  • 11. Data: 2017-06-30 17:46:34
    Temat: Re: Jak zrobić źródło prądowe na wzmacniaczu operacyjnym?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-30 o 13:59, Janusz pisze:

    > Nie lipa tylko brakuje Ci opornika pomiarowego, pomiędzy - wzm i
    > obciążeniem musisz dać opornik pomiarowy np 1k wtedy na + zadajesz nap
    > od 0 do 10V a na wyjściu masz prąd do 10mA. Opornika pomiędzy wyjściem a
    > - wzm może nie być albo dać tam 100 do 470 om w zależności od zasilania.

    Aby to zadziałało to opornik pomiarowy musiałby być między masą a
    obciążeniem. W przeciwnym razie nie ma to sensu gdyż obciążenie będzie
    zmienną częścią tego opornika pomiarowego. Wartość pomiarowa nie może
    być zmienna.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 12. Data: 2017-06-30 17:50:56
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-30 o 13:02, J.F. pisze:

    > To jest wzmacniacz roznicowy (4 oporniki) podlaczony do rezystora
    > mierzacego prad.
    > Powinno dzialac - tzn doprowadzic do tego, aby napiecie na rezystorze
    > pomiarowym (a wiec prad) odpowiadal zadanemu na wejsciu.
    > Do sprawdzenia glownie te + i -

    Też tak mi się wydaje. Kupiłem właśnie 358 na DILu abym mógł zmajstrować
    sobie układ na płytce prototypowej.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 13. Data: 2017-06-30 17:53:45
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-30 o 13:21, Piotr Wyderski pisze:

    > Pomożemy. W tym zakresie prądów i napięć takie coś to się robi
    > na jfecie albo mosfecie z kanałem zubożonym. Dwa elementy:
    > tranzystor i rezystor wyznaczający prąd.

    Chodzi o to, że mam bardzo ograniczoną ilość miejsca. W prototypie
    urządzenia został mi wolny wzmacniacz operacyjny więc dlatego przy nim
    się tak upieram.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 14. Data: 2017-06-30 18:16:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup

    >Chodzi o to, że mam bardzo ograniczoną ilość miejsca. W prototypie
    >urządzenia został mi wolny wzmacniacz operacyjny więc dlatego przy
    >nim się tak upieram.

    Tych 5 opornikow i jakies napiecie odniesienia zajmie wiecej miejsca
    niz jeden jfet :-)

    Za to bedzie dosc precyzyjne i powtarzalne.

    J.

  • 15. Data: 2017-06-30 19:29:13
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Ups... a czy to nie jest układ na wzmacniaczu pomiarowym? Na wzmacniaczu
    operacyjnym to nie zadziała?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 16. Data: 2017-06-30 19:34:02
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-30 o 18:16, J.F. pisze:

    > Tych 5 opornikow i jakies napiecie odniesienia zajmie wiecej miejsca niz
    > jeden jfet :-)
    >
    > Za to bedzie dosc precyzyjne i powtarzalne.

    Ok, chyba tak zrobię, szczególnie, że te 5 oporników zadziała ze
    wzmacniaczem pomiarowym raczej niż z operacyjnym. Ehh...

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 17. Data: 2017-06-30 19:55:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup

    >Ups... a czy to nie jest układ na wzmacniaczu pomiarowym? Na
    >wzmacniaczu operacyjnym to nie zadziała?

    To jest na operacyjnym

    Ten natomiast z rysunku 4
    http://www.analog.com/en/analog-dialogue/articles/di
    ff-amp-heart-of-precision-current-source.html
    jest na pomiarowym.
    Ale rozrysowany ten pomiarowy i mozna zrobic identyczny uklad z
    operacyjnego.

    J.

  • 18. Data: 2017-06-30 21:02:05
    Od: Bytomir Kwasigroch <b...@g...com>

    W dniu piątek, 30 czerwca 2017 11:57:48 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

    > Wcale nie ograniczy. Jeśli zewrzesz / prawie zewrzesz / podłączysz diodę
    > do masy na wyjściu tego układu, to wymusisz na "-" wzmacniacza
    > operacyjnego niską wartość napięcia lub nawet zerową. Wtedy wzmacniacz
    > operacyjny wystawi pełne napięcie. Popłynie prąd wielokrotnie większy.
    >
    > Odleci - nie spali się lecz przestanie spełniać swoją funkcję. Raczej
    > doprowadzi do uszkodzenia elementy zasilanego.

    Tak mają fabryczne zasilacze stabilizowane. Na końcu mają kondziołek
    10-100uF który ubija ci element. Musisz zjechać z V do 0
    a dopiero później kręcić potencjometrem od napięcia w gorę i będzie OK.

    Na LM358? Z jednego OPampa robisz Vref U1
    http://static.elektroda.pl/attach/schem_102.gif

    A drugi podłączasz jak na rysunku pow. pokazał ci J.F.

    > Chciałbym też uniknąć stosowania
    > tranzystora na jego wyjściu bo prąd jest mały.

    Oj tam, oj tam.
    http://2.bp.blogspot.com/-k9r1lNnIxPM/UU86XtgtNSI/AA
    AAAAAAAmI/RdGY7zrFDdM/s1600/lm334-currentsource.png

  • 19. Data: 2017-06-30 21:03:09
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-30 o 19:55, J.F. pisze:

> [...]
    ff-amp-heart-of-precision-current-source.html

    > jest na pomiarowym.
    > Ale rozrysowany ten pomiarowy i mozna zrobic identyczny uklad z

    Ok, a czy przypadkiem nie jest wymagane tu zasilanie symetryczne?

    Zakładając na tym schemacie R2/R1=R3/R4

    Uwy=(Uobc - Uref) * R2 / R1

    Uprośćmy R2=R1 więc Uwy = Uobc - Uref. Gdy do masy wyjście zewrzemy to
    Uwy = -Uref

    Czyli wynika z tego, że Uref musi być ujemne.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 20. Data: 2017-06-30 22:34:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 30 Jun 2017 21:03:09 +0200, Marek S napisał(a):
> [...]
    > Uwy = -Uref
    >
    > Czyli wynika z tego, że Uref musi być ujemne.

    Nie.
    Jesli oporniki sa rowne i wyjscie umasione, to na wejsciu+ mamy
    Vref/2. Aby na wejsciu- bylo tyle samo, to na wyjsciu musi byc Vref,
    bo do we- tez mamy dzielnik /2.
    No to napiecie na RI jest Vref i prad plynie w sam raz.
    A napiecia bardzo przyzwoite i 358 bedzie poprawnie pracowal.

    J.