  • 151. Data: 2012-02-20 20:23:27
    Temat: Re: Grzalka silnika - testowal ktos?
    Od: 'Tom N' <n...@2...dyndns.org.invalid>

    Adam Płaszczyca w <news:c1.01.3TrjCC$0vp@mike.oldfield.org.pl>:

    > Jarku, 3 fazy to 3x400V.

    Taaa, niezłą faze musiałeś mieć pisząc powyższe w kontekście wątku

    --
    Tomasz Nycz

  • 152. Data: 2012-02-20 21:01:37
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    Dnia 20-02-2012 o 20:15:43 J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Sprzeczal sie nie bede, ale trzy przewody razem to chyba kabel ?

    Też nie wiem dlaczego tak przyjęto - ale u elektryków kabel to przewód
    który zakopuje się w ziemni :-), jeśli instalacja w ścianach - to tylko i
    wyłacznie przewody (nie kable).

    Pzdr
    TG

  • 153. Data: 2012-02-20 22:00:55
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 20 Feb 2012 20:15:43 +0100, J.F napisał(a):

    > Innymi slowy - przemysl to jeszcze raz. Czemu 230V a nie 400 ... a
    > raczej czemu 17.4A a nie 10A.
    >
    > P.S. Hint ... sqrt(3)

    No dobrze, dobrze ;)

    > Sprzeczal sie nie bede, ale trzy przewody razem to chyba kabel ?

    Nie.

    --
    ___________ (R)

  • 154. Data: 2012-02-20 22:02:24
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 20 Feb 2012 21:01:37 +0100, Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

    > Też nie wiem dlaczego tak przyjęto - ale u elektryków kabel to przewód
    > który zakopuje się w ziemni :-), jeśli instalacja w ścianach - to tylko i
    > wyłacznie przewody (nie kable).

    Z definicji. Po prostu kabel to przewód odporny na warunki zewnętrzne
    przeznaczony do pracy w wodzie i w ziemi.

    A że publika na wszystko mówi 'kabel' albo 'kabelek'?
    To tak jak widziałem łóżko w sklepie meblowym z kartką oznajmiającą, że
    może być w sośnie lub w buku.
    Duże te sosny i buki...

    --
    ___________ (R)

  • 155. Data: 2012-02-20 23:31:20
    Od: "v...@i...pl" <v...@i...pl>

    > Objętość płynów, masa silnika itp nie mają żadnego znaczenia (w stanie
    > ustalonym).
    > Do wyliczenia różnicy temperatur między ciałem a powietrzem potrzebna
    > jest moc, powierzchnia, i pewna "stała"
    > (z tą stałą najwięcej kłopotu bo zależy od "rozwinięcia" powierzchni,
    > przepływu, kształtu, orientacji przestrzennej)

    Strzelam, ale na logike: czy ta stała nie zależy przypadkiem od ciepla
    wlasciwego, a co za tym idzie od masy i objetosci rowniez? Bo inaczej
    nagrzeje sie silnik z 10L plynu i 5l oleju, a inaczej bez tych plynow -
    inna bedzie jego pojemnosc cieplna.

    --
    venioo -> GG:198909
    "What a wonderful wooooorld!" :)

  • 156. Data: 2012-02-20 23:33:59
    Temat: Re: [ot] dywagacje wannowe
    Od: "v...@i...pl" <v...@i...pl>

    W dniu 2012-02-20 01:37, J.F. pisze:

    > Mozesz sprobowac bez wylaczania - lodowka i pompa nie biora az tak duzo
    > energii. Tylko ja rozumiem ze wychodzic pozna noca tuz przed snem a potem
    > jeszcze rano zanim sie swiatlo zapali to tez sie nie chce.

    w sumie najpierw przez 15min zobacze ile bierze sama pompa i lodowka,
    pozniej wlacze grzalke i zobacze przez kolejne 15min. :) po odjeciu
    powinien mi wyjsc "pi razy oko" pobor pradu przez grzalke :)
    ale to w weekend.

    --
    venioo -> GG:198909
    "What a wonderful wooooorld!" :)

  • 157. Data: 2012-02-21 00:00:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 20 Feb 2012 23:31:20 +0100, v...@i...pl napisał(a):
> [...]
    > wlasciwego, a co za tym idzie od masy i objetosci rowniez? Bo inaczej
    > nagrzeje sie silnik z 10L plynu i 5l oleju, a inaczej bez tych plynow -

    No wlasnie nie ma - interesuje nas stan ustalony.
    Przy pewnej roznicy temperatur silnika i otoczenia moc oddawana do
    otoczenia bedzie rowna mocy grzalki - i dalsze podgrzewanie nic nie da.
    Przez co i pojemnosc cieplna sie dalej nie liczy, a na oddawanie ciepla w
    ogole nie ma wplywu.

