  • 11. Data: 2012-03-14 17:34:44
    Temat: Re: Jak dostac IPv6 PI i dlaczego "niedasie"?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Cezar,

    Wednesday, March 14, 2012, 6:04:10 PM, you wrote:

    > Ile bitow ma adresacja w IPv6?

    Dałem ciała - nie mam pojęcia, skąd mi się wzięło 64 :(

    > Maska /32 nie znaczy ze jest to 2^32 adresow.

    Jasne.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 12. Data: 2012-03-15 09:25:24
    Od: karol <n...@n...pl>

    Dnia 13.03.2012 17:29, M pisze:
    > Użytkownikom końcowym na razie nie
    > zamierzam dawać IPv6 (RIPE zabrania, poza tym za dużo routerków u
    > klientów do wymiany - większość to najtańsze TP-Linki, czekam kiedy
    > będzie coś w sensownej cenie obsługującego IPv6), chcę zacząć od /48
    Że co, zabrania....???

  • 13. Data: 2012-03-15 09:29:36
    Od: konrad rzentarzewski <k...@r...net>

    Art from [ l...@n...trabinski.net ] ...

    : Niech twoich LIRowi wskażą zapisy na stronach RIPE, że się nie da, bo
    : od jakiegoś czasu można się starać o PI.
    :
    : Wniosek do LIRa:
    : http://www.ripe.net/ripe/docs/ripe-546
    : help do wniosku:
    : http://www.ripe.net/ripe/docs/ripe-547

    to że jest formularz, nie znaczy od razu że ktoś te adresy dostał :)

    "In IPv6 it is not possible to configure PI space for End User
    services."

    urzędnik chce jeść, trzeba zostać lirem.

    : Możesz również poprosić LIRa o kawałek jego PA i rozgłaszać to pod swoim
    : ASem

    ciekawe czy pozostałe peery to zroutują i czy do ciebie, czy do twojego
    lira :)

    --
    überbuc

  • 14. Data: 2012-03-15 09:34:05
    Od: konrad rzentarzewski <k...@r...net>

    Art from [ n...@n...pl ] ...

    : Dnia 13.03.2012 17:29, M pisze:
[...]

    PI zabrania.

    http://www.ripe.net/ripe/docs/ripe-530#----pa-vs-pi-
    address-space

    --
    überbuc

  • 15. Data: 2012-03-15 09:47:26
    Od: karol <n...@n...pl>

    Dnia 15.03.2012 10:34, konrad rzentarzewski pisze:
> [...]
    > :> klientów do wymiany - większość to najtańsze TP-Linki, czekam kiedy
    > :> będzie coś w sensownej cenie obsługującego IPv6), chcę zacząć od /48

    Ja bym to interpretował inaczej. PI takie coś ma domyślnie przestać
    istnieć, w domyślnej alokacji dostajesz /32 do klienta delegujesz /48
    (takich sieci tam wejdzie przy prefixie 32 bity 64 tysiace). Wiec albo
    jestes w swiecie z prefixem /32 albo wcale, bo inaczej znów będzie
    problem z agregacją.

    W Twoim wypadku może na początek rozważ metodę zrobienia tunelu do HE,
    jak zestawisz tunnel to dając Ci do tego tunnelu max dwa prefixy które
    rozgłaszają i możesz tą adresację pchnąć dalej do swoich klientów. By
    zobaczyć jak to wyjdzie statystycznie z ruchem itd, bo oprócz tych
    routerów masz na pewno ludzi z Win7/Vista podłączonych bezpośrednio do
    sieci.

    Karol

  • 16. Data: 2012-03-15 09:56:17
    Od: konrad rzentarzewski <k...@r...net>

    Art from [ n...@n...pl ] ...

[...]

    ja to akurat obserwuje od strony dostawcy treści, który potrzebuje 10
    adresów na krzyż do loadbalancerów, ale multihoming to mus. więc
    dawanie /32 albo myślenie że w obecnej ekonomii internetowej unikniemy
    fragmentacji adresów jest słabe.

    --
    überbuc

  • 17. Data: 2012-03-15 10:04:13
    Od: karol <n...@n...pl>

    Dnia 15.03.2012 10:56, konrad rzentarzewski pisze:
> [...]
    > adresów na krzyż do loadbalancerów, ale multihoming to mus. więc
    > dawanie /32 albo myślenie że w obecnej ekonomii internetowej unikniemy

    Kompromis musi jakiś być, v6 powstało z myślą patrzenia szerzej, ilość
    adresacji nie ucierpi jak dostaniesz z ripe /32 na danego AS'a. Uwazam
    jednak ze przy rozsadnej polityce rozdawania prefixow znacznie
    zmniejszymy ilosc rozglaszanych tras ale oczywiscie lata swietlne mina
    zanim to sie stanie :)

    K.

