  • 1. Data: 2013-04-17 11:00:19
    Temat: Jaki dławik na zasilaniu ATmegi?
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Witam,

    W układzie z ATmega32 (montaż przewlekany, kwarc 16MHz) na wejściu zasilania
    do mikrokontrolera są kondensatory 100nF oraz 470uF/16V. Chciałbym jeszcze
    umieścić dławik szeregowo na linii + zasilania (powody: potrzebuję mostek,
    pod którym przejdzie inna ścieżka, a skoro dzięki dławikowi mogę zbudować
    jeszcze lepszy układ, to może warto go dać zamiast mostku z drutu; Atmel o
    takim elemencie wspomina w AVR Hardware Design Consideration; żeby nagły
    wzrost poboru prądu mikrokontrolera nie wpływał na inne podzespoły).
    Chciałem zapytać, jaką indukcyjność powinien mieć taki dławik? Czy może być
    100mH?

    Pozdrawiam,
    Robbo

  • 2. Data: 2013-04-17 11:05:42
    Temat: Re: Jaki dławik na zasilaniu ATmegi?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Robbo,

    Wednesday, April 17, 2013, 11:00:19 AM, you wrote:

> [...]
    > wzrost poboru prądu mikrokontrolera nie wpływał na inne podzespoły).
    > Chciałem zapytać, jaką indukcyjność powinien mieć taki dławik? Czy może być

    Żarujesz sobie z nas, prawda?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2013-04-17 11:07:18
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    > Żarujesz sobie z nas, prawda?

    Nie żartuję, co najwyżej mam za małą wiedzę. Roman, pomóż proszę.

  • 4. Data: 2013-04-17 11:23:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Robbo,

    Wednesday, April 17, 2013, 11:07:18 AM, you wrote:

    > Nie żartuję, co najwyżej mam za małą wiedzę. Roman, pomóż proszę.

    Napisałeś 100mH czyli 0.1H. Wiesz jakiej wielkości są dławiki o tej
    indukcyjności? Do odkłócania zasilania stosuje się koraliki ferrytowe
    o indukcyjności rzędu 1uH a nawet mniej, czyli zawyżyłeś wartość
    dławika 100000 razy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2013-04-17 11:45:07
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

> [...]
    > indukcyjności? Do odkłócania zasilania stosuje się koraliki ferrytowe
    > o indukcyjności rzędu 1uH a nawet mniej, czyli zawyżyłeś wartość

    Wiem, już sam się zorientowałem, co napisałem.
    Czyli na linii + biegnącej do Vcc mikrokontrolera mógłbym dać szeregowo
    dławik 1uH?

    Z tego co zauważyłem, to na ogół dają dławik na AVcc, a ja planuję na Vcc
    (nie korzystam z ADC).

    Wyczytałem, że robią też tak (gdy używany jest ADC), że + biegnie do Vcc, a
    potem od Vcc do AVcc przez dławik 10uH.

    Robbo

  • 6. Data: 2013-04-17 12:05:19
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Jest jeszcze dokument Atmela http://www.atmel.com/Images/doc8414.pdf
    gdzie istnieje dławik 10uH. Przy czym ten dokument dotyczy innego
    mikrokontrolera (ja mam ATmega32, zasilanie 5V).

    Robbo.

  • 7. Data: 2013-04-17 13:28:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Robbo,

    Wednesday, April 17, 2013, 11:45:07 AM, you wrote:

> [...]
    > (nie korzystam z ADC).
    > Wyczytałem, że robią też tak (gdy używany jest ADC), że + biegnie do Vcc, a

    Dla części analogowej możesz zwiększyć wartość dławika. Dla cyfrowej
    nie, bo pojawią Ci się oscylacje na zasilaniu. Chodzi o różnice czasów
    narastania zboczy - w analogowej części jest zazwyczaj wolniej.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2013-04-17 13:32:25
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Robbo,

    Wednesday, April 17, 2013, 12:05:19 PM, you wrote:

    > Jest jeszcze dokument Atmela http://www.atmel.com/Images/doc8414.pdf

    Ja bym zrobił dokładnie na odwrót - ogólne zasilanie na koraliku a
    część analogową na 10uH. Ale ja truskawki cukrem...

    > gdzie istnieje dławik 10uH. Przy czym ten dokument dotyczy innego
    > mikrokontrolera (ja mam ATmega32, zasilanie 5V).

    Dużo zależy też od tego, jaki jest pobierany prąd i jaka jest
    zmienność. Przy małym prądzie i niewielkich szczytach możesz zwiększyć
    wartość indukcyjności. Najlepiej po prostu podpiąć (na bardzo krótkich
    drucikach!) oscyloskop do nóżek zasilania i obserwować poziom tętnień.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2013-04-17 16:48:19
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Robbo" <n...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > Consideration; żeby nagły wzrost poboru prądu mikrokontrolera nie wpływał
    > na inne podzespoły). Chciałem zapytać, jaką indukcyjność powinien mieć

    Między tymi 100n a resztą układu (470uF w tej reszcie) to raczej koralik
    ferrytowy a nie dławik. Dławik ma tę wadę, że dla jakiejś częstotliwości
    utworzy z kondensatorami obwód rezonansowy. Jeśli się tak zdarzy, że akurat
    ta częstotliwość pojawi się w prądzie pobieranym przez procesor to może się
    rozbujać.
    Koraliki nie charakteryzuje się przez L tylko przez R przy 100MHz bo są
    mocno stratne - dzięki temu w zasadzie nie rezonansują.
    Dławiki (rzędu 100uH do 470uH) to raczej w filtrze wejściowym zasilania.
    P.G.

  • 10. Data: 2013-04-17 17:10:19
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > (nie korzystam z ADC).

    A nie pisza, zeby filtrowac zas. ADC nawet jak sie nie korzysta? Juz nie
    pamietam dlaczego, ale przy ATMedze 16 tak pisali.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa