  • 1. Data: 2014-02-08 01:39:39
    Temat: Czy da się policzyć zew. temp. wymiennika
    Od: Marek <f...@f...com>

    Witam,
    do pewnego systemu odzysku ciepła chciałbym obliczyć pewną
    temperaturę. Jest wymiennik ciepła w formie skręconej w "cewkę" o
    średnicy 1m rury stalowej o przekroju wew. 25mm i długości L 65m.
    Wymienik jest "ogrzewany" powietrzem o temperaturze T. Znana jest
    różnica temperatury dt=20°C wody wypływającej (75°C) i wpływającej
    (50°C) oraz prędkość jej przepływu 1.5 l/s. Jak mając powyższe dane
    obliczyć jaka jest w danej chwili T? Chociaż tak z grubsza...

    --
    Marek

  • 2. Data: 2014-02-08 11:10:22
    Temat: Re: Czy da się policzyć zew. temp. wymiennika
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 08 Feb 2014 01:39:39 +0100, Marek napisał(a):
> [...]
    > różnica temperatury dt=20°C wody wypływającej (75°C) i wpływającej
    > (50°C) oraz prędkość jej przepływu 1.5 l/s. Jak mając powyższe dane

    ale to jest 25 C roznicy

    > obliczyć jaka jest w danej chwili T? Chociaż tak z grubsza...

    Znaczy o temperature powietrza wplywajacego lub wyplywajacego chodzi ?

    Konrad pewnie pomoze, ale ktoras z nich musi byc na pewno wieksza od
    75 C :-). Oszacowac nie potrafie jaka musi byc roznica temperatury
    powietrze-woda, aby potrzebna ilosc ciepla przeplynela przez scianki
    rury. Rura dluga, wiec z samej przewodnosci stali raczej minimalna,
    ale tu jest mnostwo zjawisk dodatkowych.

    J.

  • 3. Data: 2014-02-08 11:26:02
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 8 lutego 2014 10:10:22 UTC użytkownik J.F. napisał:
    > Konrad pewnie pomoze

    Nie pomogę, bo po pierwsze tu jest za mało danych (chociaż pewnie można brakujące
    dane założyć), a po drugie ja jestem mechanik. To jest bardzo proste zadanie, pewnie
    są gotowe kalkulatory do takich obliczeń cieplnych, widziałem po sieci krążące
    gotowce w Mathcadzie na takie pasywne wymienniki, ale ja się tym nie zajmuję. Mogę
    porachować naprężenia.

    Konrad

  • 4. Data: 2014-02-08 14:03:02
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Marek wrote:
> [...]
    > (50°C) oraz prędkość jej przepływu 1.5 l/s. Jak mając powyższe dane
    > obliczyć jaka jest w danej chwili T? Chociaż tak z grubsza...

    potrzebne są dT medium ogrzewanego lub dT medium oziębianego, wydatek
    obydwu i co to jest za medium (ciepło właściwe)obydwu
    ja z tego twojego opisu nie wiem co jest co

    jeffrey

  • 5. Data: 2014-02-08 14:20:38
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 8 Feb 2014 14:03:02 +0100, "Jeffrey"
    <s...@w...onet.pl> wrote:
    > potrzebne są dT medium ogrzewanego lub dT medium oziębianego,
    wydatek
    > obydwu i co to jest za medium (ciepło właściwe)obydwu
    > ja z tego twojego opisu nie wiem co jest co

    W układzie krąży woda, wchodzi do wymiennika z temp. 50 i wychodzi
    85 z predkoscia 1.5l/s .
    Od wczoraj szukam jakiegoś kalkulatora do tego i nie mogę nic
    sensownego zanalezć. Wydawało mi się to proste zadanie w stylu: jest
    rura o dl L i przekroju X przechodząca przez pokój. Do pokoju wplywa
    woda z temp. 50, a z pokoju wyplywa z temp. 85. Znajac prędkość
    przepływu wody 1.5l/s oblicz temperaturę w pokoju.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2014-02-08 14:45:09
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 08 Feb 2014 14:20:38 +0100, Marek <f...@f...com> wrote:
    > W układzie krąży woda, wchodzi do wymiennika z temp. 50 i wychodzi
    > 85 z predkoscia 1.5l/s .

