  • 1. Data: 2015-01-17 09:08:28
    Temat: Jak zrobic panorame wnetrza?
    Od: " 666" <...@...6>

    Co polecicie do sklejania fotografii wnętrz (do ofert nieruchomości) w
    bardziej "panoramiczne"?
    Obiektyw 16 mm (APS-C) okazuje się we wnętrzach dość wąski.
    Niebawem dojdzie zamówiony 12 mm, ale być może zamiast czterech zdjęć
    pomieszczenia po jednym z każdego rogu lepiej zrobić jedno "panoramiczne" ze
    środka?
    Lub po prostu wykorzystać jakieś oprogramowanie do tworzenia "wirtualnych
    spacerów" po domu/lokalu?
    A jeśli tak, to które i jakie ma wymagania co do zdjęć?

  • 2. Data: 2015-01-17 10:21:21
    Temat: Re: Jak zrobic panorame wnetrza?
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2015-01-17 09:08, 666 wrote:
    > Obiektyw 16 mm (APS-C) okazuje się we wnętrzach dość wąski.

    To dość odważne stwierdzenie, skoro ludzie w tej branży dość powszechnie
    używają standardów (35-60mm).

    > Niebawem dojdzie zamówiony 12 mm, ale być może zamiast czterech zdjęć
    > pomieszczenia po jednym z każdego rogu lepiej zrobić jedno
    > "panoramiczne" ze środka?

    No ale co Ty właściwie chcesz osiągnąć?
    Chcesz ogarnąć zdjęciami jak najwięcej lokalu? To ma niby być atrakcyjne
    dla klienta? A może dokumentujesz miejsca zbrodni? :D

    Trochę się w życiu napatrzyłem na zdjęcia nieruchomości. Panoramy 360*
    to jest jakiś margines i to istniejący raczej nie przy drogich
    nieruchomościach. Najczęściej widzę je w tanich ofertach z rynku
    wtórnego. Biorąc pod uwagę jakość, pewnie są robione telefonami.

    Jeśli jednak już uprzesz się na te 360*, to nie inwestuj w aparat
    i obiektywy. A już napewno nie w szerokie stałki.

    Kup sobie GigaPan Pro ($1000 - zaboli na początek, ale oszczędzisz
    na reszcie; software w komplecie).
    Do tego podłączasz tani korpus z dużą rozdzielczością (i np. bez OLPF)
    i ostry obiektyw z małymi zniekształceniami (dobre będzie krótkie
    makro) i jazda.
    Chyba najtańsza opcja (a wcale nie najgorsza): Nikon D3300 + 40/2.8.

    > Lub po prostu wykorzystać jakieś oprogramowanie do tworzenia
    > "wirtualnych spacerów" po domu/lokalu?

    Wirtualne spacery to już IMO obciach pierwszej klasy.
    Naprawdę masz na coś takiego klientów czy zamierzasz to komuś wcisnąć?
    :)

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 3. Data: 2015-01-17 11:33:50
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Samstag, 17. Januar 2015 09:08:30 UTC+1 schrieb 666:
> [...]
    > spacerów" po domu/lokalu?
    > A jeśli tak, to które i jakie ma wymagania co do zdjęć?

    masz racje obiektyw 16 mm jest czesto za waski , 12 mm tez bedzie za waski chociaz
    mniej.
    w takim przypadku robi sie panorame plaska.
    obracasz aparat pionowo i wykonujesz pare ujec zachodzacych brzegami na siebie.
    do sklejania jest wiele programow - do plaskich b dobry jest bezplatny panorama
    studio ( w starszych wersjach jest bezplatny do sciagniecia z sieci)

    jedyny zakup jaki ulatwilby Ci zycie, to glowica nodalna np dobra panno-max lub
    podobna z prostym rotatorem - wydatek pareset zlotych.

