  • 1. Data: 2024-05-06 19:03:25
    Temat: Fotowoltaika do c.w.u.
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Jak najtaniej można złożyć taki zestaw?
    100 l co 24h.
    W praktyce ile dni w roku można osiągnąć zakładane zapotrzebowanie?

    Robert

  • 2. Data: 2024-05-06 19:07:32
    Temat: Re: Fotowoltaika do c.w.u.
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2024 o 19:03 Robert Wańkowski <r...@w...pl> pisze:

    > Jak najtaniej można złożyć taki zestaw?
    > 100 l co 24h.
    > W praktyce ile dni w roku można osiągnąć zakładane zapotrzebowanie?

    Ja mam pięć płaskich kolektorów, które grzeją mi 300L przez 7-8 miesięcy w
    roku.
    W styczniu jak jest "lampa" leci z nich 50-60stC.
    Może lepiej w tym wypadku iść w kolektory niż PV?

    TG

  • 3. Data: 2024-05-06 20:10:25
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Ja mam pięć płaskich kolektorów, które grzeją mi 300L przez 7-8 miesięcy
    > w roku.
    > W styczniu jak jest "lampa" leci z nich 50-60stC.
    > Może lepiej w tym wypadku iść w kolektory niż PV?

    Nie musi być FV .... sąsiad z typu pomysłowy dobromir chce sobie sam
    takie coś zmontować. Chce kupić po 300 zł 4 panele 300 W. Jakiś falownik.
    Pomyślałem, że może zapytam mądrzejszych coby uratować go przed głupim
    zakupem.

    Robert

  • 4. Data: 2024-05-06 20:40:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

> [...]
    > takie coś zmontować. Chce kupić po 300 zł 4 panele 300 W. Jakiś falownik.
    > Pomyślałem, że może zapytam mądrzejszych coby uratować go przed głupim

    Dziś nie widzę konkurencji dla FV. W naszym klimacie kolektory wodne w
    zimie zamarzają, musi być glikol i wymienik, a to kłopotliwe i kosztowne.
    Do tego dochodzi znany problem letnich wyjazdów -- jeśli się nie czerpie
    ciepłej wody, wszystko potrafi się zagotować. Z prądem wychdzi taniej,
    choć wydajność z metra mniejsza.

    Sprawdzają się panele dające w sumie co najmniej napięcie znamionowe
    grzałki (w praktyce 8-10 sztuk), do tego sterownik, który wydusza ze
    słońca ile się da (ze względu na charakterystykę prądowo-napięciową
    ogniw jest to konieczne, nie można połączyć wprost). Robi się też
    mniejsze instalacje, z grzałką na niższe napięcie i mniejszą liczbą
    paneli, ale nie wiem, czy warto. Mam zabukmarkowaną firmę el-car.auto.pl,
    która robi takie rzeczy. Widzę, że ma nawet szerszą ofertę niż trzy lata
    temu, kiedy było mi to potrzebne (to znaczy informacja, bo nie mam tego
    systemu w domu, ale wiem, że działa).

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2024-05-06 20:45:16
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2024 o 20:40 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

> [...]
    > która robi takie rzeczy. Widzę, że ma nawet szerszą ofertę niż trzy lata
    > temu, kiedy było mi to potrzebne (to znaczy informacja, bo nie mam tego

    Ja mam i 5 płaskich i 21 kW z PV.
    Wodę w CWU, jak jest słońce grzeję płaskimi i widzę przewagę tego
    rozwiązania.

    TG

  • 6. Data: 2024-05-06 21:07:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

> [...]

    [...]

    > Ja mam i 5 płaskich i 21 kW z PV.

    Wiem. Chyba wszyscy od dawna wiedzą, cały internet.

    > Wodę w CWU, jak jest słońce grzeję płaskimi i widzę przewagę tego
    > rozwiązania.

    Tak. Ale to nie jest przykład pomysłowego dobromira, który kalkuluje
    każdą wydaną stówkę. Wręcz przeciwnie raczej.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2024-05-07 07:08:21
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Nie musi być FV .... sąsiad z typu pomysłowy dobromir chce sobie sam
    > takie coś zmontować. Chce kupić po 300 zł 4 panele 300 W.

    Czyli 1200 W w szczycie, a średnio 600 albo i mniej?
    A jak chce tym wodę grzać, tj. jak sterować grzaniem, żeby nie dobierał
    większości prądu z sieci?

    Miałem kiedyś automat sterujący tymże, ale to kolejne kilka stówek i
    przy tak słabym wejściu bojler może nie działać prawidłowo (ja to
    łądowałem z 3 kWp).

  • 8. Data: 2024-05-07 15:07:18
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Mam zabukmarkowaną firmę el-car.auto.pl