  • 1. Data: 2017-02-07 14:11:11
    Temat: Jak to ugryzc?
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Transformator za nim silnik od wycieraczek napedzaja podajnik slimaka pelletu. Z tego
    samego transformatora zasilana pradem przemiennym przewinieta na 12V pompka od
    akwarium. Pompke napedza elektromagnes. Potrzebna regulacja przed transformatorem
    zeby jednoczesnie regulowac wydajnosc pompki i predkosc obrotowa silnika. Mam pomysla
    zeby szeregowo z transformatorem dac mostek w ktorym +i- zwierac z duza
    czestotliwoscia np 20khz tranzystorem sterowanym PWM. Cos jak we wzmacniaczu klasy D
    albo falowniku ale bez zmiany czestotliwosci. Do tego na wyjsciu dlawik co troche
    wygladzi poszadkowana sinusoide. Moc mala bo 20W max.

  • 2. Data: 2017-02-07 14:40:24
    Temat: Re: Jak to ugryzc?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >Potrzebna regulacja przed transformatorem zeby jednoczesnie regulowac
    >wydajnosc pompki i predkosc obrotowa silnika.

    Atmelka daj i dwa transformatory, bo cos czuje, ze zapewnienie tej
    "jednoczesnej regulacji" moze byc trudne.

> [...]
    >czestotliwosci.
    >Do tego na wyjsciu dlawik co troche wygladzi poszadkowana sinusoide.

    Triak lub tyrystor/y daj i regulacje fazowa.
    Powinna dac rade.
    Albo odczepy na transformatorze /autotrafo, przelaczac mozna roznie.

    Z tym PWM to mi sie nie podoba, bo wyjdzie z tego niezla ubijarka
    tranzystorow, a moze i silnikow.
    Ale w nowoczesnych falownikach ponoc daja rade.

    No chyba, ze jeszcze inaczej - zasilacz ok 12V, do tego regulator PWM
    dla silnika i falownik/mostek do pompki - oba juz na te 12V.

    Albo po prostu autotransformator kup, bedziesz mial regulacje od
    reki - i reczna :-)

    J.

  • 3. Data: 2017-02-07 14:48:35
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2017-02-07 o 14:40, J.F. pisze:

> [...]
    > dla silnika i falownik/mostek do pompki - oba juz na te 12V.
    >
    > Albo po prostu autotransformator kup, bedziesz mial regulacje od reki -

    Nawet nie chcę wiedzieć co ta pompka podaje do pieca :)

  • 4. Data: 2017-02-07 15:30:41
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    to wytlumacze i objasnie. Podajnik to samoroba. Piece fabryczne maja kilka
    wentylatorow. Jeden jest odpowiedzialny za robienie cugu. Jest zainstalowany na
    wylocie spalin. Wentylator to halas. Inny wentylator robi nadmuch na palenisko.
    Kolejny halas. Zrezygnowalem z obydwu i oparlem sie na naturalnym ciagu. I o ile
    naturalny ciag dostarcza odpowiedniej ilosci powietrza to zauwazylem ze zachodzi
    niepelne spalanie bo powietrze nie ma sily zmieszac sie z gazem jaki powstaje w
    czasie rozkladu drewna. Przy brykiecie i drewnie jest ok ale przy pellecie nie jest
    ok. Powietrze z pompki przez kilka dysz o srednicy 1,5mm rozbija dlugi plomien i
    lepiej gaz miesza sie z powietrzem z cugu. I poprawia sie spalanie. Jak trzeba
    posprzatac z wiorow falbanek to sie bierze pistolet do sprezonego powietrza i
    odmuchuje z wiorow zuzywajac niewiele powietrza. Tak to mniej wiecej dziala w piecu.

  • 5. Data: 2017-02-07 15:36:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >Powietrze z pompki przez kilka dysz o srednicy 1,5mm rozbija dlugi
    >plomien i lepiej gaz miesza sie z powietrzem z cugu.

    Nie lepiej bylo wykorzystac ktorys z wentylatorow, tylko na cwierc
    halasu ?

    Tak czy inaczej - wychodzi na to, ze chcesz niezalezna regulacje
    predkosci podajnika i pompki.
    I trzeba rozdzielic sterowanie.

    P.S. Sonda lambda w kominie nie bylaby dobra ?
    Ale do wegla to nie slyszalem, zeby ktos stosowal.

    J.

  • 6. Data: 2017-02-07 15:45:00
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

> [...]
    odmuchuje z wiorow zuzywajac niewiele powietrza. Tak to mniej wiecej dziala w piecu.

    OK. Jak zobaczyłem pompkę od akwarium to miałem na myśli pompowanie
    jakiegoś płynu do paleniska :)

    Pytanie czy ten wibrujący elektromagnes nie będzie wytwarzał więcej
    hałasu niż wentylatory których się pozbyłeś i czy na wspólna regulację
    napięcia z jednego transformatora podajnik ślimakowy i pompka będą
    jednakowo (liniowo) reagować.