    jesli chcialbys robic panoramy sferyczne to potrzebujesz fishey 8 mm ( nie 4,5mm a 8
    ! ) np samyang 8/2,8 bardzo dobrze sie sprawdza i jest b tani.

    tym samyangiem mozesz takze robic pojedyncze zdjecia ( zamiast panoramy plaskiej ) i
    to zdjecie zdefishejowac i przyciac do porzadanego kadru.
    Dostaniesz po przycieciu pojedyncze szerokie zdjecie jakby panoramiczne.

    zaden wydatek 1000 usd nie jest konieczny , ani obiektyw 40 mm - w ogole bez sensu.
    objektywem 40 mm potrzebowalbyc dla sfery zrobic co najmniej pareset zdjec , a czas
    obrobki to w zaleznosci od doswiadczenia 30 - 40 godzin / panorame. Panorama
    liczylaby ok 2 gigapixel i zajmowala na serwerze ok 1 gB.
    Nikt nie bedzie z przegladajacych zdjecia wnetrz czekal na otwarcie sie takiego
    pliku. Technika multiresolution porzyspieszajaca otwarcie , tez w tym wypadku balaby
    zbyt dluga.

    do skladania panoram sferycznych jest bezplatny program hugin .
    z platnych najlepszym jest i uzywa go caly swiat profi - ptgui.

    do wyswietlenia panoram sferycznych potrzebujesz tzw player ( flash , htlm5)

    wygodny jest panov2r , najwieksze mozliwosci ale wymaga programowania ( cos jak
    strone htlm ) daje krpano.

    do tego co masz jesli kupisz:
    - samyang 8mm
    - glowice nodalna ( polskie sa tanie ok 200 - 300 zl sa na allegro)
    bedziesz mogl w zasadzie robic wszystko - panoramy sferyczne i plaskie w dowolnej
    rozdzielczosci.

    wymieniony sprzet pozwoli uzyskac az za dobre wyniki na potrzeby wnetrz mieszkan, o
    wyniku zadecyduja Twoje umiejetnosci.

    stopien trudnosci dla panoram sferycznych jest o wiele wiekszy.

    jesli sie tego nie opanuje , to lepiej pokazywac panoramy plaskie , ktore sa duuuzo
    latwiejsze - w zasadzie natychmiast bezproblemowe.

  • 4. Data: 2015-01-17 12:48:01
    Od: Chocobo <b...@p...fm>

    W dniu 2015-01-17 o 10:21, Piotr Kosewski pisze:
    > To dość odważne stwierdzenie, skoro ludzie w tej branży dość powszechnie
    > używają standardów (35-60mm).

    Skąd ta informacja?
    Próbowałeś kiedyś zrobić zdjęcie łazienki czymś takim? Zresztą na
    większe pomieszczenia też raczej są za małe na taki obiektyw.Ja mam 17mm
    i zdecydowanie wspomagam się sklejaniem.

    > No ale co Ty właściwie chcesz osiągnąć?

    Np cały pokój na jednym zdjęciu?

> [...]
    > nieruchomościach. Najczęściej widzę je w tanich ofertach z rynku
    > wtórnego. Biorąc pod uwagę jakość, pewnie są robione telefonami.

    360 to inna bajka, ale zwykłe małe panoramy się przydają.

    > Wirtualne spacery to już IMO obciach pierwszej klasy.
    > Naprawdę masz na coś takiego klientów czy zamierzasz to komuś wcisnąć?

    To fakt :)

    Osobiście używam 17mm i do sklejania potem darmowego Microsoft ICE, w
    większości przypadków wystarczy. Szybko łatwo i przyjemnie.

    Przy czym oczywiście nie chodzi o 360, tylko o ukazanie możliwie jak
    najwięcej pomieszczenia na jednym zdjęciu.

    marcin

  • 5. Data: 2015-01-17 13:24:43
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2015-01-17 12:48, Chocobo wrote:
    > Próbowałeś kiedyś zrobić zdjęcie łazienki czymś takim? Zresztą na
    > większe pomieszczenia też raczej są za małe na taki obiektyw.Ja mam 17mm
    > i zdecydowanie wspomagam się sklejaniem.

