  • 1. Data: 2009-10-09 20:37:44
    Temat: Iskry, huk i spalone DVD
    Od: "KarolW" <k...@g...comWYTNIJTO>

    Dla mnie zagadka ale pewnie zaraz znajdziecie wyjasnienie.

    Prawie nowe mieszkanie w bloku, okolo 7 lat, nagle ze skrzynki z
    zabezpieczeniami (hebelki) leca iskry,dym i smrod, chwile pozniej DVD w
    pokoju eksploduje z duzym hukiem ... zadne zabezpieczenie sie NIE
    wylacza. Ani rożnicowka ani pozostale S-ki.

    Po rozebraniu skrzynki, okazalo sie ze głowny przewod zerowy (2,5mm2)
    jest luzny (niedokrecony). Na dodatek izolacja stopila sie prawie
    doszczetnie na odcinku od wyjscia ze sciany do listwy zaciskowej.
    Teraz pytania:

    1) Jak to mozeliwe ze instalacja dzialala poprawnie przez 7 lat (nikt nie
    otwieral rozdzielni) i nagle sie zjarala. Nadmierny, dodatkowy duzy pobor
    pradu wykluczony, cala akcja miala miejsce rano, z duzych odbiorow
    wlaczony byl tylko czajnik.
    2) W DVD eksplodowal kondenator w zasilaczu (22uF, 400V) oraz spalil sie
    bezp 2,5A . Dlaczego ?
    3) Spalil sie telewizor (zakres uszkodzen jeszcze nie zweryfikowany)
    4) Szlag trafil stacje bazowa telefonu stacjonarnego. (tez zakres
    uszkodzen jeszcze nie zweryfikowany)

    Jeszcze jestem w stanie zrozumiec, ze przewod zerowy mogl byc
    niedokrecony od samego pcozatku i powoli sie utlenial/upalal az wreszcie
    doszlo do spalenia izolacji, ale przepiecia w instalacji i wybuchajace
    kondensatory sa poza moim skromnym pojmowaniem.
    I na koniec zabezpieczenia. Skoro przewod sie konkretnie grzal to musial
    byc duzy prad, czemu nie zadzialaly zabepieczenia? Chyba nawet zwloczne
    powinny juz zadzialac... Niestety nie wiem jakie byly tam charakterystyki
    hebelkow..

    Zapraszam do dyskusji.
    Karol W.

  • 2. Data: 2009-10-09 20:59:52
    Temat: Re: Iskry, huk i spalone DVD
    Od: Wmak <w...@g...pl>

    Dlaczego urwał się zerowy przewód - nie wiem.
    Wiem za to, że w takiej sytuacji wybuch zasilaczy w DVD i TV to typowe
    i łatwo wytłumaczalne zjawisko.
    Masz instalację trójfazową, na jednej z faz "wisiały" twoje sprzęty
    elektroniczne a na innej czajnik.
    Przy urwanym "zerze" i włączeniu czajnika elektronika była połączona
    szeregowo z czajnikiem do napięcia międzyfazowego 400V AC.
    Czajnik jest dużej mocy (ze 2000W) - ma małą oporność, TV z DVD w
    czuwaniu pobiera niewielką moc - ma oporność o kilka rzędów większą,
    W takiej sytuacji prawie całe napięcie 400V AC odłożyło się na TV i
    DVD - przetwornice na wejściach zasilaczy nie miały prawa tego
    przeżyć.
    Na kondensatorach elektrolitycznych (typowo na napięcie dopuszczalne
    400V DC) za prostownikiem, gdzie nominalnie przy zasilaniu 230V AC
    jest napięcie ok 320V DC, pojawiło się napięcie rzędu 550V DC -
    musiały wybuchnąć, jeśli szybko nie zadziałał bezpiecznik.
    Można też spodziewać się uszkodzeń półprzewodników w zasilaczach .

  • 3. Data: 2009-10-09 21:26:08
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-10-09 22:37:44 +0200, "KarolW"
    <k...@g...comWYTNIJTO> said:

    > Po rozebraniu skrzynki, okazalo sie ze głowny przewod zerowy (2,5mm2)
    > jest luzny (niedokrecony). Na dodatek izolacja stopila sie prawie
    > doszczetnie na odcinku od wyjscia ze sciany do listwy zaciskowej.

    Znaczy działo się to już jakiś czas, a więc przypusczam że
    organoleptycznie było ten topiony plastik czuć. Trzeba było
    interweniować.

    > Teraz pytania:
    >
    > 1) Jak to mozeliwe ze instalacja dzialala poprawnie przez 7 lat (nikt
    > nie otwieral rozdzielni) i nagle sie zjarala.

    Póki dzban wodę nosi...

    > 4) Szlag trafil stacje bazowa telefonu stacjonarnego. (tez zakres
    > uszkodzen jeszcze nie zweryfikowany)

    Może tylko sam zasilacz... może telefon miał szansę ocaleć.

    > I na koniec zabezpieczenia. Skoro przewod sie konkretnie grzal to
    > musial byc duzy prad,

    Taki sam prąd grzeje Ci czajnik, żelazko, pralkę, czy kuchenkę
    elektryczną (jeśli ją masz). Tyle że tu rezystancja była w niestosownym
    do tego miejscu.

    > czemu nie zadzialaly zabepieczenia?

    Od czego? od wydzielania ciepła?

