    From: "KarolW" <k...@g...comWYTNIJTO>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Iskry, huk i spalone DVD
    Date: Fri, 9 Oct 2009 22:37:44 +0200

    Dla mnie zagadka ale pewnie zaraz znajdziecie wyjasnienie.

    Prawie nowe mieszkanie w bloku, okolo 7 lat, nagle ze skrzynki z
    zabezpieczeniami (hebelki) leca iskry,dym i smrod, chwile pozniej DVD w
    pokoju eksploduje z duzym hukiem ... zadne zabezpieczenie sie NIE
    wylacza. Ani rożnicowka ani pozostale S-ki.

    Po rozebraniu skrzynki, okazalo sie ze głowny przewod zerowy (2,5mm2)
    jest luzny (niedokrecony). Na dodatek izolacja stopila sie prawie
    doszczetnie na odcinku od wyjscia ze sciany do listwy zaciskowej.
    Teraz pytania:

    1) Jak to mozeliwe ze instalacja dzialala poprawnie przez 7 lat (nikt nie
    otwieral rozdzielni) i nagle sie zjarala. Nadmierny, dodatkowy duzy pobor
    pradu wykluczony, cala akcja miala miejsce rano, z duzych odbiorow
    wlaczony byl tylko czajnik.
    2) W DVD eksplodowal kondenator w zasilaczu (22uF, 400V) oraz spalil sie
    bezp 2,5A . Dlaczego ?
    3) Spalil sie telewizor (zakres uszkodzen jeszcze nie zweryfikowany)
    4) Szlag trafil stacje bazowa telefonu stacjonarnego. (tez zakres
    uszkodzen jeszcze nie zweryfikowany)

    Jeszcze jestem w stanie zrozumiec, ze przewod zerowy mogl byc
    niedokrecony od samego pcozatku i powoli sie utlenial/upalal az wreszcie
    doszlo do spalenia izolacji, ale przepiecia w instalacji i wybuchajace
    kondensatory sa poza moim skromnym pojmowaniem.
    I na koniec zabezpieczenia. Skoro przewod sie konkretnie grzal to musial
    byc duzy prad, czemu nie zadzialaly zabepieczenia? Chyba nawet zwloczne
    powinny juz zadzialac... Niestety nie wiem jakie byly tam charakterystyki
    hebelkow..

    Zapraszam do dyskusji.
    Karol W.