  • 7. Data: 2017-02-07 15:50:58
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Wez sie chlopie ogrnij. Co mi dadza atmelki. Chyba tylko to ze bede mogl zrobic
    trojwymiarowy ekran i w okularach 3D bede mogl odczytac: napiecie sieciowe, napiecie
    za transformatorem, napiecie za prostownikiem, napiecie zasilajace pompke, prady
    jakie plyna, predkosc obrotowa slimaka, po kilku miesiacach prob chwilowe zuzycie
    pelletu, przewidywany czas do nastepnego dosypania i jeszcze duzo nikomu do niczego
    niepotrzebnych parametrow. Teraz jest: autotransformator zasilajacy transformator, z
    wtornego zasilana jest pompka, prostownik z ktorego zasilany jest silniczek. Do tego
    czujniki zabyt wysokiej i zbyt niskiej temperatury spalin. Jesli sie temperatura nie
    miesci w widelkach to podajnik nie podaje. Jest jeszcze czujnik temperatury rurki
    ktora podawany jest pellet. On tez odlacza silnik i dodatkowo sygnalizuje zbyt wysoka
    temperature rurki. Czujniki temperatury to typowe termoregulatory od kuchenki
    elektrycznej, takie z kapilara. Czujnik temperatury rurki to termostat 60° od pralki.
    Gdyby udalo mi sie zdobyc przelacznik obrotowy o dwoch sekcjach i czterech pozycjach
    to bym sobie dupy nie zawracal. Ale takiego co na oko ma obciazalnosc 2A nie
    spotkalem w sprzedazy. Do obniznania napiecia wykorzystal bym spadek napiecia na
    diodach. Przy silniku z polaczonych szeregowo przy pompce polaczonych
    przeciwrownolegle i szeregowo. Wszystko ma sie zmiescic w puszcze na 4 bezpieczniki.
    Takiej typowej z klapka za 14 zlotych. Sterowanie fazowe raczej w gre nie wchodzi.
    Teraz pisz co wedlug Ciebie atmelki i dwa transformatory mialy by robic?

  • 8. Data: 2017-02-07 16:10:21
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Pompka jest pod zbiornikiem pelletu. Nie a sie jej uslyszec. Z obserwacji wychodzi ze
    regulacja wydatku pompki jest potrzebna i musi byc powiazana z szybkoscia podawania
    pelletu. Autotransformator awaryjnie zalatwil sprawe. Ma same zalety i jedna wade.
    Nie pasuje do wystroju pokoju. Tej wady bez rozwodu nie przeskocze.

  • 9. Data: 2017-02-07 16:18:40
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    u mnie nie ma zadnego wentylatora to nie moge ktoregos puscic na pol gwizdka. Na pol
    gwizdka chodzi silnik slimaka bo wtedy jest bezszelestny. Daleko mam do zlomu gdzie
    utylizuja samochody i nie chce mi sie jechac po sonde. Kupic ja za stowe w sklepie
    tez mi sie nie chce. Sonde lambda mam na szybie. Jak po godzinie jest czarna to
    mieszanka za bogata a jak jest czysta przez cztery dni to mieszanka jest ok.

  • 10. Data: 2017-02-07 16:24:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
> [...]
    >miesiacach prob chwilowe zuzycie pelletu, przewidywany czas do
    >nastepnego dosypania i jeszcze duzo nikomu do niczego niepotrzebnych

    Ale tez moga ci dac precyzyjne sterowanie triakiem do regulacji
    napiecia :-)

> [...]
    >rurki.
    >Czujniki temperatury to typowe termoregulatory od kuchenki

    Sama ilosc tych czujnikow sugeruje, ze mikroprocesorowy sterownik
    bedzie na miejscu, bo gdzie zaprogramujesz logike sterujaca :-)

    A atmelek moze ci krecic silnikiem krokowym, ktory bedzie krecil galka
    autotrafo :-)

    Tylko o ile rozumiem - regulacja napiecia do podajnika wcale Ci nie
    potrzebna - wystarczy ze procesor uruchomi silnik na chwile i wsypie
    porcje paliwa.
    I bedzie regulowal przerwy miedzy wsypywaniem.

    >Gdyby udalo mi sie zdobyc przelacznik obrotowy o dwoch sekcjach i
    >czterech pozycjach to bym sobie dupy nie zawracal.
    >Ale takiego co na oko ma obciazalnosc 2A nie spotkalem w sprzedazy.

    Kupujesz pare przekaznikow, a sterowal bedzie nimi atmelek zalaczajac
    tak jak trzeba :-)

    Jak sie uprzesz, to mozesz atmelka sterowac potencjometrem, zeby miec
    galke obrotowa, skoro tak lubisz :-)

> [...]
    >fazowe raczej w gre nie wchodzi.
    >Teraz pisz co wedlug Ciebie atmelki i dwa transformatory mialy by

    Jeden transformator mial zasilac podajnik, a drugi pompke, jesli mialy
    byc niezaleznie sterowane.
    Ale chyba nie trzeba.

    https://www.youtube.com/watch?v=aH_UhbHq-O0

    J.