    --
    DJ

  • 4. Data: 2009-10-09 21:47:42
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    Przez Google Groups nie doszło - kopia:

    Dodam jeszcze, że zabezpieczenie nadprądowe w opisanej sytuacji nie mogło
    zadziałać.
    Włączyłeś czajnik - popłynął maksymalny możliwy prąd, zgodny z mocą
    czajnika (przyjmijmy 2kW), ok 9A, pomiędzy fazą a zerem.
    Potem upalił się przewód zerowy, więc prąd, jaki mógł popłynąć spalił
    kilkuamperowe bezpieczniki w sprzęcie elektronicznym.
    Gdyby nawet w którymś z elektronicznych urządzeń nie było bezpiecznika i
    zepsułoby się ono "na zwarcie" to maksymalny prąd, jaki mógłby popłynąć
    (czajnik 2kW zasilany z 400V AC ) byłby ok 1.7 razy większy od nominalnego,
    więc tylko ok 15A, czyli mniej, niż nominalny.
    Wmak

  • 5. Data: 2009-10-09 21:52:42
    Od: " W.mak" <w...@g...pl>

    Jeszcze raz, bo końcówkę tekstu zgubiłem:

> [...]
    > (czajnik 2kW zasilany z 400V AC ) byłby ok 1.7 razy większy od nominalnego,
    > więc tylko ok 15A, czyli mniej, niż nominalny
    PRĄD TYPOWEGO DOMOWEGO BEZPIECZNIKA 16A.
    Wmak

  • 6. Data: 2009-10-09 23:54:01
    Od: Konop <k...@g...pl>

    KarolW pisze:
> [...]
    > pokoju eksploduje z duzym hukiem ... zadne zabezpieczenie sie NIE
    > wylacza. Ani rożnicowka ani pozostale S-ki.

    Różnicówka jedna i 3-fazowa, tak?? No to masz odpowiedź ;D...
    oszczędziłeś na różnicówce i masz efekt ;)... Teraz policz czy się
    opłacało i napisz na grupie 100 razy, że tak się nie robi ;)...
    różnicówkę trójfazową stosujemy tylko przed trójfazowymi odbiornikami
    energii elektrycznej. Jeśli mamy rozdzielone 3 fazy na różne obwody,
    trzeba zastosować oddzielne różnicówki!! Sposób powstawania uszkodzenia
    już Ci wyjaśniono. Zauważ, że gdybyś zamiast jednej 3-fazowej miał 3
    1-fazowe, one by zadziałały!! Prąd płynąłby jedną fazą (przez jedną
    różnicówkę), a wracałby drugą fazą/różnicówką!! Miałbyś prąd
    niezrównoważenia rzędu kilku A w każdej z różnicówek! Ich zadziałanie
    mogłoby uchronić elektronikę (choć niekoniecznie, obawiam się, że byłyby
    za wolne...). Teraz wyobraź sobie, że podobna sytuacja wystąpiłaby w
    czasie, w którym nie byłoby Ciebie w domu. Zadziałanie lub
    niezadziałanie różnicówek mogłoby oznaczać brak pożaru albo pożar.
    Wezwij elektryka, który poprawi Twoją instalację....

    Pozdrawiam
    Konop

  • 7. Data: 2009-10-10 07:40:41
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik " Wmak" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Dodam jeszcze, że zabezpieczenie nadprądowe w opisanej sytuacji nie mogło
    > zadziałać.

    Zadziałałoby, gdyby było.
    Oczywiście zabezpieczenie klasy D, które wyłącza po przekroczeniu 275V.

  • 8. Data: 2009-10-10 08:54:26
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-10-10 09:40:41 +0200, "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> said:

    > Użytkownik " Wmak" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Zadziałałoby, gdyby było.

    Patrz wyżej... nadprądowe? zadziałałoby?

    > Oczywiście zabezpieczenie klasy D,

    I to jeszcze D, gdzie prąd wyłącznika magnetycznego jest 10-20
    krotnością znamionowego?

    > które wyłącza po przekroczeniu 275V.

    pozajączkowało Ci z przepięciowym...

    Zresztą niewykluczone że urządzenia mogły mieć wewnętrznie warystor +
    bezpiecznik. Mogły, bo chińczycy oszczędzają na wszystkim, żeby klienta
    zadowolić cenowo. Równie dobrze mogło ich nie być - "zworka zamiast",
    Ale przed wywaleniem urządzenia warto sprawdzić, może to kwestia 3
    elementów do wymiany.

    --
    DJ

  • 9. Data: 2009-10-10 10:20:55
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "DJ" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Patrz wyżej... nadprądowe? zadziałałoby?

    > pozajączkowało Ci z przepięciowym...

    A faktycznie, pozajączkowało mi się :)
    Myśłem o nadnapięciowym, bo niezadziałanie nadprądowego jest tak oczywiste,
    że ....

> [...]
    > zadowolić cenowo. Równie dobrze mogło ich nie być - "zworka zamiast",
    > Ale przed wywaleniem urządzenia warto sprawdzić, może to kwestia 3

    Oj wewnętrzne zabezpieczenia warystorowe + powracalne bezpieczniki
    polimerowe to dobrodziejstwo.

  • 10. Data: 2009-10-10 11:12:23
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-10-10 12:20:55 +0200, "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> said:

    > Oj wewnętrzne zabezpieczenia warystorowe + powracalne bezpieczniki
    > polimerowe to dobrodziejstwo.

    Ale polimerowe to chyba tylko na niskie napięcia?

    --
    DJ