  • 18. Data: 2012-03-15 12:27:02
    Od: M <m...@g...com>

    On 15 Mar, 10:47, karol <n...@n...pl> wrote:
> [...]
    > (takich sieci tam wejdzie przy prefixie 32 bity 64 tysiace). Wiec albo
    > jestes w swiecie z prefixem /32 albo wcale, bo inaczej znów będzie

    Prefiksów IPv6 nie ma znowu aż tak dużo, IPv4 jest wielokrotnie więcej
    i routery dają radę.
    To nie działa jakoś tak, że dają /48 ale rezerwują /32 czyli jak
    kiedyś potrzebuję więcej, to po prostu dają mi krótszą maskę i nadal
    jest to jeden prefiks?
    A nawet mając /48, dałoby się delegować klientom /60, wystarczyłoby
    dla ponad 4k klientów czego się szybko nie spodziewam (sieć radiowa
    5GHz, tereny wiejskie).

    > W Twoim wypadku może na początek rozważ metodę zrobienia tunelu do HE,
    > jak zestawisz tunnel to dając Ci do tego tunnelu max dwa prefixy które
    > rozgłaszają i możesz tą adresację pchnąć dalej do swoich klientów. By

    Jakiej wielkości te prefiksy dają? Raczej nie będzie wielu chętnych
    na szersze używanie IPv6, jak to będzie działać gorzej niż v4 (jakimiś
    tunelami przez drugą półkulę). A podobno RIPE chce byśmy wdrażali v6,
    więc ten opór materii jest niezrozumiały.

    > zobaczyć jak to wyjdzie statystycznie z ruchem itd, bo oprócz tych
    > routerów masz na pewno ludzi z Win7/Vista podłączonych bezpośrednio do
    > sieci.

    Spodziewam się że ruchu na początek będzie raczej niewiele.
    Wszystkich ludzi mam podłączonych przez routery - każdy dostaje stały
    publiczny IPv4 przez PPPoE i tak samo przewiduję dawać prefiks IPv6
    jeśli router klienta obsłuży (na dziś w rozsądnej cenie chyba tylko
    Mikrotik).

    Nadal szukam sponsora ;) który weźmie ode mnie te kilkaset PLN i
    pomoże mi przepchnąć wniosek. Nie od razu Kraków zbudowano, jak za 2
    lata będę jeszcze na rynku (bo może w międzyczasie przyjdzie TP i
    wyrówna za unijną kasę) to pewnie zostanę LIR-em, ale jeszcze nie
    teraz...

  • 19. Data: 2012-03-15 16:42:47
    Od: a...@g...pl

    konrad rzentarzewski wrote:

> [...]
    > : help do wniosku:
    > : http://www.ripe.net/ripe/docs/ripe-547
    >
    > to że jest formularz, nie znaczy od razu że ktoś te adresy dostał :)

    http://42.pl/pl/networks6.html?html=1

    zerkać na /48

    Da się uzyskać, bez większego problemu. Testowane via GTS w tym roku.

    > "In IPv6 it is not possible to configure PI space for End User
    > services."
    >
    > urzędnik chce jeść, trzeba zostać lirem.

    Ano :-/

    --
    Arek, arekmx|gazeta.pl

  • 20. Data: 2012-03-15 17:38:30
    Od: Lukasz Trabinski <l...@n...trabinski.net>

    konrad rzentarzewski <k...@r...net> wrote:

    > "In IPv6 it is not possible to configure PI space for End User
    > services."
    >
    > urzędnik chce jeść, trzeba zostać lirem.

    To jest rzeczywiście pewien problem, ale można próbować to zmienić.

> [...]
    > : ASem
    >
    > ciekawe czy pozostałe peery to zroutują i czy do ciebie, czy do twojego

    2001:1a68:a::/48 jakoś działa. W ciągu 4 lat, odkąd jako LIR :)
    przydzieliłem te adresy, musiałem raptem 2 razy poprosić o poprawkę filtrów
    gdzieś w świecie. Oczywiście w niektórych rejonach świata prefix ten
    widoczny jako /32 pod ASem LIRa, ale póki mam peering z LIRem, problemów
    raczej nie przewiduję.

    --
    ŁT