  • 1. Data: 2019-02-28 15:08:08
    Temat: Gigatron
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Tak pisaliscie o tym cudzie ... ile tam jest ukladow ?

    Wyglada, ze jakos niewiele ... i to naprawde jest procesor z wideo,
    czy uproszczony do granic mozliwosci ?

    Patrze na schemat ... no jakby niewiele.

    J.

  • 2. Data: 2019-02-28 17:12:35
    Temat: Re: Gigatron
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 28/02/2019 14:08, J.F. wrote:

> [...]
    > uproszczony do granic mozliwosci ?
    >
    > Patrze na schemat ... no jakby niewiele.

    Procesor ma 16 instrukcji ale jest do tegko kompilator.

    Memory load/store: ld st
    Logical operations: anda ora xora
    Arithmetic operations: adda suba
    Unconditional jumps: jmp bra
    Conditional jumps: bgt beq bge blt bne ble
    No operation: nop

    Programowo tworzony jest vCPU, który ma 34 instrukcje,

    Video generowane jest synchronicznie razem z zegarem (coś jak w ZX81)
    Kod wyknowynany jest co czwartą linię obrazu

    c.

  • 3. Data: 2019-02-28 21:22:24
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 28/02/2019 17:12, cezar wrote:
    > Kod wyknowynany jest co czwartą linię obrazu

    To jest konfigurowalne. Można wykonywać co drugą, trzecią, czwartą.
    Więcej szybkości, mniej obrazu :D

  • 4. Data: 2019-02-28 23:09:03
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > To jest konfigurowalne. Można wykonywać co drugą, trzecią, czwartą.
    > Więcej szybkości, mniej obrazu :D
    A ZX81 był tryb FAST. Bez obrazu na czas wykonywania wybranej części
    programu.

    Robert

  • 5. Data: 2019-03-01 20:06:58
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 28/02/2019 23:09, Robert Wańkowski wrote:
    > A ZX81 był tryb FAST. Bez obrazu na czas wykonywania wybranej części
    > programu.

    Podobnie w Atari. Zmiana trybu ekranu zmieniała obciązenie DMA i
    dodawała lub odejmowała cykli CPU. Można też było DMA prawie całkiem
    wyłączyć.

  • 6. Data: 2019-03-01 21:42:27
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Tak pisaliscie o tym cudzie ... ile tam jest ukladow ?
    >
    > Wyglada, ze jakos niewiele ... i to naprawde jest procesor z wideo, czy
    > uproszczony do granic mozliwosci ?
    >
    > Patrze na schemat ... no jakby niewiele.

    Z mojej strony, nawalilem się wódą, w promocji za 7.49 za połówkę 21%, (za
    własne pieniądze kupiłem, proszę, uwierzcie, mam powód, by pisać po pijaku,
    albo zwariuję), chciałem sobie to qpić, albo jakoś inaczej... any sobie
    pozobywać, mogę nawet płytę sam wytrawić i elementy sam pozdobywać, aby
    włożyć wysiłek w osiągnięcie rezultatu, zalutować zdobyte elementy, jak
    włożę w to wysiłek, to docenię wkład pracy w to włożony, najlepsza radocha
    dla konstruktora, to gdy własnoręczny wysiłek zaowocuje skutecznym
    działaniem złożonego dzieła własnych rąk. Jak radio zadziałą z byle jakiej
    konstrukcji, ale złożonej własnymi rękami, byle zrozumieć przekaz, to
    satysfakcja większa, niż wygrana w Totka i zakup 10 najlepszych konstrukcji.
    Korci mnie, Gigatrona próbować poprogramować "temi rencyma", no, lubię się
    bawić, choć możże to i owo będzie za trudne, ale chciał bym czasem dojść do
    czegoś sam, wsparcie biorąc jedynie po to, aby "przytrzymaj mi te dwa
    kabelki, zlutuję je, aby działało".
    Cóż, jak pisano, że na dysku MBR da się zrobić tylko jedną partycję primary,
    to ja okre.sliłem, zze to pierdolenie o Szopenie, program, to zbiór bajtów,
    a nie ludzkie założenia, co kto i co może.
    Ja miałewm 4 primary i wystarczyło przerzucać znacznik boot, a reszta robiła
    się sama. Jużz dawno przestalem wierzyć w "może być ty;lko jedna primary na
    MBR", bo stwierziłem, że to kłamstwo. Przerzucam się znacznikiem i sam
    startuję to, co chcę. Żadnych menedżerów startu, robię to, co sam chcę. I
    jakoś tak, widzicie mnie na newsach, więc działam i udaje się.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 7. Data: 2019-03-01 21:48:18
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "cezar" <c...@t...pl.nospam> napisał w wiadomości