    Ponawiam pytanie. Czy celem tych zdjęć ma być ogarnięcie jak największej
    części pomieszczenia (dokumentacja budowlana/remontowa, miejsca zbrodni)
    czy reklama?

    Wejdź sobie na zdjęcia inwestycji. Ile tam jest panoram sferycznych?
    Ile tam jest w ogóle zdjęć robionych UWA?

    http://www.drewniana9.pl/
    Podobno to jest ścisły top najdroższych mieszkań w mojej dziurze.
    To jaką ogniskową były wykonane te zdjęcia? :)

    A tu są obrazki wnętrz w takim bardziej masowym wariancie:
    http://www.domdevelopment.com.pl/aranzacja-wnetrz/pr
    ogramy-wykonczeniowe/galeria-aranzacji/program-komfo
    rt-4/

    Pomińmy chwilowo kwestię czy to są fotki czy rendery, bo to bez różnicy
    dla tematu dyskusji.
    Coś takiego się oblatuje lowendowym FF (6D+17-40). Nie ma to wiele
    wspólnego z zaskakującymi dla mnie pomysłami 666, który 4 szerokie
    ujęcia z rogów chce zastąpić panoramą ze środka...

    Powtarzam: jeśli mówimy o fotografii reklamowej, to celem jest pokazanie
    mieszkania ładnego, a nie całego. A czasem chodzi o detale, co widać
    np. na stronce inwestycji z Drewnianej.
    Poza tym zdjęcia są uniwersalne i łatwe w użyciu (także w druku).
    Panoramę ciężko otworzyć nawet na PC, a co z tabletami i telefonami?
    O drukowaniu nawet nie wspominając. :D

    Nie wiem, ile klienci płacą za takie "dynamiczne" panoramy, ale jestem
    naprawdę zadziwiony popularnością tej usługi. A już w ogóle nie mieści
    mi się w głowie jej powszechność na tej grupie. :o

    > Np cały pokój na jednym zdjęciu?

    No ale czy warto? Pokój zawsze ma jakąś najbrzydszą część. Właśnie tam
    się stawia aparat i robi fotkę reszty.:D

    Jeszcze trochę i pojawią się tacy futuryści portretu, którzy postanowią
    robić je "pantomografem". Bo widać całą!
    To na pewno doda uroku modelkom...

    pozdrawiam,
    PK

  • 6. Data: 2015-01-17 13:30:37
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Ponawiam pytanie. Czy celem tych zdjęć ma być ogarnięcie jak największej
    > części pomieszczenia (dokumentacja budowlana/remontowa, miejsca zbrodni)
    > czy reklama?

    autor pytania postawil sprawe jasno

    16 mm jest czesto za waski.
    co wowczas ?

    odpowiedz tez jest jasna i jednoznaczna:

    obrocic kadr do pionu i zrobic w panoramie tyle zdjec ile potrzeba aby pokryc
    pozadany fragment wnetrza.
    zlozyc w jedno zdjecie - to wszystko.

    obiektyw 40 mm jest calkowicie bez sensu .

    po co robic np 20 ujec za pomoca 40 mm o calkowiej rozdzielczusci np 400 mpx , po to
    zeby pozniej do sieci redukowac do np 4 mpx?
    od razu stosuje sie szerszy obiektyw.

    wydatek 1000 usd? chyba w zyciu nie robiles zdjecia panoramicznego , stad takie
    calkowicie nieprzydtane rady.

    sprobuj pokryc glebio ostrosci wnetrza obiektywem 40 mm .

