukaranie w takich sytuacjach
    właściciela pojazdu - mówi Artur Wilimek ze straży miejskiej w Jeleniej
    Górze.

  • 2. Data: 2014-04-02 21:41:55
    Od: anacron <a...@a...pl>

    W dniu 02.04.2014 21:29, Andrzej Zbierzchowski pisze:
    > Maja obowiązek sami ustalić personalia RZECZYWISTEGO sprawcy.

    https://www.facebook.com/NielegalneRadaryDoKosza/pos
    ts/641461479236183?stream_ref=10

    Masz cały wyrok z uzasadnieniem. :)

    --
    anacron
    aba/

  • 3. Data: 2014-04-02 22:37:30
    Od: huri_khan <s...@s...pl>

    Dnia Wed, 02 Apr 2014 21:29:45 +0200, Andrzej Zbierzchowski napisał(a):

> [...]
    > ma prawo składać do sądu wnioski, o ukaranie w takich sytuacjach
    > właściciela pojazdu - mówi Artur Wilimek ze straży miejskiej w Jeleniej

    A policja nie ma nic innego do robienia tylko zajmować się złoszeniami SM.
    No i najważniejsze kasa nie pójdzie do miasta.

    --
    [Pozdrawiam] [huri-khan][GG 177094]
    [SY] [Cruze 1,8 LT]

  • 4. Data: 2014-04-02 23:17:45
    Od: "Arbiter" <n...@h...com>

    Użytkownik "anacron" <a...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Masz cały wyrok z uzasadnieniem. :)

    czy gdy dostalem wezwanie sprzed 7 miesiecy za brak kwitka parkingowego
    (Warszawa), mogę tez odpisac ze nie wiem kto wtedy prowadzil samochod?

    Jest przegiecie bo dodaltelm mandat listem a za szybą nigdy nic nie było co
    wiecej wydaje mi sie ze zawsze placilem

  • 5. Data: 2014-04-02 23:22:39
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 2 kwietnia 2014 22:37:30 UTC+2 użytkownik huri_khan napisał:

    > A policja nie ma nic innego do robienia tylko zajmować się złoszeniami SM.
    >
    > No i najważniejsze kasa nie pójdzie do miasta.

> [...]

    Akurat Policja jest od tego żeby takie wnioski przyjmować i kierować sprawy do sądów.
    Z ustawy o Policji to wynika. Maja udokumentowane wykroczenie muszą sprawę wyjaśnić.
    A ktoś w SM jak nie przekaże udokumentowanych i nie zakończonych wykroczeń popełni
    przestępstwo.

  • 6. Data: 2014-04-02 23:46:44
    Temat: Re: Fotoradary SM - nie maj? prawa ??da? wskazania sprawcy
    Od: anacron <a...@a...pl>

    W dniu 02.04.2014 23:17, Arbiter pisze:
    > Użytkownik "anacron" <a...@a...pl> napisał w wiadomości

    > czy gdy dostalem wezwanie sprzed 7 miesiecy za brak kwitka parkingowego
    > (Warszawa), mogę tez odpisac ze nie wiem kto wtedy prowadzil samochod?

    Nie myl kary administracyjnej z mandatem.

    --
    anacron
    aba/

  • 7. Data: 2014-04-03 08:46:42
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2014-04-02 23:46, anacron pisze:

    > Nie myl kary administracyjnej z mandatem.

    ale to coś zmienia w tym przypadku?
    skoro twierdzisz że to nie ty parkowałeś, to chyba nie mogą ciebie
    ukarać? a jak im wskażesz osoby (np.5 :) którym w tym czasie użyczałeś
    samochód, to mogą się do nich odezwać i zapytać która z nich wtedy tam
    parkowała? :)

    Łukasz

  • 8. Data: 2014-04-03 09:04:18
    Od: anacron <a...@a...pl>

    W dniu 03.04.2014 08:46, dddddddd pisze:

    > ale to coś zmienia w tym przypadku?

    Tak, masz zapłacić Ty jako właściciel a jak się rozliczysz z winnymi to
    ich już to nie interesuje.

    --
    anacron
    aba/

  • 9. Data: 2014-04-03 10:59:38
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Wed, 02 Apr 2014 14:22:39 -0700 osobnik zwany kogutek444
    napisał:

> [...]
    > wykroczenie muszą sprawę wyjaśnić. A ktoś w SM jak nie przekaże
    > udokumentowanych i nie zakończonych wykroczeń popełni przestępstwo.

    a policja sobie to odłoży na półeczkę i poczeka na swoją kolej

    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 10. Data: 2014-04-03 11:00:14
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Thu, 03 Apr 2014 08:46:42 +0200 osobnik zwany dddddddd
    napisał:

    > ale to coś zmienia w tym przypadku?

    oczywiście. za parkowanie jest opłata dodatkowa a nie mandat. Inne zasady.