    Może nieprecyzyjnie się wyraziłem, to nie jest typowy wymiennik gdzie
    są dwa układy krążącej wody. To jest wężownica umieszczona w gorącym
    powietrzu, to powietrze ogrzewa tą wężownice i wodę przez nią
    płynąca. Wymiary tej wężownicy to przekrój 25mm, długość 65m (taka
    cewka o średnicy 1m). Woda do niej wpływa o temp. 50°C, ogrzewa się i
    wypływa o temp. 75°C. Prędkość przepływu to 1.5 l/s. Jak obliczyć
    temp. tego powietrza ogrzewającego tą wężownicę.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2014-02-08 15:13:32
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 8 lutego 2014 14:45:09 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

> [...]
    > wypływa o temp. 75°C. Prędkość przepływu to 1.5 l/s. Jak obliczyć
    > temp. tego powietrza ogrzewającego tą wężownicę.

    Potrzebny jest HTC. Żeby go oszacować, musisz zdradzić skąd to gorące powietrze: czy
    zapiernicza z dużą prędkością z komina elektrociepłowni, czy ta wężownica jest w
    zamkniętej szklarni na pustyni. Jednym słowem: jaka jest prędkość przepływu. Inaczej,
    czy to jest naturalna konwekcja, czy wymuszona.
    Konrad

  • 8. Data: 2014-02-08 15:43:33
    Od: k...@g...com

> [...]
    >
    > wypływa o temp. 75°C. Prędkość przepływu to 1.5 l/s. Jak obliczyć
    >
    > temp. tego powietrza ogrzewającego tą wężownicę.

    Piszesz o tym jak o urządzeniu które istnieje. Zmierz temperaturę powietrza. No chyba
    że to reaktor atomowy i trzeba wejść z termometrem tam gdzie promieniowanie.

  • 9. Data: 2014-02-08 16:16:54
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 8 Feb 2014 06:13:32 -0800 (PST), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:
> [...]
    > rociepłowni, czy ta wężownica jest w zamkniętej szklarni na pustyni=
    > . Jednym słowem: jaka jest prędkość przepływu. Inaczej, czy to je=

    Ok to opiszę jak cały proces wygląda. Ta wężownica jest w kształcie
    cewki i ustawiona jest pionowo w izolowanej termicznie studni.
    Średnica studni to średnica "cewki" wężownicy i wynosi ok
    1m.Głębokość studni/cewki 2m. Do środka tej wężownicy/cewki wsuwany
    jest pojemnik stalowy w kształcie korka od szampana. "Szyjka" korka
    ma średnice 75cm i ma długość 1.9m."Kapelusz" ma średnicę 1.5m.
    Szyjka to pojemnik zawierający wyżarzany drut stalowy, szyjka oraz
    jej zawartosc waży ok 2t i ma temp. początkowa ok 500-600°C. Kapelusz
    korka opiera się o krawędź studni. Po włożeniu takiego wsadu jest
    odzyskiwane ciepło poprzez wodę płynąca w wężownicy z tego
    rozgrzanego pojemnika.
    Studia jest zasłonięta z góry "kapeluszem" tego pojemnika. Wężownica
    ma trochę większą średnicę niż pojemnik, stąd jest pewna przestrzeń
    powietrzna między gorącym pojemnikiem a wężownicą. Nie ma żadnego
    wymuszonego przepływu tego powietrza. W środku pojemnika jest
    termopara, więc znana jest temp. wew. pojemnika i powiedzmy podobna
    będzie na jego siciance. Nie ma termopary w tej przestrzeni
    powietrznej, a jestem ciekaw jaką temp. jest otoczona ta wężownica
    (jaka jest temp. powietrza wew studni). Myślałem, że znając parametry
    przeplywającej wody przez tą wężownicę da się wyliczyć/oszacować
    temp. otaczającego ja powietrza, chociaż tak z grubsza bo domyślam
    się, że jest na pewno niższa niż pojemnika.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2014-02-08 16:19:58
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 8 Feb 2014 06:43:33 -0800 (PST), k...@g...com wrote:
> [...]
    pow=
    > ietrza. No chyba że to reaktor atomowy i trzeba wejść z termometrem

    Nie mam jak, bo nie mam wolnej termopary, zanim ja dostanę chciałem
    ja sobie z grubsza oszacować. Jakie są szczegóły instalacji opisałem
    w poście obok.

    --
    Marek