  • 1. Data: 2023-04-11 17:51:02
    Temat: Jak naprawić kartę graficzną?
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Elo

    Dostałem starą kartę graficzną. Wyjście SVGA i DVI (i HDMI).
    Na wyjściu DVI obraz jest prawidłowy.
    Na wyjściu SVGA obraz jest... hmmm... nostalgiczny ;-)
    Dokładniej to monochromatyczny w kolorze bursztynowym.
    Przyglądam się płytce drukowanej, a tam wygląda, jakby ktoś usunął
    parę elementów dyskretnych tuż przed złączem SVGA. Są ślady
    demontażu. To nie były nieużywane punkty lutownicze.

    Zdjęcia tu (aktywne do 10.czerwca)
    https://files.fm/u/hqk45973v

    Ktoś podpowie co to mogły być za elementy i jakie mogą mieć wartości?
    Kolumna 1 - są wszystkie 3.
    Kolumna 2 - jest tylko na dole, dwóch brak
    Kolumna 3 - brak wszystkich 3
    Łącznie brak 5 elementów.

    Karta to Asus GT210. A cholera jedna wie ile pamięci. 512MB lub 1GB.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 2. Data: 2023-04-11 18:06:50
    Temat: Re: Jak naprawić kartę graficzną?
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 11 kwietnia 2023 o 17:50:50 UTC+2 Zbynek Ltd. napisał(a):
> [...]
    > Kolumna 3 - brak wszystkich 3
    > Łącznie brak 5 elementów.
    >
    > Karta to Asus GT210. A cholera jedna wie ile pamięci. 512MB lub 1GB.

    Sprawdź, do których pinów złącza VGA idą pady od tych elementów.
    Bo ciekawe, że bursztyn wyszedł.
    Ale kiedy jest bursztyn?
    Jak wyświetlasz białe (ew. białe literki na czarnym)?
    Czy jak zielone, czerwone albo niebieskie też?

  • 3. Data: 2023-04-11 19:24:23
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/04/2023 17:51, Zbynek Ltd. wrote:
    > Przyglądam się płytce drukowanej, a tam wygląda, jakby ktoś usunął parę
    > elementów dyskretnych tuż przed złączem SVGA. Są ślady demontażu. To nie
    > były nieużywane punkty lutownicze.

    Z kart [S]VGA często usuwano filtry wyjściowe uzyskując nieco lepszej
    jakości obraz. To były ostatnie elementy zaraz przy wyjściu VGA.

    O ile pamiętam, wymagało to usunięcia kondensatorów i zwarcia
    rezystorów/cewek(?) kawałkiem druta zamiast elementu, tak w ogólnym wypadku.

    Powinny tam iść 3 wyraźnie ścieżki RGB z wyjścia jakiegoś scalaka i
    kierować się do złącza VGA, po drodze mając tą chmurkę elementów filtra.
    Zapewnij ich ciągłośc do wtyczki i tyle, jak pamiętam, z usuwania
    filtrów. To, czy filtr będzie, czy nie, na obrazie nie było aż takiej
    różnicy i to czasami takie audiofilstwo się robiło.

  • 4. Data: 2023-04-12 17:09:54
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    heby napisał(a) :

> [...]
    > filtrów. To, czy filtr będzie, czy nie, na obrazie nie było aż takiej
    > różnicy i to czasami takie audiofilstwo się robiło.

    Bingo. Masz u mnie piwo :-)
    W środkowej kolumnie, tam gdzie był tylko 1 element, prawdopodobnie
    rezystor 0 Ohmów, zrobiłem 2 zworki kropelką cyny. Zobaczyłem świat
    w kolorze :-)

    1 kolumna to pewnie rezystory ok 75 Ohmów. Ostatnia to pewnie
    brakujące kondensatory.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 5. Data: 2023-04-12 17:28:32
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/04/2023 17:09, Zbynek Ltd. wrote:
    > W środkowej kolumnie, tam gdzie był tylko 1 element, prawdopodobnie
    > rezystor 0 Ohmów, zrobiłem 2 zworki kropelką cyny. Zobaczyłem świat w
    > kolorze :-)

    Albo ktoś przejechał tam czymś i strącił te elementy, albo to nieudane
    usuwanie filtra.

    > 1 kolumna to pewnie rezystory ok 75 Ohmów.

    Tych akurat nie usuwaj. Ich usunięcie "poprawia ostrość i wobla kształty
    w środklu pasma" w/g niektórych audiofili VGA ;) I chyba mają rację ;)

  • 6. Data: 2023-04-12 18:09:32
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    heby napisał(a) :

    > Albo ktoś przejechał tam czymś i strącił te elementy, albo to nieudane
    > usuwanie filtra.

    Ślady wyglądają jakby wylutowano zbyt niską temperaturą, podważając
    elementy.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65