  • 7. Data: 2015-01-17 14:14:10
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    W dniu 2015-01-17 o 09:08, 666 pisze:
> [...]
    > "wirtualnych spacerów" po domu/lokalu?
    > A jeśli tak, to które i jakie ma wymagania co do zdjęć?

    do panoram 360 potrzebujesz:

    1. głowicy panoramicznej (np. NodajNinja lub jakiegoś innego
    odpowiednika) - koszt oryginały koło 1500 zł

    2. obiektywu typu rybie oko (idealny jest Samyang 8mm), ale może być
    inny droższy markowy. Z Samyang się zamkniesz w 1000 zł spokojnie

    3. aparat dowolny (ja robiłem dużo nikonem D90 + Samyang 8mm a aktualnie
    robię Samsungiem NX1100 + Samyang 8mm). Oczywiście Samyang inny do
    Nikona, inny do Samsunga :-)

    4. oprogramowanie: Auto Pano Giga (koło 250euro) + Auto Pano Tour (koło
    250 euro) www.kolor.com do kupienia

    możesz rzucić okiem na moją poradę:
    http://www.babicz.art.pl/jak-tworzyc-panoramy-sferyc
    zne-poradnik

    albo na jakieś panoramy:
    http://www.babicz.art.pl/panoramy

    Jak coś to pytaj.

    Wojtek

    --
    polecam solidny polski hosting:
    ========== www.smarthost.pl ===

  • 8. Data: 2015-01-17 19:12:40
    Od: Chocobo <b...@p...fm>

    W dniu 2015-01-17 o 13:24, Piotr Kosewski pisze:

    > Ponawiam pytanie. Czy celem tych zdjęć ma być ogarnięcie jak największej
    > części pomieszczenia (dokumentacja budowlana/remontowa, miejsca zbrodni)
    > czy reklama?

    To zależy jak traktujesz potencjalnych klientów. Jak debili łapiących
    się na tanie sztuczki, czy jak osoby które przed wizytą w mieszkaniu
    chciałyby mieć pogląd na to czy warto.

    > Wejdź sobie na zdjęcia inwestycji. Ile tam jest panoram sferycznych?
    > Ile tam jest w ogóle zdjęć robionych UWA?

    Nie wiem co to UWA. Nie wiem jak autor wątku, ale ja nie pisze o
    panoramach sferycznych, tylko o łączeniu kilku zdjęć, tak by było dobrze
    widać całe, lub istotną część pomieszczenia.

    > http://www.drewniana9.pl/
    > Podobno to jest ścisły top najdroższych mieszkań w mojej dziurze.
    > To jaką ogniskową były wykonane te zdjęcia? :)

    Tam akurat chyba nie ma zdjęć wnętrz i w takich lokalizacjach ludzie nie
    kupują na podstawie zdjęć :)

    > Powtarzam: jeśli mówimy o fotografii reklamowej, to celem jest pokazanie
    > mieszkania ładnego, a nie całego.

    To zależy. Jeśli zdjęcia są dla zamawiającego developera, to może tak.
    Klient kupujący chciałby mieć konkrety. Po to, żeby nie marnować czasu
    na wizyty w lokalach które zostały ładnie zareklamowane.

    > Panoramę ciężko otworzyć nawet na PC, a co z tabletami i telefonami?
    > O drukowaniu nawet nie wspominając. :D

    http://prntscr.com/5tnagi zdjęcie pojedyncze
    http://prntscr.com/5tnawt zlepek

    Nie jest idealny, ale daje lepsze pojęcie.

    > No ale czy warto? Pokój zawsze ma jakąś najbrzydszą część. Właśnie tam
    > się stawia aparat i robi fotkę reszty.:D

    To już zależy od sytuacji :)

    marcin

  • 9. Data: 2015-01-17 20:08:39
    Od: jo44 <j...@T...PRECZ.o2.pl>

  • 10. Data: 2015-01-17 21:07:18

    A czym się różni "głowica panoramiczna" od "głowicy niepanoramicznej"?

    -----