  • 1. Data: 2012-03-13 16:29:18
    Temat: Jak dostac IPv6 PI i dlaczego "niedasie"?
    Od: M <m...@g...com>

    Jako mały lokalny ISP, od roku dysponuję zasobami z RIPE - własnym AS-
    em i adresacją IPv4 PI w ilości /23 - uzyskanymi za pośrednictwem
    sponsor LIR-a. Z IPv4 nie było łatwo uzasadnić, ale się udało. Mam
    zestawione BGP, rozgłaszam się przez 3 różnych dostawców, wszystko
    działa jak należy.
    Przyszła pora na IPv6 i tu zonk - zarówno mój obecny sponsor LIR, jak
    również drugi inny, zgodnie twierdzą że IPv6 PI "niedasię". Twierdzą
    że RIPE wymaga by zostać LIR-em, a kryzys jest i trochę droga ta
    impreza... (2000 euro wpisowego + 1300 euro na rok za "extra small")
    W dokumentach RIPE nie umiem znaleźć odpowiedzi dlaczego. Wymagania
    które tam stawiają spełniam. Użytkownikom końcowym na razie nie
    zamierzam dawać IPv6 (RIPE zabrania, poza tym za dużo routerków u
    klientów do wymiany - większość to najtańsze TP-Linki, czekam kiedy
    będzie coś w sensownej cenie obsługującego IPv6), chcę zacząć od /48 i
    testowego wdrożenia IPv6 u siebie, by przygotować się na przyszłość.
    Kiedy już najprostszy TP-Link obsłuży IPv6, moja firma się rozrośnie -
    wtedy mogę pomyśleć o zostaniu LIR-em.
    Przerabiał ktoś może temat, ewentualnie zna i może polecić sponsor LIR-
    a który by się podjął takiego wyzwania?
    W archiwum grupy widzę wątek na ten temat mniej więcej sprzed roku,
    później cisza.

  • 2. Data: 2012-03-13 17:22:47
    Temat: Re: Jak dostac IPv6 PI i dlaczego "niedasie"?
    Od: Lukasz Trabinski <l...@n...trabinski.net>

    M <m...@g...com> wrote:
> [...]
    > że RIPE wymaga by zostać LIR-em, a kryzys jest i trochę droga ta
    > impreza... (2000 euro wpisowego + 1300 euro na rok za "extra small")

    Niech twoich LIRowi wskażą zapisy na stronach RIPE, że się nie da, bo
    od jakiegoś czasu można się starać o PI.

    Wniosek do LIRa:
    http://www.ripe.net/ripe/docs/ripe-546
    help do wniosku:
    http://www.ripe.net/ripe/docs/ripe-547

    Gdybyś chciał PA, to rzeczywiście musiałbyś się stać LIRem. W przypadku
    PI musisz wykazać, że dlaczego PI, a nie PA.
    Osobną sprawą wygląda podejście LIRów, do tematyki pozyskiwania zasobów
    w RIPE - każdy ma swoją wewnątrzną politykę....

    --
    ŁT

  • 3. Data: 2012-03-13 17:28:35
    Od: Lukasz Trabinski <l...@n...trabinski.net>

    M <m...@g...com> wrote:
> [...]

    Niech twoich LIRowi wskażą zapisy na stronach RIPE, że się nie da, bo
    od jakiegoś czasu można się starać o PI.

    Możesz również poprosić LIRa o kawałek jego PA i rozgłaszać to pod swoim
    ASem

  • 4. Data: 2012-03-14 00:10:19
    Od: Przemysław Gubernat <r...@W...r3pc10.pl.na.newsach>

    W dniu 2012-03-13 18:22, Lukasz Trabinski pisze:

> [...]
    > Osobną sprawą wygląda podejście LIRów, do tematyki pozyskiwania zasobów
    > w RIPE - każdy ma swoją wewnątrzną politykę....

    Jakiś rok-dwa temu IPv6 PI miały być tylko dla IX'ów/korpów.
    Najwidoczniej to się zmieniło.

    --
    [WRC] Biały Scenic 2000 1,9 dTI
    CB: Intek M-490 ML 145

    +-=-=-=-=-=-=-=- Przemysław Gubernat -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-+
    | _API Internet_ A. Stolarczyk i P. Gubernat Spółka Jawna |
    =-=-=-=-+

  • 5. Data: 2012-03-14 06:35:17
    Od: Ziolko <z...@i...pl>

    W dniu 2012-03-13 17:29, M pisze:
> [...]
    > że RIPE wymaga by zostać LIR-em, a kryzys jest i trochę droga ta
    > impreza... (2000 euro wpisowego + 1300 euro na rok za "extra small")
    Tak, dla nas jest to dużo, dla nich juz nie ...

    [..]

> [...]
    > testowego wdrożenia IPv6 u siebie, by przygotować się na przyszłość.
    > Kiedy już najprostszy TP-Link obsłuży IPv6, moja firma się rozrośnie -

    Wydaje mi się, ze LIR pierwsze IPV6 ma za 0 punktów.
    Potem się juz liczy od prefiksu i się płaci odpowiednio....

    Także może próbować brać więcej IPV6 od razu??

  • 6. Data: 2012-03-14 12:55:04
    Od: "Sied@r" <s...@d...lub.pl>

    W dniu 14.03.2012 07:35, Ziolko pisze:
> [...]
    > Potem się juz liczy od prefiksu i się płaci odpowiednio....
    >
    > Także może próbować brać więcej IPV6 od razu??

    LIR dostaje domyślnie /32.
    Można policzyć ile to jest adresów :) (dużo zer)

    D.

  • 7. Data: 2012-03-14 13:05:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Sied,

    Wednesday, March 14, 2012, 1:55:04 PM, you wrote:

    [...]

    > LIR dostaje domyślnie /32.
    > Można policzyć ile to jest adresów :) (dużo zer)

    Nie widze ani jednego zera w tej liczbie. 3 dziewiątki, 2 szóstki,
    2 dwójki, 2 czwórki i 1 siódemka. Zero zer.

    NMSP :P

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2012-03-14 15:26:53
    Od: Cezar <c...@B...pl>

    On 14/03/2012 13:05, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    >
    > Nie widze ani jednego zera w tej liczbie. 3 dziewiątki, 2 szóstki,
    > 2 dwójki, 2 czwórki i 1 siódemka. Zero zer.

    Mylisz sie

    jest tam jedna dziewiatka, jedna osemka, trzy siodemki, jedna szostka,
    dwie piatki, cztery czworki, jedna trojka, jedna dwojka i piec zer

    NMSP :P

  • 9. Data: 2012-03-14 16:42:51
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Cezar,

    Wednesday, March 14, 2012, 4:26:53 PM, you wrote:

    > Mylisz sie
    > jest tam jedna dziewiatka, jedna osemka, trzy siodemki, jedna szostka,
    > dwie piatki, cztery czworki, jedna trojka, jedna dwojka i piec zer

    Skoro jest dziewiątka, to układ musi byc co najmniej dziesiętny - skąd
    Ci się wzięło 19 cyfr z rozwinięcia 32 bitów?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2012-03-14 17:04:10
    Od: Cezar <c...@B...pl>

    On 14/03/2012 16:42, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Skoro jest dziewiątka, to układ musi byc co najmniej dziesiętny - skąd
    > Ci się wzięło 19 cyfr z rozwinięcia 32 bitów?

    Ile bitow ma adresacja w IPv6?
    Maska /32 nie znaczy ze jest to 2^32 adresow.

    c.