  • 1. Data: 2017-02-05 13:28:41
    Temat: Pomiar prądu silnika krokowego
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Jak najprościej zrealizować pomiar prądu pobieranego przez silnik krokowy.
    W maszynie CNC chcę w ten sposób oszacować z jakimi oporami idzie frez.
    Wystarczy zwykły wychyłowy amperomierz na prąd stały? Czy to zbyt proste?

    Robert

  • 2. Data: 2017-02-05 13:35:42
    Temat: Re: Pomiar prądu silnika krokowego
    Od: jacek <j...@w...pl>

> [...]
    > W maszynie CNC chcę w ten sposób oszacować z jakimi oporami idzie frez.
    > Wystarczy zwykły wychyłowy amperomierz na prąd stały? Czy to zbyt proste?

    Niestety pobór prądu jest stały i to sterownik decyduje
    ile prądu silnik dostanie a pozycja nie jest w żaden sposób zależna.
    Jedyna możliwość pomiar momentu na obrotowo zamontowanym
    silniku np. tensometrem jeśli dopuszczasz drobne uchyby...
    --
    pzdr, j.r.

  • 3. Data: 2017-02-05 14:05:46
    Temat: Re: Pomiar prądu silnika krokowego [cross-post izynieria]
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-02-05 o 13:35, jacek pisze:

> [...]
    > Jedyna możliwość pomiar momentu na obrotowo zamontowanym
    > silniku np. tensometrem jeśli dopuszczasz drobne uchyby...

    Czyli nie takie proste.
    :-(
    Tensometr... konstrukcyjnie dużo przeróbek.
    Może mechanicznie mierzyć napięcie paska, za pomocą dźwigni jako
    wskazówki? Mam paski pomiędzy silnikami a śrubami.
    Ale długa wskazówka, aby pokazała te chyba małe zmiany w napięciu paska
    będzie drżeć.
    Może pneumatycznie mierzyć to ugięcie paska?

    Robert

  • 4. Data: 2017-02-05 14:17:34
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

> [...]
    > Jedyna możliwość pomiar momentu na obrotowo zamontowanym
    > silniku np. tensometrem jeśli dopuszczasz drobne uchyby...

    To może mierzyć napięcie paska, który łączy silnik ze śrubą?
    Taki napinacz ze wskazówką, może drżeć. Może pneumatycznie mierzyć?

    Robert

  • 5. Data: 2017-02-05 14:21:02
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > W maszynie CNC chcę w ten sposób oszacować z jakimi oporami idzie frez.
    > Wystarczy zwykły wychyłowy amperomierz na prąd stały? Czy to zbyt proste?

    Jeżeli opory freza, to prąd pobierany przez wrzeciono.
    Przynajmniej tak to robią w profesjonalnych CNC.

    --
    Desoft

  • 6. Data: 2017-02-06 07:49:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 5 Feb 2017 14:17:34 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):

    > To może mierzyć napięcie paska, który łączy silnik ze śrubą?
    > Taki napinacz ze wskazówką, może drżeć.

    Tensometr na mocowaniu tego silnika wydaje sie jednak wlasciwszy.

    >Może pneumatycznie mierzyć?

    Hydraulicznie, zamiast tensometru moze byc cylinderek z manometrem :-)

    Czy ta wiedza bedzie uzyteczna ?
    Bo mozna zamiast krokowca wstawic serwo na silniku DC z enkoderem - i
    mierzyc prad zasilajacy.
    Albo jak bardzo chcesz sie bawic - dolozyc dokladny enkoder do
    krokowca - opor spowoduje odchylenie pozycji rzeczywistej od zadanej
    (o ulamek kroku) ale czy uda sie to wyliczyc w czasie pracy maszyny,
    a jeszcze o ile pamietam masz sterownik z mikroktokiem ...

    J.