  • 21. Data: 2019-09-03 09:42:35
    Temat: Re: Jak to robią w NASA
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Monday, September 2, 2019 at 9:33:41 PM UTC+2, AK wrote:
> [...]
    jeszcze więcej, albo że funkcje powinny być jeszcze krótsze. Ale nadal twierdzę, że
    trzeba być bardziej jeszcze bardziej rygorystycznym.

> [...]
    > chore C/C++ z setkami reguł ktore rudno zpamietac, a co dopiero stosowac
    > (wiem wiem, Parasofty itp super na tym syfie zarabiaja:), albo po prostu
    > "odkurzyć" i ulepszyć Adę - czy nawet Modulę2 (tak tak wiem - M2 to
    > bardziej real-time niz safety) to na siłę trzyma się tych C/C++ czyli
    > języków _skrajnie_ nie nadających się do tzw. "bezpiecznego"
    > programowania.
    >
    > PS: Oczywiscie wiem ze Misra(y) to nie tylko j.prog czy AUTOSARowe normy
    > np. do bilbliotek/APIs, ale czesc tyczaca C/C++ zwyczajnie przyprawia

    Moim zdaniem dobry C++ w rękach dobrego (niekoniecznie bardzo dobrego)
    programisty od jakiegoś czasu już nadaje się do bezpiecznego
    programowania.

    Pozdrawiam

  • 22. Data: 2019-09-03 10:58:01
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Dlatego, że zamiast dopracować "nowy" język programowania typu "safety"

    Uniwersytety robią to w tempie 3 języki na rok. Nic z tego. To tak nie działa.

> [...]
    > bardziej real-time niz safety) to na siłę trzyma się tych C/C++ czyli
    > języków _skrajnie_ nie nadających się do tzw. "bezpiecznego"

    Masz rację. Ale problem polega na tym, że to właśnie programiści (ogólnie: przemysł)
    trzymają się tych języków. Przemysł jest zdumimewająco odporny na zmiany w tej
    dziedzinie, więc jedyne, co można przemysłowi zaproponować, to dokręcanie śruby na
    tym, co mają. Dlatego powstają standardy kodowania.

    I bez przesady z tymi regułami, których się nie da zapamiętać. Wystarczy zrozumimeć,
    skąd się wzięły, wtedy nie trzeba ich już pamiętać, bo ich stosowanie staje się
    naturalne. Naprawdę, musisz pamiętać regułę o niestosowaniu goto, żeby nie stosować?
    Ja nie stosowałem zanim się dowiedziałem, że jest taka reguła gdzieś w jakimś
    standardzie.

    Natomiast prawdą jest też, że są reguły, które faktycznie nie pasują do
    rzeczywistości. Mnie na tej liście uderzyła reguła, że w kodzie ma być ileś tam
    assertów. Nie mniej i nie więcej, tylko ileś tam. Bzdura jakaś.
    Na szczęście MISRA nie ma takiej reguły. Ani w AUTOSAR. I to też pokazuje, że NASA
    nie jest wcale wyznacznikiem najlepszej praktyki. Albo ten blog jest od czapy, to też
    możliwe.

    > PS: Oczywiscie wiem ze Misra(y) to nie tylko j.prog czy AUTOSARowe normy
    > np. do bilbliotek/APIs, ale czesc tyczaca C/C++ zwyczajnie przyprawia
    > o wymioty... :(

    Przemysł ma inne zdanie. Nie da się zakazać używania języka C.
    I nawet chyba nie należy. Lepiej dać ludziom wytyczne, jakie cele jakościowe mają
    osiągnąć i niech sobie sami wybiorą, czym je będą osiągać. To jest pole dla
    konkurencji - tzn. jeśli potrafisz te cele osiągnąć taniej, niż konkurencja używająca
    języka C, to Twój zysk.
    Tylko jakoś nikt się nie wychyla i dalej wszyscy "konkurują" robiąc wszystko tak
    samo, jak reszta.

