  • 21. Data: 2017-05-30 20:36:11
    Temat: Re: Jak bezprzewodowo przekazać sygnał z sensora bezpieczeństwa?
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-05-28 o 17:57, Miller Artur pisze:
> [...]
    > się czegoś do niej.
    >
    > problem pojawia się z połączeniem sensora bezpieczeństwa z układem
    > realizującym zabezpieczenie. normalnie wykonuje się je przewodem,
    > tutaj jednak nie mam połączenia pomiędzy ruchomą belką a resztą układu.
    >
    > pytanie więc: czy dopuszczalne jest wykonanie takiego połączenia
    > bezprzewodowo? jesli tak, to czym? zaznaczam, że realizacja techniczna
    > nie jest problemem, zagadką jest spełnienie wymagań, które pozwoli na
    > wystawienie deklaracji zgodności CE. Niemożliwe jest też wykonanie
    > "obudowy" całego urządzenia, zapewniającej brak dostępu do ruchomych

    Chcesz wyważać otwarte drzwi? :)
    Przecież są powszechnie stosowane takie zabezpieczenia w przemyśle (przy
    maszynach, robotach, przenośnikach, liniach produkcyjnych) oraz w
    normalnych windach czy platformach dla niepełnosprawnych.
    Są to "świetlne kurtyny bezpieczeństwa". Posiadają odpowiednie
    certyfikaty bezpieczeństwa.
    Taka kurtyna składa się z kilku, kilkunastu, kilkudziesięciu nadajników
    i tyleż samo odbiorników podczerwieni znajdujących się na listwach.
    Sygnały są odpowiednio kodowane i analizowane przez mikroprocesory,
    dzięki czemu nie ma możliwości, aby taka kurtyna mogła nie zadziałać lub
    by mogła zostać oszukana. Bywają także tak gęste, że nawet palca nie
    wsadzisz.
    Na upartego wystarczy pojedynczy zestaw listew (nadajnik + odbiornik) +
    zestaw 3 zwierciadeł, aby utworzyć dowolną strefę w formie czworokąta.
    Innym o wiele tańszym z rozwiązań może być zastosowanie układu
    mechanicznego składającego się z 4 krańcówek z długimi wąsami i sprężynami
    https://media.conrad.com/medias/global/ce/7000_7999/
    7000/7020/7029/702928_LB_00_FB.EPS_1000.jpg
    Krańcówki byłyby umieszczone na końcach belki tak, aby "wąsy" wystawały
    poza rogi belki pod kątem 45 stopni. Na końcach wąsów powinny być
    utworzone oczka, do których można przymocować cienką linkę stalową lub
    nylonową. Linka ta powinna tworzyć prostokąt opasujący belkę w
    odległości od belki takiej, żeby zapewnić zatrzymanie belki przed
    przeszkodą w razie dotknięcia linką przeszkody.
    Aby móc przekazać informację o zadziałaniu którejś z krańcówek można
    zastosować pierścienie ślizgowe
    http://www.automatyka.pl/MainLibrary/39x800x600x3840
    9x0/pierscienie-slizgowe.jpeg
    umieszczone pod belką.
    Krańcówki winny mieć styki normalnie zwarte i bezpośrednio sterować
    stycznikiem odcinającym zasilanie silnika i zwierającym uzwojenie
    silnika, a układ sterowania nie powinien uruchomić silnika po ustąpieniu
    kolizji. Można to zrealizować na 2 sposoby:
    - elektrycznie poprzez układ sterowania z tzw. samopodtrzymaniem
    - mechanicznie poprzez zdziałanie krańcówki z zapadką
    W systemach o najwyższym stopniu bezpieczeństwa np. dźwigi (windy),
    przenośniki, ruchome schody, suwnice itd. stosuje się krańcówki bez
    możliwości samopowrotu. Czyli takie, które po zadziałaniu trzeba ręcznie
    odblokować.

  • 22. Data: 2017-05-30 21:48:27
    Od: Miller Artur <n...@d...com>

    W dniu 2017-05-30 o 20:36, Uzytkownik pisze:

    > Chcesz wyważać otwarte drzwi? :)
    [...]

    dzięki za wysiłek :) tylko, że odpowiedź zupełnie nie dotyczyła zadanego
    pytania :-)

    ale za namiar na połączenie slizgowe dzięki, przyda sie w innym
    projekcie :-)

    a.

  • 23. Data: 2017-05-30 21:50:56
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 28.05.2017 o 19:52, Miller Artur pisze:

    > to wymagałoby kawałka software'u, a tego chcę uniknąć, bo atestowanie
    > oprogramowania do zastosowań związanych z safety jest, lekko mówiąc,
    > upierdliwe :-) chyba, że znajdę przekaźnik bezpieczeństwa taki, który ma
    > wejście wymagające podawania impulsów, wtedy zwykły tor radiowy z
    > kluczowaną nośną wystarczy. bo i zanik sygnału i zakłócenie w postaci
    > obcej nośnej na tej częstotliwości spowoduje zanik impulsów...

    Są bezprzewodowe przekaźniki spełniające warunki SIL3.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 24. Data: 2017-05-30 22:13:43
    Od: Miller Artur <n...@d...com>

    W dniu 2017-05-30 o 21:50, Mario pisze:

    > Są bezprzewodowe przekaźniki spełniające warunki SIL3.

    poproszę o namiary...

    A.