  • 11. Data: 2014-02-16 11:53:37
    Temat: Re: Ile można wycisnąć ze śruby i szyny miedzianej?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 16 Feb 2014 00:16:45 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):
    > Miedź niczym zasadniczym tu się od stali nie różni, ale:
    > 1. Temperatura topnienia jest niższa, więc i pełzanie zachodzi w niższych
    temperaturach

    jakies 300 C wychodzi, no chyba ze myslales w Kelvinach.
    Dawno, dawno temu, na ceramice - moze. Teraz wszystko z plastiku i
    100 C raczej nie przekracza.

    > 2. Miedzi używa się na przewody elektryczne, w których temperatura wytwarza się
    niejako sama, czyli tam gdzie gęstość prądu jest wysoka.

    Przewody sa izolowane, a izolacja nawet 100 C nie wytrzymuje.

    > 6. Styki elekrtryczne konstruuje się tak żeby docisk mechaniczny był zapewniony
    mimo tego pełzania. Zawsze jest jakiś element sprężysty. Nie potrzeba tego dużo, bo
    żeby "uklepać" chropowatość powierzchni wystarczy parę mikronów odkształcenia. A tyle
    sprężystości da nam kilkumilimetrowa długość wkręta stalowego, solidnie dokręconego.

    Ale czesto jest 2-3mm tylko. Sprezystosc zadna.

    > 8. Wniosek: bardzo ważnym elementem połączeń elektrycznych jest
    > zapewnienie stałego docisku mechanicznego niezależnego od
    > plastycznego odkształcenia elementów dociskanych. Wystarczy
    > sprężyna, tylko trzeba umieć dobrać jej sztywność i skok.

    Wniosek niby logiczny, ale milardom drobnych urzadzen wystarcza srubka
    :-)

    Teraz srubki czesto zastapione sprezynkami, ale imo dlatego ze sie
    szybciej montuje.

    J.

  • 12. Data: 2014-02-16 12:05:32
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 16 lutego 2014 10:53:37 UTC użytkownik J.F. napisał:
    > jakies 300 C wychodzi, no chyba ze myslales w Kelvinach.
    > Dawno, dawno temu, na ceramice - moze. Teraz wszystko z plastiku i
    > 100 C raczej nie przekracza.

    No właśnie to jest typowy błąd w rozumowaniu. Te 100C to jest ogólna temperatura,
    powiedzmy zewnętrznej powierzchni. Ale to ciepło się bierze z punktowych,
    mikroskopijnych źródeł, a w nich temperatura jest dużo wyższa. Owszem, miedź jest
    świetnym przewodnikiem ciepła więc dobrze to punktowe ciepło rozprasza, Ale jak nie
    ma gdzie go zrzucić (nie masz przecież wentylatora w gniazdku ściennym), to nic nie
    pomoże.

  • 13. Data: 2014-02-16 19:22:51
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 16 lutego 2014 11:53:37 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Przewody sa izolowane, a izolacja nawet 100 C nie wytrzymuje.

    Eh? Parę godzin przewody 1x240 pracowały przy 110C i jakoś nie
    wyparowały :>

    > Teraz srubki czesto zastapione sprezynkami, ale imo dlatego ze sie
    > szybciej montuje.

    Niby tak, ale trwałość czegoś takiego jest kiepska w dłuższym czasie,
    ktoś tam próbował w elektrowni ale przestał próbować :>

    L.

  • 14. Data: 2014-02-16 19:31:05
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 15 lutego 2014 12:34:39 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > A wyczysciles miejsce styku ? papier scierny moze cuda zdzialac :-)

    Papierem nie, tylko chemicznie.
    Może poexperymentuję, ciekawe do jakiej wartości rezystancji
    da się zejść :]

    > A gwint w miedzi, czy stalowa nakretka ?

    Śruba i nakrętka stalowe.

    > Chyba troche przesadziles :-) 60Nm

    Bo ja wiem, w jakiś tabelach widziałem nawet 94Nm, przy jakimś tam
    gwincie. Przy 140 śruba nadal wygląda zdrowo, toteż chciałem się
    spytać, jak to jest naprawdę, a nie w tabelkach :>

    L.

  • 15. Data: 2014-02-16 19:37:35
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 16 lutego 2014 18:22:51 UTC użytkownik Lisciasty napisał:
    > Niby tak, ale trwałość czegoś takiego jest kiepska w dłuższym czasie,
    > ktoś tam próbował w elektrowni ale przestał próbować :>

    Dlatego ja Ci nie mówię o jakiejś sprężynce z długopisu, tylko fest sprężynach, które
    by trzymały naciąg na poziomie tego co śruba wytrzyma, nawet jak Ci ta miedź popłynie
    kilka milimetrów.

  • 16. Data: 2014-02-16 19:44:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 16 Feb 2014 10:31:05 -0800 (PST), Lisciasty napisał(a):
    > Papierem nie, tylko chemicznie.
    > Może poexperymentuję, ciekawe do jakiej wartości rezystancji
    > da się zejść :]

    Ciekaw jestem kropli rteci :-)

    J.

  • 17. Data: 2014-02-16 19:47:54
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 16 lutego 2014 19:44:38 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Ciekaw jestem kropli rteci :-)

    Znaczy, nakapać rtęci między tę miedź i skręcić?
    Czy jak? :>

    L.

  • 18. Data: 2014-02-16 19:52:57
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 16 lutego 2014 18:47:54 UTC użytkownik Lisciasty napisał:

    > Znaczy, nakapać rtęci między tę miedź i skręcić?
    >
    > Czy jak? :>

    Że co? W sensie żeby amalgamat się wytworzył, czy że rtęć będzie miała lepszy styk?
    To jest wprawdzie ciecz, ale zwilżalność rtęci jest wyjątkowo słaba.

  • 19. Data: 2014-02-16 19:57:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 16 Feb 2014 10:22:51 -0800 (PST), Lisciasty napisał(a):
    > Eh? Parę godzin przewody 1x240 pracowały przy 110C i jakoś nie
    > wyparowały :>

    A czym izolowane ?

    popularny polwinit (PCW/PVC) mieknie juz przy 70C, w 110C nie paruje,
    ale zwarcie kabli grozi, a moze i plastyfikator paruje.

    Ale moze miales gume, polipropylen czy poliuretan ... bo chyba nie
    teflon ?

    J.

  • 20. Data: 2014-02-16 20:13:28
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 16 lutego 2014 19:57:15 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Ale moze miales gume, polipropylen czy poliuretan ... bo chyba nie
    > teflon ?

    Jakieś czarne gumoidalne coś, nie wiem dokładnie co.
    Metodą Macajewa dało się badać, nie było bardzo miękkie
    i nie śmierdziało :> No ale leżało na betonie, miało jakieś
    tam chłodzenie.

    L.