  • 23. Data: 2019-09-03 16:28:02
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Tue, 3 Sep 2019 01:58:01 -0700 (PDT), Maciej Sobczak wrote:

> [...]
    > Na szczęście MISRA nie ma takiej reguły. Ani w AUTOSAR. I to też
    > pokazuje, że NASA nie jest wcale wyznacznikiem najlepszej praktyki. Albo

    Z asercjami nie jest napisane, że ni mniej ni więcej niż 2, tylko że co
    najmniej dwie na funkcję, czyli nie ma górnego limitu.
    Inna sprawa, że to pełnej sensowności tej regule nie nadaje.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 24. Data: 2019-09-03 18:34:11
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-09-03 09:42, M.M. wrote:
    > Moim zdaniem dobry C++ w rękach dobrego (niekoniecznie bardzo dobrego)
    > programisty od jakiegoś czasu już nadaje się do bezpiecznego
    > programowania.

    Zwyczajnie bzdużysz/mylisz się o 180st.

    AK

  • 25. Data: 2019-09-03 18:35:32
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-09-03 10:58, Maciej Sobczak wrote:

    > Uniwersytety robią to w tempie 3 języki na rok. Nic z tego. To tak nie działa.

    Ada nie powstala na uniwersystecie. PL/I tez nie.

    AK

  • 26. Data: 2019-09-03 18:43:49
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-09-03 10:58, Maciej Sobczak wrote:

    > Przemysł ma inne zdanie. Nie da się zakazać używania języka C.

    Po prwwsze: Przemysl nieraz dowiodl (i ciagle dowodzi), ze za madry
    nie jest... ("wiedza" managementu brana z prezentacji i video-konferencji).
    Po drugie: Otoz da sie. Bardzo prosto.
    Poza tym (jak pisalem) nie jest to niezbedne.
    Wystarczy stworzyc kompilator z zaszytymi restrykcjami Misry.
    Jezyk niech sie zwie po prostu Misra-C

> [...]
    języka C, to Twój zysk.
    > Tylko jakoś nikt się nie wychyla i dalej wszyscy "konkurują" robiąc wszystko tak

    Nie da sie zakazac przybijania gwozdzi gumowm mlotkiem.
    Co wiecej przy "odrobinie" wytrwalosci i fizyce (ciekly azot -> Mi-sry)
    da sie to zrobic. Tyle tylko ze takiego "fachowca" nalezy (przynajmniej)
    tym samym mlotkiem w leb potraktowac.

    AK

  • 27. Data: 2019-09-03 20:04:31
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Tuesday, September 3, 2019 at 6:43:54 PM UTC+2, AK wrote:

> [...]
    > Co wiecej przy "odrobinie" wytrwalosci i fizyce (ciekly azot -> Mi-sry)
    > da sie to zrobic. Tyle tylko ze takiego "fachowca" nalezy (przynajmniej)

    Dlaczego porównanie języka programowania do gumowego młotka jest
    dobre?

    Pozdrawiam

  • 28. Data: 2019-09-03 20:26:04
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-09-03 20:04, M.M. wrote:

    > Dlaczego porównanie języka programowania do gumowego młotka jest
    > dobre?

    Dlatego ze dosłowną wrecz implementacją "paradygmatu" gumowego mlotka
    w dziedzinie okraszonej slowem "safety" jest wrecz stworzony do
    problemow j.prog. C/C++.

    AK

  • 29. Data: 2019-09-03 20:49:51
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Z asercjami nie jest napisane, że ni mniej ni więcej niż 2, tylko że co
    > najmniej dwie na funkcję, czyli nie ma górnego limitu.
    > Inna sprawa, że to pełnej sensowności tej regule nie nadaje.

    Tak. Można stwierdzić, że w ogóle nie powinno być żadnych asercji w kodzie programu,
    bo w systemie krytycznym one nie pełnią tam żadnej sensownej roli. Nawet jeśli
    przyjmiemy założenie, że źle działający program należy zabić na miejscu, to nie można
    obowiązku zabijania nałożyć na ten sam program, o którym właśnie mówimy, że źle
    działa. To jest bez sensu. Monitor/strażnik, jeśli już, musi być niezależnym bytem.

    To, że MISRA-C i AUTOSAR nawet nie wspominają o asercjach nie jest przypadkiem. A to,
    że AUROSAR wspomina o static_assert też nie jest przypadkiem, bo wykrycie czegoś w
    czasie kompilacji, czyli przed uruchomieniem, akurat ma sens.

    Więc zalecanie, żeby funkcja miała co najmniej dwie asercje, to jakaś pomyłka.

  • 30. Data: 2019-09-03 20:51:09
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Ada nie powstala na uniwersystecie. PL/I tez nie.

    Chciałeś, żeby był nowy.

    --
    Maciej Sobczak