> [...]
    > Conditional jumps: bgt beq bge blt bne ble
    > No operation: nop
    >
    > Programowo tworzony jest vCPU, który ma 34 instrukcje,

    Jakoś tak skojarzyło mi się z amigowym Copper, czy jak mu q.wa na imię,
    gdzie specjalizowany procek ma kilka instrukcji, ale qrefsko szybkich.
    Zadać przekopiowanie kilku obszzarów, poszło, zrobione, już.

    > Video generowane jest synchronicznie razem z zegarem (coś jak w ZX81)
    > Kod wyknowynany jest co czwartą linię obrazu

    Tę wadę ZX81 aż mnie kusi wykorzystać, zrobic po swojemu, aby nie ukrywam,
    coś sobie udowodnić. Skoro kiedyś pieprzyli, że tylko jedna partycja
    primary, to ja zrobiłem 4 i nadal chodziło, więc kto qżva pieprzy? Działa?
    Działa, więc o co q..va chodzi? Kupię ZX80/81 i po swojemu to zrobię.

  • 8. Data: 2019-03-01 21:53:24
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał w wiadomości

    > A ZX81 był tryb FAST. Bez obrazu na czas wykonywania wybranej części
    > programu.

    C64 też to ma, dokładniej, C128 procek obrazu 85-coś-tam, procek cyfrowy
    odpowiednik EGA nawwet się nie wyłącza w trybie FAST, zadajemy, działamy, po
    sprawie.
    Sprawdzę, czy jest jakis odpowiednik "co 4 linię obrazu". Korci mnie
    strasznie to złożzyć, nie wiem, ile kasy miabym przeznaczyć.

  • 9. Data: 2019-03-01 21:56:46
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 01/03/2019 21:48, HF5BS wrote:
    > Jakoś tak skojarzyło mi się z amigowym Copper, czy jak mu q.wa na imię,
    > gdzie specjalizowany procek ma kilka instrukcji, ale qrefsko szybkich.
    > Zadać przekopiowanie kilku obszzarów, poszło, zrobione, już.

    Nie jest Turing-complete. Nie jest wobec tego procesorem w sensie jaki
    rozumiemy obecnie, podobny do niego był Antic z Atari i też nie był
    Turing-complete.

    Para Blitter+Copper teoretycznie jest Turing-complete ale nie na wiele
    się to przyda bo wychodzi zbyt wolne aby było użyteczne.

  • 10. Data: 2019-03-01 22:05:39
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    >
    > Para Blitter+Copper teoretycznie jest Turing-complete ale nie na wiele się
    > to przyda bo wychodzi zbyt wolne aby było użyteczne.

    Powiem tak - nie oczekuję nie-wiadomo-jakich-cudów.
    Ale jeśli narzędzie oferuje mi wygodne działanie na tym, na czym potrzebuję,
    to po prostu zamierzam to wykorzystać, a to czy zrobią to krasnoludki, czy
    fizyczne elektrony, to mi to zwisa i powiewa.
    urządzenie zrobi mi to, czego chcę, w czasie, jaki zaakceptuję, to włala,
    jedziesz gościu, a metoda mniej dla mnie znaczy.
    Ostatnią rzeczą, jakiej ja chcę, to zrobienie czegoś dokładnie tak, jak
    jakaś specyfikacja, czy czyjeś wyobrażenie o świecie zechce mi wymusić.
    Rzecz ma być zrobiona szybko i konkretnie, a jak, to mniejsza o to, byle
    skutecznie i dobrze.