    I jak sie okaze ze te 300w podgrzewa nam silnik o 5 stopni, to chocbys nie
    wiadomo jak dlugo grzal, to przy -20 w nocy bedzie gora -15 w silniku.

    Oczywiscie wczesniej jest stan nieustalony i podgrzanie tego silnika o 5
    stopni (lepiej o 4.5) moze zajac godzine, dwie czy trzy - w zaleznosci od
    pojemnosci cieplnej.

    J.

  • 158. Data: 2012-02-21 09:18:30
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2012-02-20 20:01, nazgul pisze:

    > brawo za doprowadzenie sprawy do absurdu
    > 1. dlaczego bez wyłączania się?

    Dlatego, że mój, gdy tak go ustawię, nie wyłącza się. Po prostu.

    > 2. tak współczynnik temperaturowy drutu jest niski ale przy połowie z 5972 staje
    się znaczący.

    Masz moc, masz wzór - wychodzi z niego, jaką piec musi mieć temperaturę.
    Niezależnie od tego czy grzeje go drut, czy cokolwiek. Absurd? Jasne.

    > 3. wzór jest wzięty z obliczeń dla budynków i jak widać dość prosty (pewnie
    emipiryczny)
    > a wiec o ile może się sprawdzać dla |dT|<40 to dla 5972 niekoniecznie

    Wzór się nie sprawdza nie z pwowodu niskiej temperatury, tylko z powodu brania
    kubatury
    zamiast powierzchni. Dla *płaskich* budynków o stałej wysokości kubatura jest
    w przybliżeniu poporcjonalna do powierzchni. Jak widać przybliżenie jednak załamuje
    się.

    > ok można równie dobrze założyć, że sprawdza się dla objętości sporo większych niż
    1m3 (tym bardziej przykład z grzejnikiem nie na miejscu).
    > 4. idąc tropem grzejnika.. do jakiej temperatury nagrzewa się 5W żarówka na mrozie?

    Jasne jest, że nie wyliczysz tego z tego wzoru.

    > pooopraaaawcie mnieeeeeeeeeee..... ;-)

    > hint for hint
    > wzór był dla budynku, przyznasz ze objętość dość dobrze koresponduje tu z
    powierzchnią zewnętrzną.

    Otóż to.

    > zajdź proszę lepszy wzór, czy sam mam poszukać? - bo przyznam, że ten wyżej, był
    pierwszy z brzegu.

    Wzór jest banalny, piszę z pamięci, więc gdzie indziej mogą być użyte inne symbole:
    P = S*(t1-t2)*k
    P - moc
    S - powierzchnia oddawania ciepła
    k - stała "przewodności styku ciało-gaz" (upraszczam trochę - nie czepiać się)
    Jedyny problem jest wyznaczeniu stałej k dla konkretnego przypadku.
    Zależy ona od kształtu przedmiotu, a nawet jego orientacji, oraz parametrów gazu i
    jego przepływu.
    Można ją jednak jakoś oszacować z przypadków przedmiotów podobnej wielkości
    omawianych w tym wątku.
    Można poszukać tych wartości dla obliczania chłodzenia urządzeń, ale nie chce mi się.

  • 159. Data: 2012-02-21 09:34:45
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2012-02-20 20:01, nazgul pisze:

    > 3. wzór jest wzięty z obliczeń dla budynków i jak widać dość prosty (pewnie
    emipiryczny)

    Aha, jest jeszcze jeden, fundamentalny powód, dla którego nie należy stosować stałych
    z budynków.
    Wzory dla budynku dotyczą temperatury gazu w środku, zaś ścianę traktują jak barierę
    izolacyjną.
    Tu zaś masz prawie lity przedmiot o dużej przewodności cieplnej, zaś izolację stanowi
    sam styk
    przedmiot-gaz, czyli głównie warstwa przyścienna gazu (i w niewielkim stopniu samego
    materiału).

  • 160. Data: 2012-02-21 09:40:00
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2012-02-20 23:31, v...@i...pl pisze:

    > Strzelam, ale na logike: czy ta stała nie zależy przypadkiem od ciepla wlasciwego,
    a co za tym idzie od masy i objetosci rowniez?

    Nie. Może troszkę zależeć od przewodności cieplnej materiału z którego wykonano
    obudowę, ale dla takich jak metal (wysoka) można spokojnie założyć constans, bo
    główny
    współczynnik i tak zależy wtedy od styku materiał-gaz.

    > Bo inaczej nagrzeje sie silnik z 10L plynu i 5l oleju, a inaczej bez tych plynow -
    inna bedzie jego pojemnosc cieplna.

    Nagrzeje się szybciej, ale końcowa temperatura będzie jednakowa.